Jedno od egipatskih čuda, rad slikara Miloša Trbića
ZORAN M. MANDIĆ
LIKOVNI DESERTI NA OBOJENICAMA MILOŠA
TRBIĆA
U šetnji savremenom srpskom likovnom scenom
ime MILOŠA TRBIĆA je u razumljivoj senci afirmisanih slikara, koji svojim
delima zakljanjaju ideje kroz koje on želi da osvetli svoje stvaralačko mesto.
To, naravno, nije ni malo lako, pogotovo, ako pažljivo posmatračevo oko ne uoči
da ovaj mladi slikar “deserte” svojih žanr-slika superrealistički gradi na
uspostavljanju sugestivnih kontakata sa kompleksom prizora sveta, koji trepere
i dišu mirno bez nametanja i nadmetanja u uadarima tzv. senzacionalističkih
vizuelnih otkrića na čijim posedima bezmilosno gospodare uzleti digitalne
epohe. Međutim, da bi se pravilno razumele teškoće u umetnosti, a u ovom
slučaju u slikarstvu, neophodno je da autori, koji ih, iz dubine svog talenta,
osećaju – potraže poređenja u svakodnevlju, koje ih okružuje, kako spolja, tako
i iznutra, jer slikarstvo nije moguće bez prizora sa scene sveta, koji ga
svojim rečnicima: formi, figura, znakova, žanrova, simbola, signala, ritmova i
melodija – određuju čak i u polju akcija i reakcija apstraktnog mišljenja.Ovom
zaključku ide i u prilog verovanje
akademika i velikog srpskog slikara
Milorada Bate Mihailovića, po kome se fluidnost slike rađa na granici
između stvarnosti i fikcije.
Na Trbićevim slikama dominantno se ističe
primarni tok konstrukcija žanrovskog okvira sa: mrtvim prirodama, pejsažima i
nizom osvrta na morfološke oblike i druge odrednice stanovnika sveta flore i
faune. Trbić, poput Dragana Maleševića Tapia, eklektički i to do granice
iluzionizma, slika hiperrealističke predstave svete, koji geografski seže od
toponima Plitvica i Krke do Jordana i peščanih dina njegovih pustinja. Ideja
vodilja na putu tog primarnog toka račva se u desetine pravca beleženja
karaktera, senki i izraza raznotonih i raznobojnih kadrova viđenog, koje on
vešto povezuje sa spletom asocijacija na
foto, ili superrealističko,slikarstvo, kao i sa jezikom situacija u
kojima ona neposredno utiče na svakodnevlje u nastojanju da se izbori za svoje
mesto u svetu. Miloš Trbić je u dobrom smeru započeo put svoje umetničke
prakse, a za to može da zahvali i ontološkim sadržajima svog bića u kome je
upalio polemičku vatru oko koje se «svađaju» slikar, ekolog i intelektualac
spremni da svoje trojstvo založe za suprostavljanje postmodernističkom pokretu
koji je savremeno slikarstvo, kao i književnost i muziku,odveo u bezdane
bezpredmetnog haosa. Sudbina pitanja o tome koliko u ishodima te borbe mogu da
pomognu Trbićevi: nilski konji, slonovi, meduze, tulipani i sirene, nesporno je
vezana za darovitost i upornost njihovog autora, koji ih nesebično beleži i
hrani svojim uljanim likovnim «desertima».
U Somboru, na srpsku Novu godinu 2012.
Нема коментара:
Постави коментар