ЗОРАН М. МАНДИЋ
ПОТРОШЕНЕ МИСЛИ
(Песничка скица за прозни портрет суштине)
Да ли су потрошене све мисли,
да не кажем идеје, без којих нема књижевности, уметности и науке – питање је,
које се, између осталог, опире сваком злобном расправљању о његовој суштини?
Али, оно, у овом тексту и није постављено да би се изнудио, или, истиснуо, од
некуда, било какав одговор. Онај, који никада за то није могао да се
квалификује због легуре своје препознатљиве нестручности и лицемерне
(не)искрености, коју попут „крста“ носи на нејаким леђима. Међутим, како год
приступили судбини тако постављеног питања наћи ћемо се у непролазном лавиринту
опрека и опречности, које једна другу гуше на сцени ружних остатака, како
живота, тако и смрти. Стешњених између чекића и наковања потрошености васцелог света, који више нема
шта да записује у историју свог постојања. А, на тој истој сцени
деперсонализовани докази хладнокрвно и ненавијачки посматрају како се одвија
смрт стварности. Како слике о пуцању потрошених светова упозоравају творца на
могућност смрти непотрошених мисли. Зато с правом преосталог искуства у
ризницама, архивима, музејима и амбарима: књижевности, уметности, науке, па и
религије – треба потражити одговоре о свеукупном гашењу сензације која се
миленијумима одвијала на релацији између живота и смрти. Између бројних
потцењивања личних неразумевања света привида. У тој потрази готово да је
сигурно да се више никада неће пронаћи мртвозорници, који би на достојанствени
начин сахранили живот и смрт. Неразумевање и привиде. Историју и биографију
палог пуклог света. И његових потрошених мисли.
P.S.
Занимљиво је да у овом тексту, ни са једном једином речи,
или речцом, нисам споменуо: филозофију, поезију, мишљење и творачке мисли Исуса
Христа. Зато се у неком облику крајње непотрошене неверице и питам – шта је
било са смислом и да ли је размишљање о њему, само, песма као лака прича о
савршенству? И, где је то Творац запео када се још увек не усуђује да представи
свет без мисли и новог облика стварности. И њене другачије суштине.
Нема коментара:
Постави коментар