МАНДИЋ ГОВОРИО О НОВИМ
ДОНЧИЋЕВИМ ПЕСНИЧКИМ
КЊИГАМА
У понедељак 6. новембра 2017.
године, а почетком у 19 часова у новосадској Градској библиотеци, ЗОРАН М.
МАНДИЋ је говорио, заједно са познатим бечејским песником и преводиоцем, о две
нове песничке књиге Милоја Дончића (1963), који након изгнанства из Метохије
живи у Нишу. Реч је о Дончићевим песмозбиркама објављеним ове 2017. године-
Трпеза за усамљеника у издању Градске библиотеке Нови Сад и Око у оку: љубавна
лирика у издању ИП Панорама-Јединство, Приштина-Београд-Косовска Митровица. Мандић
је већи део свог излагања посветио књизи Трпеза усамљеника, при чему је истакао
да је Дончић песник оригиналне критичке вокације са нагалашеним ироничким
набојима, који се у својим песмама не удвара стилским фигурама, у чијим је
хербаријумима, илити „покретним гробницама флоре“, како је то духовито превео
именицу „хербаријум“, организовао дефиле песничких слика на којима се појављују
и зборе, како би то сликовито рекао славни Његош, бројни историјски ликови из
поља књижевности, уметности, науке и стратегије и тактике ратовања, а међу
којим су: Пикасо, Модиљани, војвода Петар Бојовић,
руски песник Станислав Красовицки, династија Немањића, Милутин Миланковић,
Владислав Петковић Дис и чувени, нажалост трагично страдали,хор руски светског гласа и угледа –
Александров, а којима у том дефилеу друштво праве веома занимљиви савременици
српске књижевне и културне сцене – Небојша Васовић, Душан Стојковић, Светислав
Травица, Милан Ненадић, Рајко Косијер и још неки други. И у ове две нове књиге,
без обзира на замишљену поетичку различитост, Дончић наступа „отвореним гардом“, илити "спуштеним рукама, наспрам изопаченог лица географски неоивичене стварности и њених топонима, не либећи се да своју
згроженост с многим њеним искривљењима и негативним
метаморфозама и анаморфозама, критички прозове као примере чије „утврде и бункере“ тзв.
друштвене, политичке и правосудне недодирљивости треба рушити и засвагда
елиминисати, а заједно с њима и недодирљиве „јунаке“ њихове збиље, као типичне
изразе: љигавости, хипокризије, себичности, корупције, овејаних глупости и цинизма, али не као "узвишени циник" како то језички незграпно и нетачно утврђује један његов рецензент.
Ову занимљиву промоцију, којом је Милоје Дончић обележио 30 година сваралаштва и појаве његовог књижевног првенца Трошна катедра (Јединство, Приштина, 1987. године), надахнуто је водила Весна Живковић, запослена у Градској библиотеци, пред
публиком, која се одазвала у већем броју, а у којој су били познати новосадски
песници Рале Нишавић, Бошко Томашевић, Анђелко Анушић, Раица Драгичевић и Миодраг Петровић.
Нема коментара:
Постави коментар