ЗОРАН
М. МАНДИЋ
ИЗЛОГ (2)
Увек сам се питао зашто људи
толико воле излоге да им се у мислима чак и клањају. Као божанствима чији су
кипови и иконе преживели векове, као да су сами себе сачували од вандалских
похода, дивљачких хорди и њихових разорних похара. А, онда сам временом почео
да схватам да су излози представе, као симулакруми, у којима, као на позоришним
„даскама“, учествују заједно, они, који их, као декоратери, постављају, са
онима који их гледају. И једни и други се претварају да верују једни другима, и
да једни друге заступају и штите у размирицама са онима који не воле и зато
прогањају излоге као субкултуру.
Обилазећи бројне излоге,отворенe у
старим и новим грађевинским објектима у ликовима продавница, апотека, књижара, или пословница разних агенција, канцеларија и представништава, уочио
сам да се њихови декоративни креатори, или постављачи и „лансери“ понашају као
режисери америчких акционих филмова, на првом месту трилера, чије занимљивости
су најчешће повезане са замршеним психолошким триковима и њиховим
илузионистичким одразима. Од тог времена мог сасвим личног уочавања тече
настанак закључка по коме су излози увек део неке игре, или чак комерцијоналног
„брака“ са њом, а у коме статисти демонстрирају естетику глумаца које глуме, а
који су заборавили да науче текстове својих улога. У излозима „статисти“ су
увек лепо обучени и личе на добро нацифране и скоцкане, без зелених вијетнамке
и класичних, од модро плавог џинса, фармерица, средњошколске матуранте, који
једва чекају да се, после матуре, одвоје физички од својих родитеља, како би
упловили у изабране животне и радне самосталности.
Па, шта је онда тај ваш излог – питао ме
читалац, који је пажљиво прочитао прву верзију мог текста под тим насловом?
Тако постављено питање читаоцима даје неоспорно право да такву упитност усмере
и поставе према сваком књижевном тексту. У „страху“ од неубедљивог одговора, ипак, одлучио сам да
уместо одговора напишем нову, илити, трећу верзију промишљања урбане фигуре
излога. А, и чему бити талац питања с којима се читаоци коцкају у кладионицама
иза чијих излога све врви од вербалне борбе, „прса у прса“, једних против
других одговора. А, правих одговора нигде, као ни правих питања, или, заслужних
излога да се о њима потежу и троше толике речи. И клањања.
Нема коментара:
Постави коментар