ZORAN M. MANDIĆ
PRIČE O ČINJENICAMA I MIRISIMA ŽIVOTA
(Biljana Benić: OSTALO JE JOŠ MALO DUŠE,
Književna omladina Srbije, Beograd, 2012)
Teško
je opisati iznenađenje koje me je osvojilo nizom nedoumica nakon što sam
pročitao rukopis od dvadesetak kratkih priča Biljane Benić, prvog dobitnika
književne nagrade „Miodrag Borisavljević“ Kulturnog centra Apatin, koje je ona,
koliko smelo, toliko i hrabro podvela pod zajednički radni naslov – Ostalo je
još malo duše.
U
sferi književnih tkiva takva iznenađenja najčešće pripadaju situaciji u kojoj
čitalac biva zatečen na granici između tela teksta i skrivene piščeve namere da
istu oslobodi od temperature zagonetnih predloga za promišljanje ispričanih
poglavlja i celina, ali međusobno razdvojenih i razvejanih poput zapremina
brojnih soba u lavirintu sadržaja neke velike kuće sačinjene od niza: spratova,
hodnika, nameštaja, prozora i odraza njihovih asimetričnih detalja. Naravno da
svako čitanje rađa problem u smislu odupiranja postavljenim „zamkama“ na koje
pisac uvek računa, kao na neku vrstu ispomoći za prihvatanje, ili odricanje,
uloge smisla u „džepovima“ etika i estetika preostalog životnog i stvaralačkog
vremena, a u koje pisac nesebično, ravnopravno i rado ulazi zajedno sa svojim
čitaocima. Pogotovo ako su obe strane, i piščeva i čitalačka, približno
saglasne u tumačenju kompleksnog pojma i mitologije duše, i njenog sudbinskog
„partnerstva“ sa telom, koje se uvek, u svakom čoveku, misteriozno uzbuđuje i
plaši, plače i sumnja u postavke kretanja uzroka i posledica iracionalnih tokova
i mandata trajanja, opstanka i smrti.
Okosnicu
ove zbirke, sa dvadesetak promišljeno ulogvanih, kratkih priča čini galerija
aktera označenih samo imenima (Svetozar, Milena, Ljubica, Draga, Ana,
Marija...), čije životne sudbine pokreću u njima proces promišljanja ponačanja
čoveka naspram Boga i prirode, kao najuzvišenije senzacije njegove tvoračke
magije... Reč je o slikovitim prikazima sudbine likova koje Biljana Benić
snažno gradi, izlaže i psihološki profiliše propuštanjem kroz „rešetke“
opipljivih kanona i nazora hrišćanske ideologije, metaforički ih označavajući
kao „ljude koji su za života bili svetlost koja još uvek traje u ljudima koje
je njom dotakla“. I upravo na fonu isticanja dragocenosti čovekovog posedovanja
te svetlosti ona, poput Tagore, poziva na obnavljanje beskonačnog jedinstva
čoveka i prirode. A suština tog poziva zasniva se, pre svega, na afirmaciji
potrebe za neodložnom samokritičkom revizijom vere u Boga, i verovanja u
dobročinstva koja donose altruizam i ljubav bez kojih ni jedan čovek ne može da
sanja, a kamo li da se probija i putuje kroz, kako o tome peva Vislava
Šimborska, svoje i nesvoje nemire i ontološke „sobe“. Kolaži tragičnih sudbina
aktera iz priča ove knjige nesumnjivo se nameću kao neobrisive tetovaže koje
svaki čovek utisnute ima i nosi, kako u dobru, tako i u zlu. A, oni koji se
odupiru ovladavanju tog poštovanja rizikuju da ugroze i samopoštovanje. I
sopstvo. I nestanu u vihoru prizivanja božje kazne, pogotovo ako se ne sete da
„prvi uslov ljudske dobrote jeste nekoga ili nešto voleti, a drugi nekoga ili
nešto poštovati” (Dž. Eliot).
Ovaj
album kratkih priča donosi zaokruženu celinu sugestivnih sećanja i uspomena na
različite vremenske instance i prostore različitih toponima, i to sa
scenografijom u kojoj dominira Dunav sa svojom biblijskom magijom. U narativnom
serijalu tako organizovanog proznog albuma uloga glavne niti favoristički je
iznedrena opredeljenjem za kolorit prigušenog autobiografskog tona. Međutim,
karakter tog tona se ne može olako označiti, niti rubricirati, u žanrovskom
polju ispovesti, jer ga je njen autor strateški kreirao kao unutrašnju međuvezu
jedinstva ljudi i njihovih pojedinačnih svetova. Ono što nesumnjivo
reprezentuje ovaj rukopis pripada jezičkom ogledalu njegove višeznačnosti, jer
on nije realizovan samo kao „prosta“ knjiga sećanja i uspomena. Autor je
energiju tih sećanja i uspomena koristio kao povod i kapislu za čitav niz
drugih književnih operacija u čijem paralelizmu posebno mesto zauzima Dnevnik o
mirisima, ili tekst „posebne knjige“ u organizaciji ovog proznog štiva.
Polemički duh te „posebne knjige“ navodi na promišljanja o strahu, bolu i
smrti, ali i o duši koja nas neprestano upozorava na „činjenice života“ i na
onu Tolkinovu misao po kojoj „za krive oči istina može da ima iskrivljeno
lice“.
U
osvrtu na fenomenologiju mirisa Biljana Benić u ovom rukopisu nije ugrozila
poziciju realističkog kazivanja kroz čije odraze prolazi glavni tok njene
naracije. Naprotiv, ona je mirisima, samo još više istakla odabrane primere
koji sintetizuju sažetost sage o „naivnom optimizmu“. Mora se istaći da je reč
o imaginiranju autentičnog poretka mirisa i njihove erotike koja metaforički
podseća na Mendaljejev sistem elemenata, a po kome opojni miris vode
razdražuje, dok miris belih širokih sokaka smiruje dušu u kontraverznoj nervnoj
klopci bića, kao što to čini sladunjavost mirisa dudovih plodova.
Posebnost
ove knjige odražava se u mogućnosti „čitanja lave“ i „listanja pepela“ figura
bola, straha i smrti. U toj posebnosti, opet, uočljivo je prisustvo pulsiranja
vodene transverzale Dunava kao mesta u čijoj se tišini narator zaklanja od
narušenih vrednosti, potrošenih nada i prohujalog vremena.
Na
kraju, dobro jezički umivene priče iz ove knjige u karakterološkom smislu
koliko lične, toliko i opšte, i kao takve one svoju snagu ne crpe iz kristalnih
izvora, već iz faktografije životnih sledova, grešaka i sumnji, a vrednost
takvog stvaralačkog pristupa vodi ka uverenju da je njihov tvorac prethodno za
svaku svoju priču u glavi imao gotovo preciznu skicu, pa čak i za one koje je
smatrao nedovršenim, ili pak strepeo od prekoračenja njihove jezgrovite
sažetosti.
(Ovaj tekst je u formatu pogovora
objavljen u knjizi „Ostalo je još malo duše“ Biljane Benić (str.85-87)
Нема коментара:
Постави коментар