ЗОРАН М. МАНДИЋ
КО
ТО ТАМО У СРБИЈИ БРУКА ЧЛАНАРИНЕ
(скица за микроесеј о прадоксима везаним за
брукање сврха чланарина)
Иако
је на одмет, рекло би се, критиковати све и свакога, ма колико се у том процесу
држали потребе објективних повода и разлога, мора се признати да увек постоје
критичке мете које не треба прећутати и заобилазити. Последњих година једна од
појава таквих „мета“ везана је за феномен неплаћања, или избегавања намиривања
чланарина, као својеврсних накнада, или чак рекета, за уживање у чланству
којекаквих удружења, којих у савременој Србији има више од бројних: месних
заједница, активних села, спортских игралишта, добровољних ватрогасних
друштава, банкомата, или здравствених и ветеринарских станица у слабо насељеним
местима. У том броју нарочито предњаче тзв. “самостална“ и „независна“
новинарска, синдикална (у којима председници, како их у медијима бије глас, за
свој нерад добијају увећане плате за 12 одсто), а посебно уметничка удружења
„професионалних“, илити „слободних“ и аматерских: писаца, сликара, музиколога,
вајара, општих музичара и кога све не са рукама дубље од до лаката завучених у:
локалне покрајинске и републичке буџетске апанаже. Те и
такве организације имају своје квази радне просторије, неке и у најелтнијим центрима градова, и управљачке
структуре које предводе њихове самопрокламоване елите. А, прво што су ти „управљачи“, након постављања на „тронове“, у оснивачким актима, статутима и
правилницима: навели, одредили и означили важним јесте висина чланарина која се
креће између једне и две хиљаде, па и
много више динара на годишњем нивоу. Председници тих удружења са својим
управљачким кликама користе лажни мит чланарина да чланове удружења држе на
својеврсним узицама и уздама у смислу да непрестано, и то пре свега неукусно,
упозоравају чланове који чланарине не
измирују на време, идући у томе тако далеко да их називају на приватне
телефонске бројеве, угрожавају њихову приватност и прете им да ће бити избачени
из чланства. Овде треба подсетити да су ти и такви „управљачи“ ослободили себе
и своје „вазале“ од таквих плаћања и да они упорно избегавају да учине јавним
„крвну слику“ прихода и расхода средстава с којима управљју у име наведених
удружења и њихових чланова, поготово што међу њима једна мала група
властодржачки ужива скоро све привилегије око разноразних путовања и размена
међународних посета, затим присуствовања на сајамовима књига,
превођења углавном сопствених дела на друге језике, расподела награда, додела националних
пензија и шта све не на са тог мистериозног, мучног и срамног списка. У
пристојним и правно уређеним државама се подразумева да чланови разних удружења
добровољно, без било ког облика рекетирања, плаћају чланарине на месечном или годишњем
нивоу, али, пре свега, тако што партиципирају у транспарентном одлучивању око још танспарентнијег трошења тих
средстава. Прича о чланаринама у Србији изазива многе недоумице и
то, не само, код уметничких удружења већ и у „двориштима“ статусних и
агенцијских повезивања на нивоима: синдикалних, привредних, адвокатских и
других комора и међудржавних и прекограничних асоцијација и
повезивања. Несхватљива је пракса када су у питању чланарине да сви плаћају за оно
„нешто“ што само привилеговани троше и
кабадахијски арче. И шта то значи бити члан неког удружења, без етике, естетике
и политике стварних вредности, када удружење нема никаквих обавеза према њему
члану, нити настоји да свом чланству
менаџерски и маркетиншки помаже, или пак асистира у процесима остваривања
ауторских идеја и резултата. То значи да не треба плаћати чланарине фантомским удружењима која су њихови
„управљачи“ (председници, управни одбори и разноразне комисије и жирији)
претворили у своја предузећа, извршивши тако нечувену „културну“ приватизацију,
да се не каже „културну револуцију“. То значи и да на сајтовима
удружења треба престати са праксом објављивања председничких и делегацијских
путешествија и фотографисања (сликања) са председницима других гранских домаћах
или иностраних удржења, јер где је у свему том уметнички, књижевни, или пак
синдикални морал. Ко то тамо брука чланарине?
Нема коментара:
Постави коментар