Lavirani crtež Andrije Šaranovića
LJUDI NE UMIRU, ONI SE
PRETVARAJU U SVETLOST
(Model kritike jednog otvaranja)
Dame i gospodo,
Sa velikim zadovoljstvom sam se pridružio ovoj zajedničkoj izložbi, odnosno
svečanosti sa kojom ona obeležava lep jubilej postojanja jedne likovne grupe. I
da vas podsetim reč je o likovnoj grupi AMV, nastaloj pre trideset godina, a u
kojoj su se dobrovoljno našla dva slikara, A – Andrija Šaranović i M - Mirko
Ćirić i jedan vajar V – Voimir Dedejić. Ali, pre nego što čujete glas mojih
utisaka o izloženim radovima, napraviću jedan neobavezan uvod, uvod koji se
poput mosta postavlja između razdaljina dve tačke, dve strane, ili ako hoćete
dve provalije, preko kojeg se prelazi i prelaze svetlost i mrak, putnici,
beskućnici i umetnici zajedno. U pokretu preko tog metaforičkog mosta mašte oni
- putnici su uvek koren matematički izvađen iz hemije zajedničkog imenioca.
Moram da primetim da je ova grupa nastala, kao ekscentrični oblik druženja, bez
manifesta, odnosno bez teksta proglasa koji proklamuje osnovna načela
umetničkog stvaralaštva grupe. Podsetiću da su se u prošlosti osnivale
umetničke i književne grupe kojima je bio cilj da se radikalno suprostave
vladajućim umetničkim ili književnim konvencijama. U istoriji tih grupa su
signalisti na čelu sa našim Miroljubom Todorovićem, futiristi sa Vladimirom
Majakovskim i naravno čuvena Šejkina Medijala, koja je zagovarala imaginiranje
fenomena tzv. integralne slike i integralnog slikarstva. Postmoderna je
poslednji pokret, da ga tako figurativno nazovemo, koji je stremio razbijanju
svih konvencija, odnosno slobodi upotreba poznatih iskustvenih opcija, montaža,
jezičkih masaža i uglavnom manje ili više uspešnih eksperimenata.Grupa AMV nije
nastala tako, njeno rođenje treba vezati za zadovoljstvo u isticanju, više
komšijskog, nego poetičkog poverenja sa kojim su se Andrija, Mirko i Voimir
obratili pre 30 godina jedan drugome,
Poznata je istina da svaki slikar, ili vajar, bio on Karavađo, Milorad Bata
Mihailović, El Greko, Roden, Mur, ili Brankuši, ako je želo da uspe u polju
svog izraza morao je od početka stvarati i mukotrpno graditi svoju povest.
Stvaranje povesti je borba za svoje mesto bez čijeg osvajanja svi napori ostaju
u pokušaju obavijenom paučinom i maglom u čijoj vlagi sve truli i propada, čak
i izvod iz knjige rođenih.
Ali, pošto ovo nije predavanje veće zaista mala svečanost okrenuću se mojim
utiscima o ovim izloženim radovima i njihovim autorima.
ANDRIJA
ŠARANOVIĆ je veoma zanimljivi
slikar. Njegova posebnost je u tome što nije bio talac veronauke slikarstva,
pogotovo, što su mnogi njegovi savremenici olako, gotovo epigonski, prešli sa
kulta Boga i svetaca na kult likovnih veledostojnika. On dobro razume da je u
slikarstvu, kao i u poeziji, matematici i muzici, verovanje u sebe obaveza. Na
njegovim crtežima, naročito onim rađenim u tehnici laviranog tuša, distonira
novozavetna priča o večnosti i njenim simbolima i to kao zbiru svih prošlosti.
Taj duh njegovih crteža projektuje se, kroz složene asocijacije, na sve
stvari koje nas loše i merkantilno okružuju. Njegovi crteži najviše liče na
infiguralne apstraktne kompozicije, koje nesebično emituju energiju svetlosti.
