4. мај 2018.

ДИГРЕСИЈА





ЗОРАН М. МАНДИЋ

ДИГРЕСИЈА

(Прича о: одступањима, удаљавањима, растезањима и усељавањима)

                Многи писци, на меридијанима скоро свих живих језика савремене цивилизације, велику муку муче са наративном дисциплином, без које неумитно сами нападају биће својих прича, или дужих и комплекснијих наратива. Та недисциплина највише се веже  за појмове: одступања и удаљавања од главне (централне) теме, који својим „радом“ унутар „тела“ текста повлаче за собом и несхватљива усељавања, једне или више, подприча, које ремете, унапред дефинисани, нацрт темперамента, ритма, хармоније и логике основне идеје. И кроз њу замишљене поставке наратива. Тумачења такввих одступања у речницима страних речи роје се око термина дигресија, који етмолошки потиче од корена латинске речи дигресион, а који се веже и за сарадњу значењима друге две латинске речи: кохабитација (усељавање) и дилатација (растезање, ширење и проширивање).
                Познати прозни писци 19. И 20. века, рецимо, попут Маркеса или Џојса, нису се устручавали, устезали  и ауторски плашили, да макар у некој фусноти једног свог прозног остварења, као на каквој маргини, проговоре о тегобама са дигресијама, чијим изворима, готово да су дали, па чак и заштитили, њихову слободу генерисања различитих, да поновим бујичних: одступања и удаљавања од основне теме. Ти проговори, веома језички шармантно, смишљени су и елегантно упаковани, као профили малих теоријских „ванземаљаца“ са улогама узрупатора, који попут играча у фудбалу, а који играју на позицији задњег везног одбрамбеног играча, илити, дефанзивца са задатком да неуморно квари и деформише унапред постављену игру, стратегију и тактику противничког тима. Са тим „ванземљцима“ у својим причама познати писци су утирали пут појавама нових техника писања, а самим тим и на читалачким територијама – нових читања.
                У сваком случају, дигресије, како их год крстили и означавали – притоке, утоке, понорнице, имају свој, пре свега аутономни, сензибилитет, који, и те како, доприноси новој динамици у тексту. И у садржајима, који се односе на стандарде феномена „личног рукописа“, који у модерни и постмодерни више не вегетира у блоковима и шемама нацрта фабуле, већ се екстензивно шири између два пола, једног који се метафорички означава, као „шизофрена сенка“ и другог, као „Алцхајмерова путања“.  Између та два пола, данас, нарочито у модерној прози, али не мање и у есеју, а посебно у поезији, писци се преслободно ослањају и уздају у кохабитације својих усвојених: „ванземаљаца“, „понорница“ и „утока“, с којима једноставно током писања, као и у фудбалу током игре, мењају унапред припремљене такатичке планове, системе и саставе. Они данас пишу тако да не би морали да читају сутра, оно би из угла прочитаног могло да их убије.

                Речју, дигресије осветљавају нове путеве и најтврдокорнијих прича, закопчаних до грла, које се не дају, баш лако, извести из ћелија својих: љуштура, шкољки и „пужевих кућица“ на клизави пут нових начина читања и разумевања. Међу диресијама познате су и оне појаве, које покрива реч дилатација, а које у причама производе највећа удаљавања од епицентра наратива, најсличнија астронимским удаљавањима унутрашњих планета од сунца. Зато је модерна књижевност незамислива без дигресија и то највише из разлога што је прошло време лакоће читања и разумевања књижевног текста. У модерној књижевности дигресије, као по неком скривеном менталном, или нескривеном електронском поступању и процедури, саме брину о својим спонама, тетивама и синапсама, које их вежу са основном темом. И са циркулацијом материја од којих се инфузивно исхрањују. Дигресије су веома важни обронци, подножја и постоља растегљивих граница садржаја сваког модерног књижевног текста. 

Нема коментара:

Постави коментар