20. децембар 2017.

ПЕСМА


ЗОРАН М. МАНДИЋ

ПЕСМА

(О једињењима и сједињењима неопажености)

            Никада ми није било јасно шта је теже: смишљање или рађање песме. И, ко више пати: мој збуњени ум или језик по коме су с ормара попадали позамашни тврдо укоричени речници. Једном сам језик затекао са масницама на лицу и свог уплаканог, у дубоким сузама. Застидео се када ме је угледао, јер сам му вероватно личио на филозофа са прегршт припремљених питања у полуотвореним устима, која сам желео да му поставим. Питања, која су требала да обухвате све о животу песме, од њеног зачећа па до њене сахране. О њој као најомиљенијој језиковној бројаници од чијег се издавања у привремени закуп језик скромно издржавао. И, то без обзира на проценат финоће ћилибара од кога су је анђели штитоноше светлости израђивали.
                Убијале су ме у памет те нејасноће, нарочито када сам међу њиховим танушним прстима, с времена на време, на путу, од „празног“ до „пуног тренутка, откривао присуство музике, како се скрива у себи и међу инструментима око себе, који су је као телесна гарда окруживали. А, већ тада знао сам да у понорима нејасноће треба да почнем да пишем сасвим: другачије, новије и непокорније песме. Песме неталачке. Песме, које нису теорија, граматика и правопис. Песме, које ће одлазити, само, код запета на пиће, или по какву позајмицу, док из њих не проговоре звуци: другачијих, новијих и непокорнијих речи. И њихових другачијих мелодија и ритмова. И, када сам већ хипотетички истакао феномен те „непокорности“ сетио сам се да је неко од руских „октобарских“ песника написао да су песме „дуге цеви“, које смрт шаљу у смрт, док се из „уста“ музике чује звук: т-тт-ттт, који јој открива лице од свиле. У коју се умотава када се покрива и одлази да пије чај са уплаканом незачетом песмом.
                Мене на такве чајанке нико није позивао. Остајао сам као уклет у загрљају нејасноћа, незнајући колико и оне пате. Колико им је жао због мојих неоплаканих мука са песмом, која се с метафором развија у „дугу цев“, некатодну, руског „октобарског“ песника. Можда сам баш због тих изосталих позива журио да изађем из поетике своје збрканости, из свега што сам погрешно упамтио код Ничеа и Кјеркегора, или, пак код Умберта Ека и Барикових књижевних варвара. А, пре свега, да је неопходно имати одступницу од стварности, али и од маште; оголити реч, писати неречима, становати у фикцији, у улици без имена и броја на вратима собе у којој: спаваш, једеш, бријеш се и гледаш, као припрости занатлија, акционе и трилер филмове. Укојој не живиш са историјским насиљем, са љидима, који, као инсекти, беже од профаних „сапуница“ историје, која се догађа сваки дан, пре подне, после подне и увече. Зато сам, ваљда, и успео да запамтим оно с чим ћу, као са изјавом, али недефиницијском, започети наредни пасус у овом тексту.

                Песма се дешава сваки дан и то је необјашњиво дешавање са идентитетом без: алузија, асоцијација и прецењених метафора. Песма моли да се у њеном читању не повезују ствари са којима она није у никаквој вези. Песма жели да остане неопажена, да живи у ваздуху, као кисеоник, или азот. Једино што јој је потребно јесте сродан песник, који ће имати дар кога ће јавно избегавати  да би и он остао неопажен, јер само неопажености могу да се сједине, као кисеоник и азот у ваздуху, или водоник и кисеоник у води. Али, све ово, овако написано, нема, ама баш никакве, везе са Маркесовим „здравим разумом“, који по њему, вероватно у његовим романима, „суди“ стварима датим од других чула. И других опреза наслеђених од обичаја и правила понашања цивилизација које су готово „пукле“ у овој дигиталној епоси.

Нема коментара:

Постави коментар