RAZGOVOR SA ISTORIJIOM
(Zbignjev Herbert: VARVARIN U VRTU, Prosveta, Beograd,1990.)
Kadgod je u pitanju pesničko ili drugo
književno stvaralaštvo poljskog i evropskog literate, Zbignjeva Herberta (Lavov, 1924.) valja
očekivati vrhunsko ili remek delo, o čemu Herbert, već, godinama uverava svoje
čitaoce i kritičare. Tako je i sa knjigom eseja “Varvarin u vrtu”, koju je za
jugoslovenskog čitaoca preveo Petar
Vujičić, na svoj, već, prepoznatljivo majstorski način.
Čitajući Herberta i o Herbertu svaki iole
obrazovaniji čitalac mogao je da oseti širok intelektualni dijapazon u koji
ovaj pesnik smešta igru svojih reči, i svoje imaginacije, pa bilo da je reč o
pesmi, drami ili eseju. Misaonost, jezička višeslojnost, ironičnost,
intelektualnost, angažovanost, rafiniranost, jednostavnost, elegičnost – sve su
to odlike majstorstva, kojim Herbert kleše svoje misli i ovekovečava misiju
pisca sposobnog da poveže sve nabrojane različitosti u jedan umetnički integritet:
izvedbeno elegantan i filozofski jasan.
U “Varvarinu u vrtu” Herberta zanimaju
kontakti (i konteksti) sa tajnama, tragovima i nasleđem evropskih starina, tom
svojevrsnom riznicom najviših civilizacijskih dostignuća zaturenih, ili zaboravljenih
iza svetla svakodnevnih vidika i dostano odvojenih (pomerenih) od tehnološki
prenapregnute zbilje u kojoj savremeni čovek sve više i više stvara i
proizvodi. Visokoosetljivim nervom pesnika i mislioca, Herbert staje pred slike
i freske rasute po zidovima katedrala Sijene i Orvijeta, obilazi istorijski prebogate
ostatke Velike Grčke i traga za sudbinom krvavo smaknutih ili ukinutih
civilizacija francuskih Katara u našim krajevima poznatih pod imenom bogumila.
U tom impresivnom eseju, koji nosi lep
naslov: o albižanima, inkvizitorima i trubadurima Herbert je zapodenuo neobičan
razgovor sa istorijom otkrivajući nam njen “didaktički” jezik o istovetnosti
relacije, kako u srednjovekovnoj, tako metaforički i u savremenoj istoriji,
razaranja naroda i njegovog nacionalnog identiteta, i integriteta, uvek istim nasilničkim
(policijskim) metodama. To je i svojevrsna priča o gubljenju imuniteta, odnosno
energije za suprostavljanje razaračkim naletima jačeg.
Knjiga se inače otvara briljantnim esejom o
Lasku, pored Altamire najpoznatijoj pećini sa zidnim slikama nastalih pre
trinaest hiljada godina pre naše ere. Tu su i eseji: Kod Dorana, Arl, II Duomo,
Sijena, Kamen iz katedrale, O albižanima, inkvizitorima i trubadurima, Odbrana templata,
Pjero dela Frančeska i Uspomene iz Valoa. Svaki od nabrojanih deset eseja pisan
je bogatom ukrašenom frazom sa mnoštvom metaforskih paralela i nezaobilaznih sentenci
iz kultura koje su predmet umetnikovog opisa, a sve to zajedno čini srećnu
zbirku figura, naravno stilskih.
U omanjem predgovoru knjige sam Herbert je
zapisao da je po njemu “Varvarin u vrtu” knjiga eseja, ali i izveštaj sa
putovanja po gradovima, muzejima i ruševinama – kroz knjige koje se odnose na
viđena mesta, te da je to knjiga za čitanje, a ne za naučne studije.
