ZORAN M. MANDIĆ
LJUBAVNA IS-POVEST
(Andrija
Petković: SUĐENJE I DRUGE PESME, Intelekta, Valjevo, 2008. god.)
Novi pesnički rukopis SUĐENJE tivatskog
pesnika ANDRIJE PETKOVIĆA (1974, Kotor), po obrayovanju politikologa i autora
dve knjige pesama (Besanice i Pjesme), intoniranog,
u dva glasa – muškog i ženskog u prvom licu jednine, stihovima ljubavne
elegične i baladične poeme, ispevan je govorom priče. U kojoj dominantno
distonira otvorena lirska (is)povest razočaranog zaljubljenika/ljubavnika “o
sudbini koja je ništa naspram sudbine”. Naspram strepnje, ili onog
Kjerkegorovog “straha i drhtanja”, kroz koju sumorno priznanje krivice, u svetu
iluzija progovara i objavljuje – ljubavnu ispovest. Koja, metaforički u poeziji
uvek, makoliko bila mapirana u horizontu ličnog, pa i autobiografskog polja,
predstavlja retoričku figuru čiji iz-govor nastaje povezivanjem u razliku reči
i osećanja Koja stalno, književno
obručena, ima drugo lice. I druge bore. Čas skrivena u telu pesme, čas među
zapo-vestima pogrešnih snova. Tamo gde se “od trena ne stvara večnost”. Niti se
pred njenim neobeleženim vratinma bacaju biseri koji se više neće naći.
Kroz lirsku anatomiju raspada jedne ljubavne
idile, uspostavljene kao tematsko čvorište poemične priče o njenom doživljaju,
Andrija Petković je služeći se nizom termina pravne lingvistike (suđenje,
sudija, sudnica, pravda, porota, istina, krivica, žrtva), nastojao da svoju “poetizovanu
priču» imaginira u liku rasprave. U kojoj njen narator, u traženju pažnje,
pravde i odgovora na pitanja o razumevanju sveta, zauzima dubl ulogu «svedoka i
tvorca sopstvenog uništenja». Na putu, koji vodi kroz vatru i vodu nenalaženja.
I na kome se neumitno i neželjeno susreće sa “borcima protiv tuđih snova». Sa
onima koji, kako to sugestivno naglašava, nalaze u svakoj suzi po jednog
heroja. Uvek spremni da ironično, sa širenjem istog ironičkog stava do
sarkazma, potapšu tuđe lično (ne)vreme. Osedlaju prošlost. Umetajući se u zli
hor prokletih “porotnika” tuđe nevolje. I to onih, koji, na svojim portretima,
sa krvavim očima i groznim rukama, viču i prete. Odlaze i dolaze po sopstvenoj
volji nepozvani. Da bi izrekli davno pripremljenu osuđujuću presudu. U sudnici
u kojoj se sudiji, izgubljenom u naivnosti, ne vidi lice. Koji jednom rukom
drži leto, drugom divlju zimu kroti, a, o kukovima mu visi proleće, dok
pogledom traži jesen. Kao, na Petkovićevoj slici-replici Mikelanđelovog “strašnog
suda”.
