4. јануар 2018.

ИЗЛОГ (3)


ЗОРАН М. МАНДИЋ

ИЗЛОГ (3)

(Критика човековог потрошачког ума)


            Излог је најтранспарентније и најатрактивније улично место огледања, нарочито у времену исчезлих кино сала, илити, биоскопа. Често и сада, када су битно сазрела моја уверења, мислим да би без разноразних и разнобојних излога конкретни свет упао у понижавајућу хроничну депресију необојености, ионако, често наглашено досадне и нестимулативне збиље, упале у равнодушност оронулих фасада испод којих чаме празни локали за издавање. Једном приликом, добио сам новинарски задатак да у мом малом подунавском градићу попишем на његовој „главној“ улице  све локале, а да онда напишем некакав „коментар“ о њиховој класификацији, на оне који чаме празни и на оне друге у којима се налазе углавном: кладионице, апотеке, на мањем растојању од 300 метара, кафићи и по која кинеска радња. Некадашње бакалнице, илити, продавнице мешовите робе се могу наћи само у забитим уличицама и сокацима на ободу градића, затурене на његовој тзв. периферији. У излозима тих продавница углавном има највише прашине и огласа о продајама роба из подручја „сиве економије“, као што су „домаћи производи“: ракије, кулени, ајвари, кисели купус у паковањима од једног килограма, сок од парадајза, чварци... На таквим излозима су немогућа огледања, јер су готово сви прекривени и затамљени: читуљама, плакатима са позивима на неке музичке „концерте“ на којима наступају којекакви аматерски састави (бендови) и обавештењима из уреда месне заједнице о терминима када неће бити електричне струје и пијаће воде „чесмоваче“ због радова на отклањању кварова на њиховим мрежама. Али, хтели ми то, или не, подилазили или не подилазили сопственом укусу и његовим естетским принципима, излози су место без кога би огледања: грађана, паланчана, илити, варошана, била страшно окрњена, па чак и онда када за време огледања на њима, иза себе, угледамо дежурне радозналце, који би да гледају, из главе пристојног и уредног посматрача, оно што он гледа. Такви интелектуално неостварени „радозналци“ и „радозналке“ би и да могу по које десетке минута да мисле главом и осећају срцем озбиљног посматрача. У малим местима, и то не само подунавским, редовно се пред излозима, нарочито оним у њиховим „главним“ улицама, окупљају и друже пси уличари и луталице. Знају они добро, кога ће пред излогом сачекати, да би се радовали поклонима у храни, коју им несебични посматрачи доносе и у зимским данима „греју“ их својим пријатељством. Коначно, треба рећи, да су излози највеће урбане „иконе“ на којима се, попут светаца, врпоље заштитници човековог, најчешће недовршеног или погрешно довршеног, потрошачког ума.

Нема коментара:

Постави коментар