Objašnjavajući svoja zanimanja Herbert ističe da ga u umetnosti zanima
međuvremenska vrednost dela (večnost Pjera dela Frančeske), njegova tenička
struktura (kako je polagan kamen na kamen u gotskoj katedrali), kao i veza sa
istorijom. Za moto knjige Herbert je odabrao Marloovu rečenicu: “One večeri dok
Rembrant još crta sve slavne Senke i senke pećinskih crtača prate pogledom ruku
koja se koleba, ruku koja će im pripremiti novo trajanje van smrti ili njihov
nov san.
Ovaj tekst je objavljen u časopisu POLJA
(Novi Sad) u broju 382 / decembar 1990.
Zbignjev Herbert
Zbignjev Herbert (1924–1998), jedan od
najvećih poljskih i evropskih pesnika XX veka.
Pored poezije, Herbert je pisao i esejistiku, drame i kratku prozu.
Poezija i eseji Zbignjeva Herberta prevedeni su na sve veće svetske jezike.
Knjige pesama: Zrak svetlosti (1954), Hermes, pas i zvezda (1957), Studija predmeta (1961), Natpis (1969), Gospodin Kogito (1974), 18 pesama (1983), Izveštaj iz opsednutog grada (1983), Elegija o odlasku (1990), Rovigo (1992), Epilog oluje (1998).
Vrhunac Herbertove poezije predstavlja knjiga Gospodin Kogito: pesme na tu temu Herbert je pisao tokom čitave svoje pesničke karijere.
Knjige eseja: Varvarin u vrtu (1962), Mrtva priroda s đemom (1993), Lavirint nad moremGordijev čvor i drugi rasuti spisi 1948–1998. (2001).
Knjiga kratkih priča: Kralj mrava (2001).
Najpoznatija Herbertova drama jeste Filozofska pećina (1956). Napisao je još nekoliko drama: Druga soba (1958), Rekonstrukcija pesnika (1960), Lutke (1961), Pisma od našeg čitaoca (1972).
Najvažnije nagrade: Lenauova nagrada, Austrijska državna nagrada za evropsku književnost, Herderova nagrada, Petrarkina nagrada, Nagrada Struških večeri poezije, Međunarodna književna nagrada Velsa, Nagrada „Bruno Šulc“, Nagrada „Jan Parandovski“, Jerusalimska nagrada za slobodu pojedinca u društvu, Nagrada „Vilenica“, Nagrada „Tomas Sterns Eliot“, Nagrada grada Minstera.
Pored poezije, Herbert je pisao i esejistiku, drame i kratku prozu.
Poezija i eseji Zbignjeva Herberta prevedeni su na sve veće svetske jezike.
Knjige pesama: Zrak svetlosti (1954), Hermes, pas i zvezda (1957), Studija predmeta (1961), Natpis (1969), Gospodin Kogito (1974), 18 pesama (1983), Izveštaj iz opsednutog grada (1983), Elegija o odlasku (1990), Rovigo (1992), Epilog oluje (1998).
Vrhunac Herbertove poezije predstavlja knjiga Gospodin Kogito: pesme na tu temu Herbert je pisao tokom čitave svoje pesničke karijere.
Knjige eseja: Varvarin u vrtu (1962), Mrtva priroda s đemom (1993), Lavirint nad moremGordijev čvor i drugi rasuti spisi 1948–1998. (2001).
Knjiga kratkih priča: Kralj mrava (2001).
Najpoznatija Herbertova drama jeste Filozofska pećina (1956). Napisao je još nekoliko drama: Druga soba (1958), Rekonstrukcija pesnika (1960), Lutke (1961), Pisma od našeg čitaoca (1972).
Najvažnije nagrade: Lenauova nagrada, Austrijska državna nagrada za evropsku književnost, Herderova nagrada, Petrarkina nagrada, Nagrada Struških večeri poezije, Međunarodna književna nagrada Velsa, Nagrada „Bruno Šulc“, Nagrada „Jan Parandovski“, Jerusalimska nagrada za slobodu pojedinca u društvu, Nagrada „Vilenica“, Nagrada „Tomas Sterns Eliot“, Nagrada grada Minstera.
Нема коментара:
Постави коментар