U ritamski,
tehnički vešto i melodijski tečeno, samerenoj dugoj pesmi, oslobođenoj
od akrobacija i senzacija rime, i drugih nasilnih metričkih pozlata, a
versistički dobro uzglobljenoj, Andrija Petković neumorno teži ospoljavanju
poesisa fenomena javnog suđenja o onom što, pre svega, pripada “privatnom
pravu” srca i njegovim normama. Za koju svaka civiliozovana javnost, pa čak i
ona najpravičnija, čitalačka,ili nepismena, nema nikada dovoljno sluha.. Niti
razloga, koji bi je pozitivno motivisali da uzdahne svet tuđih iluzija. Ali,
upravo ta pesnička težnja, iako pomalo sentimentalno iracionalna, izdvaja
Andriju Petkovića iz sivog kruga savremene patetične i sive ljubavne lirike. U
kojoj je najviše smešteno prežvakanih naglasaka i ponavljanja ambivaletnih
posezanja za smešno indiskretnim detaljima u polju ljubavi. Posezanja za
damarima srca, koja u «srcu harmonije» emocionalnom kakafonijom i nasiljem, uništavaju
jedna duga. Bez nedorečene želje da se pesmom ljubi onaj koji, ili koja, nije
ljubio-la snove. Petković je zaista, posmatran iz tog ugla pevanja , čitanja i
slušanja, za nijansu drugačiji pesnik. Pesnik opisa, deskriptivnog slikarstva i
suočavanja aktera improvizovanog procesa “suđenja”. Na kome su njihove strasti
moćnije i važnije od njihovih pobuda i tela. Koje se pojedinačno, jedno u
drugom, bore za sebe. Za svoje karaktere i naravi. Bez obzira na cenu i visinu “presude”.
I “krivice” za onog što je od očiju (pogleda) stvorio san, a umesto zvezda
brojao neba. I što je tražeći u ljubavi Boga/Boginju našao čoveka/ženu, koja
insistira na slobodi svojih osećanja i poimanja ljubavi. Na onoj filozofiji
emocija u kojima svako srce stanuje za sebe i govori ličnim povezivanjem u
razliku reči, srca i osećanja. U kojoj je ljubav uvek bez dna i izvan svakog
suđenja. Čak i kada je ushićena prijateljskim držanjem i popustljivošću prema
njenoj neosvojivosti. Kada joj se ne dopada ono što voli, bezobzira na
činjenicu koliko to drugima činilo zadovoljstvo, ili im nanosilo bol.
U ovoj zanimljivoj raspravi o ljubavi Andrija
Petković je u njenih XIII delova šetao po imaginarnoj sudnici, jednako, kao i
oko nje, donkihotovski tražeći, na primeru svojih junaka, krivicu u ljubavi.
Čak i u sebi. U njoj samoj i izvan nje i njenih kontraverznih okvira. Tamo gde,
po Pjeru Abelaru, treba Gospodu prepustiti pute svoje ljubavne. Iz razloga što
se često u “sudnici ljubavi” učestvovanje ljubavnika sastoji u tome da se on
teatralno uživljuje u ulogu po kojoj je on neko drugi pred auditoriumom
porotoe, koja se ezopovski pretvara da mu veruje. Ili, ne veruje. Drugim
rečima, Andrija Petković je svojom lirskim sudskim procesom dotaknuo mnoga
pitanja, koja su u ljubavi uvek bila daleko od željenih odgovora. Dodajući im
pesnički novu nijansu i pomalo drugačiju, versistišku i ritamsku, intonaciju.
Recimo, o razlozima zašto se jedan čovek zaljubljuje u neku ženu. Da li u nju
spolja, ili iznutra? A, kada se napiše jedna pesmozbirka o tim pitanjima, i to
bez jezičke gnjavaže sa diskurzivnim primesama: patetike, etike i estetike,
onda je to tekst, koji može da literarnoi zavede i najtvrdokornije čitaoce.
To “zavodništvo” svog stihovlja Andrija
Petković testira i na drugim pesmama u apendiksu ove knjige. Među “zdravicama”,
“zabludama” i “lažima”, kada peva o naklonima, iluzijama, aluzijama i
postojanjima. U pesmama svih koji su voleli i bili voljeni. Među čulima, koja
imaju svoje unutrašnje jezike. A tajna nad tajnama je ono što ne postoji, a
daje postojanje kao reč. Kao ljubav. Možda kroz taj prozor poezije, bez stakla
i zavese, treba šitati ovu knjigu. I naći se, odnosno zadržati se, na tren u
njenoj lirskoj sudnici. I u imaginarnoj “advokatskoj kancelariji” ove zbirke.
Književne novine UKS, br. 1158, Beograd,
oktobar 2008 god..
Нема коментара:
Постави коментар