13. децембар 2017.

LIKOVNE TAUTOLOGIJE MILORADA BLANUŠE

'
       ZORAN M. MANDIĆ     
                         LIKOVNE TAUTOLOGIJE MILORADA BLANUŠE


                U Likovnoj galeriji “Meander” nastavlajeno je sa programskim postavljanjem niza izložbi, uglavnom apatinskih autora, posvećenih obeležavanju jubileja «Milenijum Apatina 1011-2011». U toj akciji u petak, 18. marta 2011. godine, otvorena je i samostalna izložba radova Milorada Blanuše (1949, Apatin)  rađenih u tehnici pastela. Blanuša je na svojim radovima pokušao da dosegne tajne koje vladaju u vodenim utrobama reke, pre svega Dunava, koji jednim delom svog harizmatičnog toka opasuje deo teritorije gradskog naselja Apatin. U tom pokušaju na Blanušnim radovima primetno je služenje metodom tautologije, koja u polju retorike  označava dva ista stanja stvari, a u likovnoj umetnosti se upotrebljava za vizuleno objašnjavanje identiteta, ili prividnog identiteta, stvari i pojava u procesu njihovog prirodnog aktivizma. Ovakva vrsta likovnog pristupa neretko vodi do apsurda u pokušaju iznedravanja «dodirne tačke» nasluta vidljivih i nevidljivih sadržaja i odraza prirode, a što se u likovnim nizovima često očitava kroz ponavljanja jedne iste slike. Pastel je, inače, materijal za crtanje, koji se u svojoj magičnoj strukturi sastoji od veštačke krede sačinjene od mešavine bele krede i  boje u prahu. Izvestan oblik pastela koristio se još u 15-tom, dok je u potpunosti razvijen u 18. veku. Francuski slikar i crtač Edgar Iler Žermen Dega (1837-1917) je iznova oživeo pastel kao slikarsko sredstvo i, a zna se da su njegovi radovi urađeni u toj tehnici izvršili uticaj na impresioniste... Dega je usavršio  umetnost pastela dodajući joj svoj talenat u afirmaciji  suptilnosti, šarmantnosti i sposobnosti pastela za lako oslikavanje, naročito prirode, koje po mišljenju Edgara Dega, pripada osećanju za viziju večne istine u promenljivoj i prolaznoj stvarnosti. U savremenom srpskom slikarstvu poznato je majstorstvo Janoša Mesaroša, koji u tehnici pastela volšebno imaginira nadrealne prizore iz kataloga svojih posmatračkih vizija i fokusa prirode, konja i njihove Panonije.


Нема коментара:

Постави коментар