ЗОРАН М. МАНДИЋ
25.550
ДАНА
Бројка од 25.550 дана је
представа, готово позоришна, са исто толико чинова једног седамдесетогодишњака.
Поготово оног који је, у знаку лава, рођен тачно на половини прошлог века. У
прошлом миленијуму, већ давно укрцаном у један од путничких вагона железничке
композиције којом путује и наводно сведочи – историја. Историја погледа.
Историја сећања. Историја метафора. Историја ратова.
Боже, колико је увек мало тих
много дана. Исплетених и сплетених од: афера, стресова, асоцијација, слутњи,
погодака и промашаја. Како на писменом, тако и на усменом делу испита из увек
„тешке“ математике бекства из стварности. Колико је у овом (на)опаком свету
свака човекова појединачна судбина окупирана „белим“ данима. И часовничким
мерењем времена. Белог и црног.
Колико је неистина сваке
истиности сажета у измишљотинама, као што су афоризам или хаику (ис)каз. Колико
је 25.550 дана само један дан повезан и утврђен у себи. Колико се у протоку делова тог броја, или
бројке – 25.550 населило рођења и смрти. Колико је бесмислен сваки смисао.
Свака птица, која мисли, ако уме да мисли, да ће прелетети даљину. Винути се у
висину висине.
Број 25.550 дана о којем овде
пишем далеко је већи од оних дискутабилних које је аустријски Жидов Карло
Штајнер провео у Сибиру. Боже, колико кукњаве у том „проводу“ из његових уста у
његово перо. И колико лажи о: себи, другима, Русима и Стаљину. У књижевности су
због таквих ликова у сличности потребне „велике чистке“, које се као појава и
њени алати, стално вежу за име Стаљина и његове реформе идеолошке
непослушности. А, замерају му се. Али,зато
у овом пасусу, морам да подсетим да је то лагање много умивеније од „бисера“
оног дебелог књижевног лажова из Новог Сада. Који како на јави, тако и у сну – непрестано
лаже. Без заустављања и страха од (ауто)цензуре. А, невероватно је, да је често
у прилици да нешто неком и негде – каже. Потреба за тим „великим чисткама“
неопходне су и у савременој српској књижевности, да би се биографски /житијски и аутобиографски:
рукописи, књиге и сваколики други текстови ослободили лажи. И подметања од
оних, који рецимо, у српској књижевности више „пиште“ и „гатају“ него ли што
што их било који облик уочавања треба узимати у обзир. Чак и као тривијални
пример. Не знам, да ли су међу њима, они који од других преписују – свесни да с
тим чином себе заувек отписују.
2018.
Нема коментара:
Постави коментар