ЗОРАН М. МАНДИЋ
ИЗЛАГАЊЕ ПОЕЗИЈЕ КАО ОНТОЛОГИЈЕ
(Бошко Томашевић: ЧУВАР ВРЕМЕНА, Сфаирос,
Београд, 1990.)
Чувар времена, нова стихозбирка познатог, и све продуктивнијег књижевног критичара на
страницама: ОКА (Загреб), Летописа Матице српске (Нови Сад), Политике
(Београд), Књижевне критике (Београд) и низа других часописа и књижевноморфних
гласила у форматима културних додатака, Бошка
Томашевића, нуди читаоцу обиље порука и сазнајних задовољстава о томе како
се ослободити метафизичког усуда о постојању у само једном координатном
систему. То је рационално уређена понуда и за самоанализу, или самопропитивање
идентитета, па и самобитности, коју човек миленијумима заснива на љубави,
нагону за самоодржање, одговорности и одгонетању тајни о смислу живота, рада и
библијског уређења. У последње време назначена понуда добила је своје значајно
проширење у спекулативном и трансцеденталном трагању по космосу, његовој
невероватноћи и релативности.
Чувар времена, осим што нуди
назначено обиље порука и затева од читаоца напоре да понуђено усклади са својим
интелектуалним моћима. У том контексту, мора се признати да није лако читати
поетички текст, који у свом пројекту, односно у његовом темељу има поставке
Хајдегера и Хелдерлина. И који у спрези са филозофским учењима, односно
изричајима њихових мисаоних корелатива затеже канап између текста и његовог
разумевања. И поред назначеног напора, који сваки, иоле просечан, читаоц, мора
учинити ако пристане на читање Томашевићеве поезије ваља подсетити на оно што
по Томашевићу јесте поезија и при том се послужити његовом ранијом књигом пос
насловом Битно песништво, која и
јесте кључ за разјашњавање Томашевићевих поетичких тајни.
За Томашевића по том кључу,
поезија може бити само онтологија: излагање бити битка бића. Стога је, по њему,
писање поезије преиспитивање извора. То даље значи да Хајдегеровом битном
мишљењу у филозофији одговара у поезији певање битног. А, песништво битног
зачиње извор. И оно је мелопеја битка. Певање у песништву битног је певање о
биствујућем са становништва истине о биствујећем. Оно пева опстанак на путу
логоса битка – по себи – биствујућег. И тако у недоглед Томашевић изграђује
онтолошку матрицу своје поетике, као чисту рецепцију апсолутног у сажимању
властите поетике.
Након изложене онтолошке
пројекције поезије може се рећи да је Томашевићев Чувар времена специфична песничка књига, која безрезервно припада
сасвим одређеном курсу асимилације једног учења о изворима говора, писма или
књиге, а које је уоквирено учењем Хајдегера и технолошким умећем песника, који
су попут Хелдерлина и Пастернака, умели прилагодити такву високонапонску умност
сопственој поезији и учинити је архетипом у сажимању властите поетике.
Најблаже речено у случају
Томашевићевог Чувара времена у питању
су тешке песме како за читање, тако
и за разумевање, а које својом метатекстуалношћу упућују на сасвим
интелектуалне обзоре и силнице за које је потребно предзнање да би се у току
читања извршила разумска елаборација.
Чувар времена је књига састављена из неколико делова:
1.
Тумачење Хелдерлина (poeta Abscotnditus, Оскудност орфичке тужаљке),
2.
Спомен на Мартина Хајдегера и
3.
Пет листова о Пастернаковој Заштитној повељи.
Сваки
од делова представља по један у низу филозофских носача, којим Томашевић жели
учинити поезију зависном интелектуалном творевином или примењеном онтолошком
категоријом и са нивоа Хајдегерове филозофије побити класична поимања поезије и
њене функције.
Уместо
закључка можда би требало записати да је Чувар
времена стихозбирка о мутним цивилизацијским нескладима и интелектуалној
инфекцији када је у питању овоземаљски домет филозофске замршености, пре свега
„филозофије саме собом“. У сваком случају Чувар
времена представља сасвим специфичну поетичку творевину, коју ваља узимати
у обзир и када јој прилазимо са неразумевањем, и са незнањем, јер и она попут
натруха постмодернистичких прихвата, нуди нешто. То „нешто“ треба дешифровати и
једноставно ускладити с оним о чему још
увек филозофи консултују Хајдегера, а песници Хелдерлина. Друге нема, макар за
или до сада.
Овај
текст објављен је у часопису ПОЉА (Нови Сад) у двоброју 379-389/
септембар-октобар 1990.
Нема коментара:
Постави коментар