ZORAN M. MANDIĆ
DUNAVSKI OPUS MILOŠA PEJOVIĆA
Likovna galerija Meander, Аpatin, avgust 2007.
U Likovnoj
gleriji MEANDER u Apatinu otvorena je samostalna izložba MILOŠA PEJOVIĆA,
slikara iz Sombora.Reč je o kolekciji dvadeset i šest slika, rađenih tehnikom
ulja na platnu, na kojima je njihov autor sugestivno imaginirao prizore pejsažne
arhikteture reke Dunav i njene bogate prirode, koja ga okružuje, naročito, pored Apatina.
Pejović, kao i impresionisti, slika Dunav i njegove
apatinske šume, po raskošnosti vizuelno bliske onima u Fontenblou, ali ne u
njegovoj prostoj rečnoj telesnosti, nego u raščlanjavanju, čak i njegovog
magijskog titanskog krika, na boje i njihove tetovaže, koje na njegovom
biblijskom i evropskom licu izazivaju: sunce, svetlost, vetar i vazduh kosmosa
i vasione. Veliki broj akvarelskih tonova upečatljivo gradi perspektivu u ravni
tih Pejovićovih lazurnih uljanica, čemu najviše doprinosi njegovo znalačko i
majstorsko zahvatanje atmosferskog stanja prirode Dunava i reprodukovanje autentičnog
subjektivnog utiska, kao duševnog, i ontološkog diferenciranja, odnosno
autorskog distanciranja, od profane konkretističke razglednice, I njenog suvog
i bezosećajnog hiperrealizma. Svemu tome pečat najviše daje odnegovano slikarovo
razumevanje jezika, zvuka i uloge boje, naročito zelene i plave, iz čijih je
osobina i karaktera majstorski izvukao, i ospoljio, njihovo kompoziciono
dejstvo. Onako, kao su to činili majstori color paintiga, ili slikarstva boje, čak
i onda, kada se ta dejstva oglašavaju svojim tautologijama, kada se ime i
integritet objekta predmeta, stapaju u jedan identitet, odnosno sebstvo. I
njegovu, kako bi to filozofski identitet, odnosno sebstvo. I njegovu, kako bi
to filozofski primetio Žan Bodrijar, prozirnu providnost nemetaforičkog prizora.
Pejovićovi lazurni
pejzaži Dunava su pitki,čas sa atraktivno harmonizovanom geometrijom ritmova, čas
na partiturama u polju muzičke opsesije prirodom, i njenom glamuroznom operom u
kome je Štraus komponovao svoje valcere sa Istera i na Dunavu, a čas na
pokretnoj sceni emocionalnog rasprsnuća zanesenošću sfumato etidama, koje su u slikarstvu
oznake za slikanje sa Leonardovim blagim senkama. I bio bi, zaista, greh ako,
nakon, svoje uspele premijere u Apatinu ova izložba, koju je Zoran M. Mandić,
kao autor njenog kataloškog predgovora, naslovio - DUNAVSKI OPUS Miloša Pejovića,
ne bi bila pokazana i poklonicima likovne umetnosti u drugim mestima i
gradovima Vojvodine i Srbije, a pre svega u Likovnoj galeriji Kulturnog centra
Laza Kostić u Somboru, u gradu u kome Miloš Pejović, živi i stvara više od
trideset godina. I to u senci onih, koji nažalost često iz državnih fotelja
upravljaju likovnim neukusom grada sa jednom od najbogatijih baština u istoriji
srpske kulture.
NAPOMENA
Ovaj tekst objavljen je u časopisu Likovni život broj 123-124/2007 (XX) koji je izdavala likovna galerija Stara kapetanija u Zemunu.
Нема коментара:
Постави коментар