ЗОРАН М. МАНДИЋ
СЛИКАР ГАЛЕРИЈЕ ЧУВАРА
УСПОМЕНА, СЕЋАЊА И ТАЈНИ
Никола
Бркановић није сликар, који на својим обојеницама кампује у дворишту, или
рекету, само једног мотива. Његове слике се развијају, шире и разгранавају на
начин што свака од њих има засебни аутономни визуелни досије, али који им
омогућава међусобни чулни дослух у поступку грађења сврхе саборног повезивања
кроз корпусе заједничких циљева и поглавља. Над тим заједништвом у његовом
атељеу вијори се застава веровања и уздања да и ликовно најједноставнији описи
света не треба, као лако штиво написано за доконог морнара, да служе патетичним
одразима огољеног реализма. Бежећи од такве утопије Бркановић се у свом
занимљивом ликовном мишљењу залаже за непреписивачко поштовање оне врсте
аналогије уз помоћ које се на његовим платнима интерактивно: додирују,
прожимају и очитавају живот слике са животом природе и то са наглашеним
листањем: колорита, цртежа, композиција и техника човековог активизма кроз токове
историје и архиве непосрнулих квартова и округа њених каталогизованих креација.
Пажљивом
оку ликовне публике неће промаћи ни чињеница да је Бркановић креативно на
својим сликама често тамо и где га та иста публика не очекује, па чак, поред
семафора, и на оним раскрсницама на којима је уз најбоље бусоле, најлакше
залутати. Зашто? Зато што он једноставно складно записује: роморе, лудости и
бронхитисе равница: Славоније, Барање и Бачке, слажући на полицама њихових
библиотека читанке и речнике: мора, река и људи из „његовог краја“ . Из крајева
и опуса „гладне географије“ света у којој време и простор деле: Кавказ,
Јерисос, Дунав, камени градови, врапци и сунце, које на њима понекад „виси“
попут портрета плодова са дрвета неке воћке. А, за све њих, и њихове
божје: егзистенције, фигуре, ритмове и пулсације он је увек исти сликар, монах
са кофером за веру и неверу, путника и дошљака. И то онај кога, као руске
сликаре 18. века, дијалози у његовим ликовним рукописима доводе пред бесмртни
точак властите запитаности о земаљским и небеским разликама добитака и
губитака. О жељи да се сабрано исколче и промисле међе поседа око којих се
трагикомично споре, свађају и деле изводи из књига рођених и умрлих. Зато
Бркановић, поетички одлучно, међу мотивима тако фокусираних и тематски пажљиво
уређених прича надахнуто употребљава бројне карактере: линија, кривуља, тачака
и запета, да би што пластичније оверио језик и рукопис идеологије свог
сликарства, посежући, на моменте, у њој за: гласом, музиком и тескобама метафоричких
игара. Братство деперсонализованих ликова Бркановићевих: литијаша, часних
отаца, рибара и удовица личи на галерију и музеје чувара успомена, сећања,
тајни и значења њихових ћутања. А тако осмишљене слике самоуверено одбацују
утопистичку идеју по којој слика, за јефтини рачун своје пуке декоративности,
треба да се ослободи свог развоја и утамничи у кампу сликара, који су јадне
жртве само једног мотива, или, као онај „круг двојке“ на који је тужно осуђен
један београдски трамвај. Бркановић је сликар видљивих и невидљивих значења
раскршћа света, сликар који сваки дан страсно улази у домове својих слика
да би у њима прометејски запалио ватру, а онда с њима наставио непрекинуту нит
разговора о свему што их повезује на јави и у сновима.
На Богојављање 2014. г.
Нема коментара:
Постави коментар