O crtačkoj tehnici ospoljenoj uz pomoć laviranog crteža Šaranović zna sve. On
na tim crtežima sjajno rukuje i posluje sa svim likovnim elementima, linijom,
koloritom, tonom i teksturom. Posmatrajući njegove crteže setio sam se reči Nikole
Tesle izrečene u jednom njegovom interviju iz 1899. godine, a one glase: Sve je svetlost,dakle i
slikarstvo. U jednom njenom zraku je celokupna čovekova sudbina, sudbina jednog
i svih naroda, kao i sudbina slikarstva. I nijedan čovek koji je postojao nije
umro. Pokojnici, ili odšelnici, kako ih je slikovito nazivao naš večni likovni
velemaestro Milić od Mačve, kaže Tesla, nikada ne umiru, oni se pretvaraju u
svetlost i kao takvi postoje i dalje. Tajna je u tome da se te svetlosne
čestice povrate, restituišu u prvobitno stanje, a to je vraćanje u prethodnu
energiju. Hristos i još neki znali su tu tajnu. A, zašto sam Vam večeras
citirao Tesline reči. Zato što u osećam svetlost i energiju Šaranovićevih
crteža.
MIRKO ĆIRIĆ strpljivo iza svog štafelaja gleda
kroz sočivo nevidljivog teleskopa nastojeći da se približi detaljima kosmičke
geometrije. koja lavira između postulata euklidske i neeuklidske geometrije.
Njegov kolorit je duhovit, često nepotrebno naglašen. Kolorit je uvek dobar ako
je neoficijelan, kada je čak stišan kao na platnima Zorana Stošića Vranjskog.
Slikari moraju da znaju da kolorit postiže likovnu razliku kada u njegovoj
zelenoj posluje sav svetlosni spektar, 30 ili 40 nijansi zelene ili zelenog o
čemu ponekad svedoče pasteli Vaše sugrađanke Snežane Davidović.
Skulpture VOIMIRA DEDEJIĆA idejno se naslanjaju na kritička
zapažanja nekih istoričara umetnosti
po kojima se u vajarstvu mnogo toga banalizuje u smislu što skulptori klešu i
vajaju u kamenu, drvetu i glini prizore na koje je ponosna nauka njihovog
detinjstva, igra lego-kocki sa logikom igre linija i sečica, koje obavljaju
poslove za potrebe dnevnog ukusa. Skulpture su oblici među oblicima rekao bi
pesnik Borhes, neobične siluete koje čovekova mašta smešta među ostale oblike
koji ispunjavaju dvolični fizički prostor. A, mašta se najčešće oslanja na
jezik metafore. U vajarstvu mašta često preteruje dovodeći ideje vajarstva na
klizavu ivicu apastraktnog asociranja, na Murovu rupu, ili Brankušijev obelisk,
na inventar likova, obilika i figura iz odbačenog božjeg rečnika, koji su, i
koje su opredmetili svet bez Tesline svetlosti i energije. Vajar Dedejić je
potpisao neke od zanimljivih skulptura ili silueta.
Eto, to su moji utisci, a kada
god imam priliku da nešto kažem o umetnosti setim se jedne mudre misli koja
glasi. Najsurovije iskušenje za umetnika je kada nastoji da bude genije. Umesto
toga umetnost treba da je poput ogledala koja održava našu unutrašnju sliku
.Najteže je kada gledajući sebe u tom ogledalu umetnik vidi El Greka, Leonarda,
Direra ili Milorada Batu Mihailovića. El Greko je voleo da kaže da je najteže u
slikarstvu, kao i u životu, naučiti neznanje i neverovanje.
I da završim ova grupna
izložba, čak i ako je retrospektivna, je metafora jednog trodelnog
ogledala u kome su članovi grupe AMV tražili svako za sebe svoj lik, svoj
sekundarni identitet. Onaj iza koji nikada ne prašta
Pozdravljam ovu svečanost i
izložbu proglašavam otvorenom.
POSLE SVEGA:
Sa ovim tekstom nisu se
saglasili neki. Napisao sam ga pretpostavljajući jedno takvo neslaganje, a
pisao sam ga sećajući se velikog srpskog slikara Dušana Ćurkovića Ćaleta
(1923-1985), koji je jednom prilikom rekao – Lepi moj, zapamti - Govornici
najviše lažu na sahranama i na otvaranjima likovnih izložbi, piši, ali ne čini
to!
Kula,
3.novembra 2011. g. ZORAN M. MANDIĆ
Нема коментара:
Постави коментар