КЊИГА О МАЈКОВСКОМ
Душан Опачић, МАЈАКОВСКИ: ПЕСНИК
РЕВОЛУЦИЈЕ, Друштво за афирмацију културе – Пресинг, Младеновац, 2016.
На
почетку овог текста желим да истакнем велико задовољство, које сам осетио када
ми је, ових дана, локални поштански службеник уручио пошиљку с књигама Душана
Опачића, мог блиског рођака, а у којој су биле пажљиво упаковане три његове
песничке збирке (Урлик из тетрапака,2014, Из апартмана 303, 2015. и Криви
солитер, 2016.) и књига, или боље и прецизније речено студија о: животном,
грађанском, револуционарном, емоционалном и песничком путу, и усхиту,
грузијског, совјетског, па, у извесном смислу, и руског песника ВЛАДИМИРА
ВЛАДИМИРОВИЧА МАЈАКОВСКОГ (1893-1930). Оно што ме је одмах, наглашено
подстицајно, окренуло тој, јасним, веома прегледним и језички богатим приступом,
написаној књизи МАЈАКОВСКИ: ПЕСНИК РЕВОЛУЦИЈЕ, ситуирано је у једном важном
податку моје средњошколске биографије, а који је везан за чињеницу да ми је
Наставничко веће апатинске Гимназије Никола Тесла школске 1968/69 године
одобрили, као ученику природно-математичког смера, да за завршни матурски испит:
пишем, полажем и браним дипломски рад из српског језика. И као што се у том мом
фамозном „матурском случају“ може календарски израчунати - то је било пре скоро
педесет година или пре непуних пет деценија, пре дигиталне епохе и њених
богатих понуда из сфере претраживачког изобиља, дакле у времену када је
савремени човек започео ослобађања из чељусти ропске везаности за крута и
најчешће контрапродуктивна библиотечка правила и њихове до бирократског
бесмисла надуване „законе“. Морам да признам да ми је тада, пре толико времена,
одобрено да матурски рад напишем и одбраним на тему Живот и дело Владимира
Владимировича Мајаковског. И успело ми је да то на моје велико задовољство и
учиним и тим радом обогатим моју личну библиотеку, коју сам, у прошлом и овом
миленијуму, градио уз немерљиву помоћ моје покојне мајке Драгице Драгиње рођене
Опачић и мог покојног брата Душана. А, истицање свих ових „историјских“
података, из efemerisa моје породице, учинио сам да бих потенционалног читаоца
упознао с природом „окидача“ овог мог текста из жанровске заједнице књижевних
приказа.
И
као што написах с почетка уводног пасуса, или пак одељка, мој блиски рођак
Душан Опачић написао је богатим стилским захватом ефектну студију о песнику В.
В. Мајаковском. Ту ефектност писац је језички изградио користећи се процесом
„економичне“ употребе простора и цитата између чијих имагинарних граница се
простире, или протеже, суштина феномена резимеа у смислу: сабирања, збрајања,
издвајања и типовања главних елемената тематског корпуса. На том послу уочљива
је пишчева енергија у савладавању увида у материју, која подразумева
компетентно бављење фокусом Мајаковски. У том резимеу, сажетку или апстракту је
тематску главнину поделио на неколико поглавља: Фракција, идеја, револуција,
Биографија, Књижевно стваралаштво у постреволуционарном периоду и Епилог и
утицаји. Речју, Владимир Владимирович Мајаковски, творац чувене и у светским
читалачким размерама познате поеме Облак у панталонама, је рељефно приказан као
писац који је совјетској поезији револуционарно даривао нову димензију и својим
стиховима у њој очистио лирски ваздух од
„угљендиоксида“: аутсајдера, скрибомана, неписмењаковића, стихокрадица, преписивача, књижевних
клептомана и осталих литерарних кретена. Из сваког од наведених поглавља може
се сазнати колико је Мајаковски био велика фигура свог времена, совјетске и
светске поезије. И колико је био у праву Јосиф Висиаронович Стаљин, велики вођа
Совјетског савеза, такође, као Мајаковски, рођен у Грузији, када је на жалбу пеникиње Љиље Брик, њему
лично упућену, реаговао „резолуцијом“. „Друже Јежов, молим вас да преузмете одговорност
за писмо другарице Брик. Мајаковски је највећи и најталентованији песник наше
совјетске епохе. Занемаривање његових дела једнако је злочину. Жалба другарице
Брик је по мом мишљењу оправдана“ . Та Стаљинова „резолуција“ носи у себи
поророчку оверу визије о бесмртности поезије и поетичког ангажмана Мајаковског и то не само као
песника, који је померио жанр поеме уводећи у њу структуру чувеног степенастог
ређања стихова, већ и као један, по многим историчарима књижевности - кључни,
оснивача руског футуризма, и који је битно допринео 1912.године појављивању
текста Шамар јавном укусу илити Манифеста руског футуризма који су потписали
песници: Бурљук, Александар Кручоник, В.В. Мајаковски, Виктор Хлебњиков и др.
За
име В. В. Мајаковског везане су многе мистерије, а најинтригантнија је она у
којој се, или којом се, спекулише и лицитира на тему: да ли се и зашто убио,
или био убијен. Али, какогод Мајаковски је за собом оставио написаним велико
песничко благо, које се означава и великим поглављем светске поезије. У свему
томе књига Душана Опачића помаже да се у нашој српској и славистичкој књижевној
збиљи још једном осветли лик великог светског песника чија популарност траје и
у овом трећем миленијуму. Ову књигу краси и богатство црно-белих фотографија, као
важних историјских докумената, на којима “дефилује“ Мајаковски са својим
књижевним и политичким савременицима, нарочито из времена када је написао
стихове: „У овом животу није тешко мрети./ Изградити живот далеко је теже“.
На
крају наводим и неколико реченица из биографије писца ове драгоцене и корисне
књиге.
Душан
Опачић је рођен 1977. године у Београду. Новинар је по професији. Био је
сарадник редакција многих листова и гласила у земљи и расејању. Пише поезију и
кратке приче.Објавио је три песмозбирке под насловима наведеним у овом
тексту.
Нема коментара:
Постави коментар