ZORAN M.
MANDIĆ
HADZI DUŠAN
MAŠIĆ
Novi Sad, Galerija Mali likovni salon, 15. 10 - 15.
11. 2005.
Šesnaest crteža nastalih
prigodom u
raznim umetničkim kolonijama
(Palić, Ečka,
Zobnatica, Bečej, Bačka Topola) u društvu
deset grafika iz ciklusa “Građanski dragulji”, predstavljaju
sažetak izbora iz
obimnog opusa njihovih autora, akademskog
vajara i akademskog grafičara
Hadzi Dušana Mašića, kojom on na sugestivan
način
obeležava tri
svoja jubileja: Sedamdeset
godina života,
Četrdeset godina umetničkog stvaralaštva i Deset godina
Legata, kojem
je darovao, ili, preciznije rečeno,
obogatio svojim: uljanicama, crtežima, grafikama i delima iz korpusa primenjene umetnosti i vajarstva, fundus Gradskog muzeja u Somboru.
U izvesnom smislu, kako je
voleo da se potštampa
Alber Kami, pri čemu je svaka dvosmislenost suvišna u kritičkom i recepcijskom promišljanju Mašićeve
umetnosti, isti izbor, odnosno, pomenuti
savez crteža i grafika stilski profiliše onaj lik strasti s kojim je njihov
autor, planski i dosledno, odgovao osoben vid populzivnosti. Kao nepodmitljivi "podstanar"
u sop- stvenom delu, stvaralac, koji je, bez dilemičnosti
i kompleksiodnosti, “živeo za umetnost, a
ne od umetnosti”. Podređujući takvom kritičkom opredeljenju ukupnost svoga dara
i akademskog znanja. I mišljenja.
U implicitnoj, dovoljno jasno i pažljivo opredmećenoj projekciji svoje vajarsko-grafičko- slikarske poetike.
Sa estetički uspostavljenom vladavinom nad impulsima njenog ritma, njenih formi
i figura. I usvojenog jezika jedne neposredne: stvaralačke, intelektualne, poetički
i tehnički temeljno uspostavljene, lične
aksiologije. Neopterećene udarima i nasiljem opšte prihvaćenih implikacija u oblasti
“kombinovanog žanra” i tzv. Postmodernog stanja umetnosti. Na svojim
crtežima i grafikama
Mašić opisuje i tumači Svet oko sebe
i drugih. Kroz talase i meandre vremena i prostora. Duha istorije i Duha Biblije.
I tou mnogoznačju prokazanih i neprokazanih
tema. Mitoloških, sakralnih i egzistencijalnih. Iz kojih se,
poput,
stratonauta neretko uzvisuje među: simbole, signale, metafore i lekseme njihovih sakramenata. Promičući svojim autoportretom provokacijom kroz "bifore" i "ogledala"
njihovih: galerija, kapela, tornjeva i releja. Preko imaginarnih krovova sa čijih nevidljivih platformi je hteo da sazna
sve o plemenitosti i boanskim principima svetlosti. U kojoj je svaka zraka celina,
Autonomija, koju nije lako razumeti u njenoj jednostrukosti.
Otuda na ovim
Mašićevim radovima, iz draguljarnice njegovih crteža i grafika, tako i toliko
široko polje reminiscencije i meditacije. Hodočasnička kompozicija: razvejanih,
rasutih i sabranih boja: neprikosnoveno zlatne, mistično tirkizne, ili kardinalski crvene. Sa ultra
marinom
ukomponovane jedne u drugu, poput, tajne u paušalnom prostoru oka. Sa
prihvatom samotnjačkog bola i samoljubive ambicije: da se Svet
kombinovano prikaže: grafitom,
tušom, ili presovanom kredom. Na kartografiji neba.
U magičnom sazvežđu
Euklidovih linija. Među Empedoklovim elementima (voda, vazduh,
zemlja, vatra). Na prozoru ili strandu, gde spavaju
svitanja. Zagonetno
se osmehujući obmanutim
zaljubljenicima vekovima.
Naročito onima koji žive od umetnosti, ne shvatajući
šta ih čeka kada krenu putem prosvetljenja.
Ovim rukopisima Mašić hodočasnički stiže na sva
mesta na kojima se božansko ime umetnika šapuće u srce. I prepoznaje iz daljine.
Hadži Dušan Mašić (rođen u Somboru 9. Marta
1935.- †Sombor 2008.) je bio srpski akademski vajar, grafičar I slikar.
Rođen je u Somboru, osnovnu i učiteljsku
školu završio u Somboru, Višu pedagošku školu u Novom Sadu gde je i
diplomirao na Akademiji umetnosti. Izlagao na 52 samostalne i više grupnih
izložbi, učestvovao u radu 13 umetničkih kolonija na prostoru SFRJ, član
je ULUS-a AIAP, donator legata Muzeju grada Sombora. Svoj ekspresionistički doživljaj izrazio kroz
ciklis "Ranjene ptica", "Grožnjanski dragulji","Meditacije"
i "Identifikacije". Upokojen je 2008.godine.
Njegovi radovi sa svojim metaforičkim
grafikama i arhitektonskim crtežima obišli su svet od Sombora, Ečke diljem Evrope do dalekog Japana.
NAOOMENA
Ovaj tekst je objavqen u katalogu Mašićeve izkožbe i u časopisu LIKOVNI ŽIVOT broj 115/116 koji je izdavala Likovna galerija Stara kapetanija u Zemunu.
NAOOMENA
Ovaj tekst je objavqen u katalogu Mašićeve izkožbe i u časopisu LIKOVNI ŽIVOT broj 115/116 koji je izdavala Likovna galerija Stara kapetanija u Zemunu.
Нема коментара:
Постави коментар