ЗОРАН М. МАНДИЋ
МАНДИЋ О ПОЕЗИЈИ СТОЈАНА БЕРБЕРА
У пословима сређивања архива
личне библиотеке и написаних бројних књижевно-критичких текстова, објављених на
страницама, исто тако, бројних књижевних часописа, „налетео“ сам ових дана на
текст о песничкој плакети, објављеној под насловом „Брава“ сомборског песника
Стојана Бербера (1942, Винорача крај Светозарева илити данас Јагодине). Текст
сам пронашао у књизи Берберових Изабраних песама (186 стр.), коју је 1987.
године објавила Књижевна комуна из Апатина. Књигу су потписали: Радивој
Стоканов, као писац предговора и аутор избора песама, Стево Н. Драча, као
уредник издања и председник Књижевне комуне Апатин, Миле Грозданић, као
технички уредник издања и Петар Гублета, фотограф који је, по избору Ирме Ланг,
дугогодишње кустосице Коњовићеве галерије у Сомбору, снимио тридесет цртежа
познатог српског сликара са европском репутацијом, Милана Коњовића с којима је
књига илустрована. Поменути мој текст у књизи је објављен у блоку Речи о аутору
и он је као у каквом „трилеру“
драматично покренуо моје сећање на осамдесете године прошлог века, па и прошлог
миленијума, у којима је Бербер прилично амбициозно наступао на сомборској
књижевној сцени, коју су поред моје маленкости чинили: др Томислав
Цветковић, академик Миро Вуксановић, др Саша Радојчић, покојни Радивој
Стоканов, Миленко Попић и др Драгољуб Гајић, а око које се, као и у многим
другим градовима диљем Србије и једне од екс, илити, бивших Југославија
„врзмала“ група невероватно упорних аматера и разноразних књижевних "трговаца", који су и после неколико деценија
остали у мање, или више дубокој сенци. У оквиру тог сећања надолазиле су ми
слике успомена на којим се Бербер истицао „надирањем“ попут „касетне бомбе“ у
више смерова, као: песник, романописац, антологичар, полемичар, историчар, и
који је можда баш због таквог опредељења пропустио неопходну концентрацију да
се темељније изрази и афирмише у оквирима само у једном од праваца својих
књижевних „лутања“. Наравно, да ово мишљење није написано са негативни предзнаком,
с обзиром на ширину опуса у коме ће будући нарташтаји, нарочито они
заинтересовани за аналитичко-синтетичка књижевна истраживања и вредновања, ако
их до тада „не поједе“, или „не прогута“, дух све агресивније и борбеније
дигиталне епохе. Морам да признам, да сам се у овом тексту, са извесним полемичким
ризиком, одлучио да о Берберовој „мисији“ на сомборском књижевнои платоу, на
коме још увек, да ли рационално, или пак ирационално, „царују“ Лаза Костић и
Вељко Петровић, упутим и на чињеницу која сведочи о квантитативној величини
Берберовог укупног опуса, било да је реч о књижевности или о медицини, а који
није мањи, већ је можда и већи, од оних који су иза себе оставили „неприкосовени
прваци/ цареви“ сомборске књижевности, из чије историје су, помало и некритички
„позајмљени“ Лаза Костић и Вељко Петровић за имена награда и манифестација, а
којима су успели да се оките неки „писари“ и скрибомани који то апсолутно не
заслужују, а које данас у Србији установљавају чак и: месне заједнице, удружења грађана, манастири и неформалне групе. Коначно, да дођох и до мог текста објављеног 1987. године, како у књизи Берберових Изабраних песама
(стр.173-174), тако исте године и на страницама часописа за књижевност, уметност и културу
Ревија из Осијека у некадашњој југословенској Републици Хрватској:
„Бербер на нивоу једне
контролисане организације текста успоставља веома алузивну констатацију о кризи
слободе и опасном нарастању непријатеља, који окружује, али кога треба
окружити. Уместо историје као хронолошке хијерархије података и уместо атласа
као „крштенице“ градова и држава, а Бербер потеже за тајсном сопствене
перцепције, која својим чулним реквизитима разлаже слику сумње, унутрашњег
времена, режимских дилема и представа о сопственом свету и зонама његовог
интересног, па и политичког, повезивања. Разлагање слика сумњи, дилема и
интереса Бербер чини помоћу ироније, али не као простог механизма, већ оне
врсте исказа који својим апострофима обележава педантно ограђена (заборављена)
и дистанцирана места чија колебљивост тече од периферија па чак до центра
људског (личног) немирења. И одбрана егзистенцијално испарцелисаних поседа.
Бербер
у свом имагинарном и географски непознатом али примењеном домицилу, укршта
своја слободарска копља са надменим и незахвалним непријатељем. Он пише
упутства. Саветује. Виче. Да би у једном тренутку своје „браве“ начинио од
њених кључева рукопис: емоција, асоцијација, басноликих алегорија и
асоцијација.
Други
део „Браве“ представљене под заједничким насловом „Над“, који је у равни
Берберовог досадашњег гледања на свет ствари људи, те има оне одреднице којима
је његова лирика изашла из оквира простог лирског записа, односно цеђења
осећања и утисака.
У
стилу Андриђеве синтагме „шта сањам и шта ми се догађа“ Бербер исписује песме
које по свом садржајном миљеу личе на наративе прича или минјатурне записе о
малим и великим, а рекло би се о свакодневним изазовима поред којих је
појединац принуђен да постоји.“.
И за крај да додам, да се
Стојан Бербер веома извештио у коришћењу тзв. примењене политике писања. Писао
је, сећао се и узимао из својих дневника оно што је и да ли је било на „дневном
реду“ оног што је „сањао и што му се догађало“:
Сав од сумње саздан усред овог
света
ако не умрем постаћу комета
Узалуд сањам оно чега нема
ватра место цвећа у глави се спрема
Не видим ти руке не видим ти очи
у шуме невидице тело ми се точи
Погинућу гладан усред страшног лета
а крв ће ми сама у ружу да процвета
(Песма Ружа из књиге Бела јутра)
С представљања једне од Берберових књига у ДКВ у Новом Саду
Нема коментара:
Постави коментар