2. јун 2018.

СУМОРНЕ КЊИГЕ СТАТИСТИКЕ




ЗОРАН М. МАНДИЋ

СУМОРНЕ КЊИГЕ СТАТИСТИКЕ

(У потрази за лириком статистике)

Сећам се да сам још као гимназијалац, литерарно авантуристички, правио тематске планове на основу којих бих у будућности писао промишљања у оквиру циклуса мојих „малих наслова“ за које су неки, опет од „мојих“, књижевних критичара храбро изрекли да, по луцидности, спадају међу најбоље микроесеје у хоризонту савремене српске књижевности. На списку тих планова дуго су са својим заносним вибрацијама фигурирали појмови математике и статистике. Математике, као науке о величинама и статистике као бројања, или „бројидбе“, или науке која на темељу фокусираних података проучава однос(е) у друштву, друштвеним делатностима и заједницама, и бави се стварањем и извођењем општих закључака на темељу бројчаних података. Наравно, да у тим планским операцијама нисам тежио да се теоретски уносим у процесе артикулисања дефиниција низа појмова без којих је немогуће стаистику, као научну област, оставити саму и по страни, изван математике и социологије. А, шта сам стварно хтео је равно муци из које сам настојао да се искобељам с неком врстом „мале“ приче о суморној атмосфери која влада у „дебелим“ и „мршавим“ књигама статистике, без обзира о ком стању, израженом у бројевима, је реч. Да ли о чисто социолошком самеравању методологије с којом статистика изучава нетипичне колективне појаве, или о потпуно рационализованом уз логичку помоћ математичког приступа? Знам, да сам између тих питања, као Кјеркегор, треперио и страховао да не погрешим у преносима свега оног што сам прочитао о статистици као средству тих изучавања, која се као важан део математике, бави: сакупљањем, анализом, интерпретацијом, обајшњењем и презентацијом нумеричких података. И, која се баш због тога, са својим дескриптивним и инфернцијалним карактерима, примењује у широком распону спектра на вијугавом путу од физике до економије и социологије. Међутим, ја сам желео да се у овом тексту појавим као писац, који ће час језиком психолога, а очас и психијатра, тумчити осећања која статистички увиди, анализе, објашњења и коментари творе у осврту на суморност посматраних стања изражених у бројевима круто постројених наспрам, неозвучених и необојених, тананих и нестабилних чињеница. Та моја жеља одудара(ла) је од пристајања на хладни и голи говор математике, који казује да је језик бројева најнеумитнији закључак, који утврђује узроке и последице посматраних чињеничних стања и њихових фрустрација. Због тог одударања се, на крају овог текста, и питам, па  откуд мени потреба да се упетљам у једну такву несензибилну причу о немаштовитости промишљања живота, рада и употребе бројева? Можда сам то учинио из побуда неких ирационалних веровања да и бројеви, као људи и животиње, болују од Паркинсонове и Алцхајмерове болести и од разних облика епилепсије, параноје и шизофреније, као и софтвери међу све новијим генерацијама рачунара? Ко зна, шта сам све то умислио на „лицу места“ овог текста? Можда тражећи то незнано у потрази за „лириком“ статистике и њених суморних књига? 

2018.

Нема коментара:

Постави коментар