20. септембар 2017.

НИКОЛА СТРАЈНИЋ - СРЦЕ ПЧЕЛЕ


ЗОРАН М. МАНДИЋ

НИКОЛА СТРАЈНИЋ - СРЦЕ ПЧЕЛЕ

            Пчела је Страјнићево хотонско божанство у чију кошницу је он претворио своје срце да би симболички потражио метафизички пут до дискурзивне, али, пре свега, поступне спознаје оног литургијског клатна песме, и његове невидљиве месечеве музике, у којем све улоге других краљевстава бивају разобличене у својим калкулабилним пословима и рачунима.
                Пчела по Страјнићу није симбол само општег ускрснућа него и васкрсни сигнал песме, поезије с којом њени „врели кругови“ сна и нестварности обезбеђују имагинантно краљевство њеног сопства ослобађајући заводљиве импулс који долазе из главе без стања очију и срца, који у „врелом кругу гњече гроздове сна и нестварности“. И када се притаји пчела у Страјнићевим песмама не губи ни трунку коронарне и менталне самосвести где мора без ичије помоћи, интуиције и посредовања извирати, тећи и понирати, па чак и у своју невидљивост. Песма је песма кад репрезнтује своју, а не песникову, душу, када се реинкарнира у дух пчелињи и његово биће „слатке ватре“, у културу предања високо узвишеног симбола из изгубљени књига постања.
                Ови Страјнићеви стихови су надмоћно интелектуално и вешто самерени на превлаци песме из њеног парадигматског извора, односно иницијације у знак и цртеж слова. То је у извесном смислу и језичка промоција слике писма чија је поетичка комуникација подвргнута једној врсти интелектуалне самоодбране филозофије песме како би се прва секунда њеног бића, а потом и њен исконски артефакт у целини, одбранио од поетичких манипулација, смишљања, намештања, царина и контрола. Страјнићеве песме „претражују празнине настале рођењем“ објективног сзнања. Оне „са својим шареним товарима“ беже од њега као од мртвог људског сећања истрајавајући у заједничкој изреци да је песми најважнија песма, јер све остало је што долази и остаје иза – варка. И нестанак вечности.
Такви начини песама деле светла невидљивости у себи, али и по себи на „зрења“ и „незаситости заспалих окрилаћењс“ времена које нећемо никада препознати. Они одазнају путеве пратећи њима прелазак анђела некуд и некад у тишини, у кристалу самоће кроз коју се у одежди хлорофила Бог појављује сваког трена. Такве песме личе на аутохтоне ларве из којих је настала њихова свила.


           БИОГРАФСКА БЕЛЕШКА О НИКОЛИ СТРАЈНИЋУ

Песник Никола Страјнић је рођен 1945. године у Поповцу (Барања у Хрватској). До недавно је био професор Компаративне књижевности на Филозофском факултету у Новом Саду. Објавио је: Поезија или оптимизам (студија о Бранку Миљковићу), 1972; Звјездани сати (песме), 1975; Јасике беле (студија о Момчилу Настасијевићу), 1978; Очи земне (песме), 1981; Пепео свој раздајем (песме), 1982; Вожња у круг (песме),1990; Хаире (есеји), 1991; Замах и мировање (есеји о песништву Јована Зивлака), 1993; Преко (студија о Новалисовим Химнама ноћи), 1993; Карловачке песме, 1994; Анђеоски песник Рајнер Марија Рилке (о Девинским елегијама Р.М. Рилкеа), 1995; Стари грчки лиричари (есеји), 1999; Карловачки есеји, 1999.
Живи у Сремским Карловцима.

НАПОМЕНА

Овај текст написан је у формату рецензије и објављен је у књизи песама „СРЦЕ ПЧЕЛЕ“ проф др НИКОЛЕ СТРАЈНИЋА, која је објављена 2000. године у издању Издавачке куће „БИСТРИЦА“ из Новог Сада, уредник Рале Нишавић.   

Нема коментара:

Постави коментар