ZORAN M. MANDIĆ
DEPO
Depo
je mesto, uz apstrahovanje svih drugih sinonima i izvedenih značenja te imenice
(spremište, garaža, stovarište,magazin, skladište, magacin, remiza, čuvalište,
ostava, komora, odlagalište, špajz, pohranilište, hangar, čuvalište, pristanište,
slagalište, magaza, spremnik, kolnica, repozitorij…), na kome se nešto, poput
uspomena, pažljivo zavodi, ostavlja i zaštićuje, kako za sadašnje, tako i za
prošle i buduće vremenske intervale. Ta zaštitnička želja je posledica
“računanja” sa potrebama, koje mogu da iskrsnu, a za koje je neophodno
priložiti dokaze i argumente.Da li je onda ispravnije reći da je depo mesto
čuvanja dokaza – dokaznarnica i argumenata – argumentarnica, ili, pak uspomena
– uspomenarnica? U kreiranju odgovora na to složeno pitanje neosporno bi mogli
da se uključe i lingvisti, filolozi i semiolozi, iliti semiotičari, kao pomoć za etabliranje “uže” ili “šire” formalizacije značenja
te imenice.
Ne
treba u takvom jezičkom poslu smetnuti s uma da su i neki poznati pisci,
naročito pesnici, pre digitalne epohe, imali svoje depoe u koje su pohranjivali
građu, kojom bi se, posle njih, služili njihovi eventualni budući biografi. Tu
građu činili su: primerci njihovih objavljenih dela, zatim, rukopisi,
fotografije,fotokopije, faksimili, autobiografske beleške, dnevnički zapisi,
prepiske, testamenti i raznorazni izvodi i spisi iz imovinsko-pravnih i drugih
ličnih dokumenata. Svaki od fizičkih delova te građe, sa brojnim ličnim predmetima
(odlikovanjima, ordenima, nagradama, pisaćim mašinama, lulama, muštiklama i
drugim pušačkim alatkama, mastionicama, upijačima mastila, radnim stolovima i
stolicama na kojima su sedeli za vreme pisanja) nosio je u sebi neku od važnih
tajni. Međutim, depoi u današnjem digitalnom vremenu sve više i više bukvalno
izlaze iz mode, ali ne da bi se zatro njihov trag, već da bi se bez velike buke
preselili u svoje elektronske verzije, a prostori depoa naselili nekim drugim
likovima stanara i podstanara. Na ovakvu promenu, ili, pak njenu dijagnozu neki
od književnih velikana bi sa ironičnim izrazima zadovoljstva rekli: “Da, to je
trebalo tako da se desi, jer za pisca je najbolje da se sve uništi posle
njegove smrti”.
Нема коментара:
Постави коментар