ЗОРАН М. МАНДИЋ
ЗАХВАЛЕ БОГУ И
ГРАДИТЕЉИМА ТРЕБИЊСКОГ СНА
(Светлана Ратковић Топаловић: ЗВЕЗДЕ НА БАГРЕМ МИРИШУ, Бернар, Београд, 2017.
Морам
да признам да сам овај текст у форми импресионистичког приказа написао на
предлог Драгана Нешића, познатог гимназијског професора физике и једног од
најистакнутији савремених српских сликара, који живи, предаје и ствара у
Прибоју на Лиму. А, реч је о post humno, или посмртно, објављеној песмозбирци
„ЗВЕЗДЕ НА БАГРЕМ МИРИШУ“ Светлане Ратковић Топаловић (1957-2016). Припремајући
се, за већ истакнуту врсту осврта, присетио сам се, из неког од
мојих далеких читања, једне незаборавне мисли, која готово да ме је уверила, а,
по којој је нежност и најгласовитије поезије увек заштићена унутар свог
аутентичног и аутономног „грудног коша“, као тврђава „окована ребрима“, онако како гласи и наслов
једне од песмозбирки србобранског песника Милана Дунђерског (1952-2007) Окован ребрима, Матица Српска, Нови Сад,
1973. Нежност, која поезији не да никада да умре, или се исели у неко друго
разумевање: језика, молитви, звезда и захвала. Захвала Богу времена, простора,
имена и љубави. Негде, у складу са том фантастично уверавајућом мишљу повукао
сам паралелу са тим „грудним кошом”, као песничком сликом штита
нежности поезије и њеног бића, али и јединог места на територији живота, на ком
се осећања, важне мисли и незаобилазне истине, саопштавају, оденуте у хаљине
сашивене од најфинијих и најскупоценијих: материјала, изума кројева, линија,
елеганција и афирмација лепоте, као става и владавине склада и хармоније, без којих нема ни живота ни смрти. Ни
багрема, ни звезда. Ни магичне еротике њихових мириса, који се као пољупци,
интерактивно додирују, стапајући се у једну и једину, или, како би рекао песник Никола Цинцар Попоски
(1944-2014) „једиту“ вредност живота – у љубав. И, управо љубав, као та
најбожанскија вредност, може се слободно означити основом инспирације и
декларације ове књиге „Звезде на багрем миришу“, коју њена ауторка није
угледала за свог живота, нити јој се тиме пружила прилика, да „интервенише“, да
макар погледом, помилује њен „грудни кош“ у ком и даље куца њено невидљиво
песничко и ауторско срце, незаустављено и неокрњено, ни са којим и ни са
каквим, понашањем физичке смрти и њеним метафизичким „мандатом“. А, реч је о
„грудном кошу“ љубави, ког чине три „ребра“, као три стране света, од којих
свака од њих, без оне четврте, која је увек у „власти“ песника и „сателитске“
осматрачнице Творца, припада једној песничкој станици; првој под под именом
„Истрајања“ (1988), другој именички означеној као „Записнице“ (2010), а обе
узете са библиофилске полице њеног опуса; и треће, као наслов књиге – „Звезде
на багрем миришу“ у којој су сабране готово све раније, за њена живота,
необјављене песме, прозаиде и „мали“
прозни написи о: „сликама географије“ и „географији слика“ из света важних
запажања, контраверзи асоцијација на нутрину судбине прогонства у које се
„запањено гледа очима детета“. У заоставштини тих „запажања“ Светлана је уз
помоћ маште „жена Вишеграда“ имагинирала незаборавне описе „камен-баште“ и
„мртвих кућа“, приче о Момчилу, Радомиру и Немањи, речју, о градитељима својих
снова, нарочито оног требињског. Чудесне су то захвале Богу и градитељима њених
снова, још чудесније су, ако се зна да је она Светлана песникиња давно прешла
„праг“ једноставних конвенција и конзервативног говора традиционалне лирике, или интимистичке поезије у којима је
својим речима и молитвама испраћала откуцаје свог срца, цртајући њихове путање
у облику: споменика, птица, талисмана, улица, звезда и слика багрема, заједно,
на истој слици, са ликовима: мостова,
камена и друмова, и свих оних других профила успомена сатканих од атласа:
сновиђења, сумњи и чежњи, које је, попут икона, качила на зидове своје лирске
галерије, као у „заробљеним пределима“. Она је писала „не узмичући“ и „не
бојећи се“ својих „сломљених огледала“, а „мирно остваљајући себе „вуцима“
живота, болести и смрти. Та писања су, како јуче, тако и данас и сутра, личила,
личе и личи ће, док је год Бога љубави, на „изложбу распећа“ душе, љубави и носталгије,
постављена и отворена између „времена даровања“ и „вучјих времена“. То је, у
извесном смислу, и дубоко пророчки смислено казивање о „растављању“, о тренутку
када се: „Растављамо безгласом / Огрнути бесом „, када се „тучемо неумором“ и
„васпитавамо разум у недоглед“. Када откривамо „испод срца постављене замке,
које чекају време или сан под довратком да намаме“, да ли живот у смрт, или
смрт у поновни, или нови живот. А, за све то време срце се Светланино смеје иза
капије живота и говори сумњи у очи да смрт није мрак и да је ноћ трава.
Када
сам, као читалац, заклопио корице ове књиге и ја сам рекао: „Чудно је то, да је
она (Светланина поезија) касно стигла у мој читалачки живот и то баш у тренутку
када су се ствари битно промениле, када је поезија остала, а, њена ауторка, или
градитељка – отишла“.
Нема коментара:
Постави коментар