Zoran M . Mandić : Mali (p)ogledi ,
pesme, KOV Vršac 2006. g.
Miroljub Milanović
MALI (P)OGLEDI
U osnovi zbirke pesama „ Mali (p)ogledi“ Zorana Mandića
(Književna opština Vršac – KOV, Vršac, 2006.) stoji misao o čovekovoj
izgubljenosti u svetu stvari „brlogu“ detalja, i mučno i dugo traganje za
smislom postojanja i svojom suštinom. Ta potraga je i uslov opstanka pesničkog
subjekta i odvija se kroz pesmu do „ višeg stanja“ s koga se , kao sa vidikovca
može nazreti božansko.
Prinuđen da egzistira u svetu materijalnog , „ brisanje
biografije „ od svega niskog i demonskog, prva je neophodnost. Naći sebe i
usglasiti se s najvišim načelom, imperativ je kome su podređene tematske celine
ove zbirke.
Zbirku čine ciklusi: „ Mali (p)ogledi“ sa uvodnom
pesmom „Poezija“ , zatim slede:
„ Vraćaju se kameni preci“ , „ Lov i besnilo“ , „ Potraga za
originalom“ , „ Naše zajedničko više stanje“ , „ Brisanje biografije“ , „ Reka“
a završava se „U božijim rukama“ . Naznečen je luk od materijalnog do duhovnog,
a uvodna pesma izričito kaže šta sve poezija nije: Nije stan za podstanare… /
Nemušta je / Neograđena „ ali je određeno i mesto pesnika u njoj: „
Pesnik je ekstremno spoznajni putnik“ kome „ Nema povratka / jer srećno
postojah kao iluzija“. (15) Naglasak na spoznajnom ima udarnu težinu: onaj koji
je saznao i video, mora podneti odgovornost. Znanje je dar da se istina o sebi
i svetu prenese drugima. U tome je i smisao njegovog postojanja.
Oskudna svakodnevica u kojoj trijumfuje trivijalno i banalno,
nateraće ga da se zapita: „ kakav li sam to spoj saznatog i / nepoznatog / u
kavim to mrakovima učim o / diktaturi straha.( 21.) Kako odgovora nema ,
obratiće se istoriji „ kamenim precima“ da osvetle tamne predele njegovog bića
i dovedu ga do spoznaje. Istorija pak, ne nudi rešenje egzistencijalne
zagonetke, njom veje „ milenijumski strah“ i ostaje trajna zamka za „ nemoćne
„. Ta sumnja u istoriju Zorana Mandića, otkriva pesnika modernog
senzibiliteta koji zna da su maske pale , obećanja izneverena i stvarnost
pokazala svoje ružno lice. Prihvatiti je u njenoj ogoljenosti isto je što i
doživeti smrt.
Ulepšavnja ne pomažu, jer u toj stvarnosti traje stara igra:
lovci i divljač, veštačko i prirodno, stvaraoci i rušitelji. U naoko
bezazlenoj slici lovaca i prirode, u njihovom odnosu , sadržana je sva
dramatika savremenog trenutka ljudske egzistencije. Bošovski prizori
raspojasanosti i bahatosti lovaca namerno su karikaturalno dati : „ Lovci su
gazili u krvi do kolena / dok se nisu umorili i / sedeći počeli da seku i peku
lovinu“, „ Sa njihovih lovačkih glavurdi vonjao je miris / neoprane kosurine“
(33.). Hiperbolisanje lovačkih nepočinstava kao i upotreba pežorativa u oštrom
su kontrastu prema utvrđenom redu i jednostavnosti prirode. Tu istinu , lirski
subjekt nalazi u njenom ustrojstvu, zakonima i iskustvu do koga se , tokom
vekova , došlo: „ Zemlja u sebi uvek čuva ono bez čega neće / moći oni što će
doći“ (35.). Zato sledi neizbežni zaključak : „ Lovci moraju platiti za
svoj zločin“ (37.). Iako ranjena , priroda još uvek ima veću snagu od
rušitelja. Prizori njene reakcije prizivaju biblijske scene. Čovek u ulozi
večitog lovca , platiće visoku cenu svoje pohlepe i neodgovornosti.
Postaće „ ziratno brašno“ , kao i njegove žrtve. Preživeće samo oni koji su na
vreme uočili zamku. Harmonični odnos biće opet uspostavljen. Viša pravda na
kraju , trijumfuje.
Saznanje o čovekovom padu u materijalno , ne daje lirskom
subjektu utehu,niti je njegov krajnji cilj. On ne može sebe da isključi iz
sveta u kome se našao. Saznanje traži akciju, delovanje. Potraga za originalom
postaje neophodna. Saznati sebe nesaznatog može se kroz jezik . Još su stari
„Grci“ znali da stvari ne postoje dok se ne kažu, a biblijska priča počinje
konstatacijom da na početku beše reč. „ Uvek ću hvaliti svoj maternji / Jezik“
(45.) izričit je lirski subjekt jer iz sumnje u maternji jezik „ izbija
nesnošljiva jeza“. Teškoća je što se „ Svet ponavlja u svakoj kapi / nevidljive
božije krvi „ (47.) , ali za onog koji traži , to je siguran put. Imenovati
bića, stvari,pojave, znači približiti se „ višem stanju“. To je istovremeno i
brana od ništavila.
Odbaciti sve prolazno i trošno čime se kiti svakodnevica,
dopreti do iskonskog i trajnog, uspostaviti red u pomeren sistem vrednosti,
prvi je zadatak.Pesme u kojima dominira lik majke otkrivaju tu neophodnost.
Utisnut neizbrisivo u pesnikovu svest, daleko od svake patetike, on je iskonski
dom, vedrina. Majka je stvarna ali istovremeno i „ mitsko dvorište moje
radosti“ , „ Lepa i kad je nema“ ( 92.). Ona je još i „ majka vedrine „ i „
majka Poezije“ . Čulni doživljaji, senčeni meditativno – konteplativnim
pasažima , dovedeni su do simbola. Sublimiran , lik majke , snažan je oslonac
lirskom subjektu u potrazi za svojim identitetom.
Smisao čovekovog postojanja pesnik vidi u apsolutu . Kako
se On nalazi u svemu, ostaje mu da ga traži. „ Postojiš koliko traješ /
ništa više od toga“ (59.) kaže , ali baš u toj kratkoći , sadržana je veličina
podviga, jer „ Njegova nevidljivost je / naše zajedničko više stanje“ (59.).
Bez te mere , čovek bi se usitnio i prepušten lagodnostima života , utonuo u
tupo trajanje. Baš zato što ima slobodnu volju, bez didaktičkih namera, pesnik
stavlja naglasak na čovekovu odgovornost. U tome je i bitan značaj poezije
Zorana Mandića.
Нема коментара:
Постави коментар