ЗОРАН М.
МАНДИЋ
КУМ
Не знам – зашто, ни одакле ми то да се, мало-мало, поново враћам на
причу о „сведочењу“, које је у традицији, код Срба, познато као институција
„кумства“. А, могао бих, ево и сада, концентрисан, логичан и потпуно смирен,
као „било покојника“, како је то својевремено сјајно песнички и дубоко
сликовито у једној својој песми - изговорио Владимир Владимирович Мајаковски,
да о кумству напишем есеј, који би се анализирао и о коме би се дискутовало на
неком филозофском, па и филолошком факултету у Србији, Русији и где све не.
Могао бих, само када бих био сигуран да
у том писању нећу емоционално „планути“, као хепо коцкица, при свакој помисли
на лик „кума“, који се у мој живот (у)везао са оном врстом и карактером љигавости, коју заједно: Мајаковски,
Достојевски и Чехов, не би били у стању да лако и језички пријемчљиво, опишу и
теоријски лоцирају на неко од места типологије примера са којима баратају
психологија и њена „сестра“ - психоанализа. За неверовати је, да се толико
гадости може сместити чак и у кутију формата тако мале трословне речце – кум, а
да се при томе и даље сачува поштовање према идеји с којом је кумство постало
важан облик сведочења у националним историјама и традицијама сличних дигнитета
и то не само код Срба, него и код многих других, пре свега, словенских народа. Али,
шта да се каже о институтима кума и кумства, о којима је најбоље, што би рекао
Његош, не рећи ни једну, ни ову, ни ону - реч, како се не би изгрешило тамо где
се не сме погрешити. Питање је само до које мере разум, чула и осећања човекова
могу одолевати поштовању и одбрани оног што је по свему неодбрањиво. Оно што
расте попут корова и у коров се вечни претвара. Са сведоцима, или без њих –
свеједно је, па чак и онда када је најбоље опростити неопростиво. И заборавити
незаборављиво. Сваком човеку без кума је је увек боље и најбоље, него са кумом,
коме та част ни почему, нити следује, нити паше, нити припада.
Нема коментара:
Постави коментар