ПРЕДГОВОР ЗА КЊИГУ ПЕСАМА
ПУТНИК И ЊЕГОВА НЕВОЉА
ЗОРАНА М. МАНДИЋА
У одабиру оног што је могуће и
оног што треба рећи о песмама ЗОРАНА М. МАНДИЋА из књиге ПУТНИК И ЊЕГОВА НЕВОЉА
тешко је одлучити се да ли нагласити свежину и снагу певања, продубљеност
понирања или истраживачки, песнички пролаз кроз свет који се таквом поезијом,
надасве, жели мењати.
Геометризација појмова у
простору и у времену не толико видљива толико погубна ако је стални део
сопствености, песников је трајни поетски постамент на ком се смењују одређени
видови односа према заморној суштини ствари, заморном реду и ритму живљења,
извесна је потрага за самодоказом захвалног немира али кроз опасег самосвојних
поетских реквизита, песничким гласом који је свеж, чист и изнијансиран.
Камен, стене, квадрати (чак и у
пауковој мрежи), ограде, имају у свом смисленом прапочетку управо један једини
циљ да буду окосница јасноће Мандићевом поетском изразу који је при томе још
доречен и самосвојан. Поетски концепт не затвара овим проблемима свој
разноврстан склоп. Негде се прилив успомена и сликовног декора времена у коме
је песник боравио или борави (Писмо Никодему) јавља као нови глас о удвајању
себе, љуљашком „леком од смрти“ од поражавајућег смирења пратиоцем свих слутњи
које значе захвалан пут у непознато. Све ово је још више изнијансирано у песми
Соба без прозора, песма о простору који улаз кроз „напрслине атмосфере“, о
осуди на кретање.
То је захвална болест тражења
као нелогичан али пун чудног усхићења занос путника над стрмом обалом (трактат
о непоправљивој машини). Посебан је однос песника према речима. Речи нису само
говор, оне су и стварносни подстицај за глас песников и одредница драма и
живописа, дешавања и пролазности у песми (Отварање реке). Као талог неког
ранијег певања за које се, опет, присутношћу сопствених тема, не може рећи од
ког је тренутка раније, појави се и елегичан пев, рима и очишћен ритам, однос у
ком вечито пише у ком се свим психолошким оружјима бори против тог заморног
квадрата који је, чини се, понекад гласнији и од самог песника.
У потрази за другачијом
интонацијом песник не мења само версификацију него и атмосферу, ритам, редослед
мисаоних обрта. Дуж или права, опет део природе која је подстицај да се немиром
човек у њој огледа, бежањем од ње, њене заморне и умртвљујуће бесконачности што
песник песмом Врата која умиру потврђује и даље живећи захвалним немиром.
БЕЛЕШКА О АУТОРУ
Радивој
Шајтинац рођен 1949. године у Зрењанину
спада у круг истакнутих савремених српских песника, приповедача и есејиста.
Написао је више књига песама (Оружје људски рањено,1970; Шуми се враћају
прагови, 1974; Пангласов извештај, 1982; Сузе у лунапарку, 1987; Псећа суза,
2014.), књига прозе (Банатска читанка, 1991; Чеховија, 1996; Кинеско двориште,
2006; Лирик – клиник, 2009) и књига есеја (Демогорган, 1990; Хотел Чарноевић,
1989; Хајка на Актеона,1997.)
Добитник
је више књижевних награда: Октобраске награда Зрењанина, 1991; Стеван Пешић,
1997; Књига године Друштва књижевника Војводине, 2004.)
Живи
у Зрењанину.
Нема коментара:
Постави коментар