Prof. dr D. Zečević posle promocije potpisuje jednu od svojih knjiga
ZORAN M. MANDIĆ
IMPRESIVNI PUT JEDNOG PISCA
(skica za portret dr. Dobrivoja Zečevića)
Do pre desetak godina na mapi savremene srpske književnosti ime nedavno
preminulog prof. dr. sci. medicinskih nauka Dobrivoja Zečevića
(1935-2010) bilo je nepoznato, čak i njenim najupornijim istraživačima.
Međutim, o istom autoruu na kontraverznim posedima raznotonog čitalištva i
problematičnim standardima stvarnosti njegovog limitiranog vremenu, moglo se
uočiti i saznati mnogo toga na stranicama, koje su popunjavane podacima iz
oblasti kardiologije. Na jednoj od njih je konstatovano da je dr. Dobrivoje
Zečević jedan od najistaknutijih i najcitatiranijih savremenih srpskih
kardiloga (29 odrednica) sa volšebnim dijagnostičkim čulom. Pod velom tišine i
to u samom viru medicine dr. Zečević je «krio» pisca, koji je odjednom, poput
buijce, počeo da izranja iz njegove raške nutrine. Iz tamnosti predikata
skromnosti sa kojom je, na sasvim suprotnom polu osluškivanja muzike duha
svojih čula, započeo uzbudljivo kretanje stranputicama književnosti.
Dr. Dobrivoje Zečević (1935) je tako na volšeban
način kročio u okean aforizama, pesničkih, proznih, romaneksnih i satiričkih
osvrta na vibracije «srca i duše» iz jezički vešto odabranih i
stilizovanih registracija jezičkih popisa autobiografskih meandera -
fokusirajući njihov bogati govor dramaturškim iscrtavanjem portreta spirale
života. I, to, pre svega, u: veremenskim, prostornim, egzistencijalnim i
istorijskim opsezima doživljaja rada njegovih uzbudljivih vrtloga. I
koncentričnih krugova zajednice tekstova sa vispreno uređenom antologijskom
mitologijom: zavičajne Raške, njenih Kazinovića, imaginarnog mesta Prpinci i
Novog Sada u kome je, na Dunavu, sticao slavu visoko izdvojenih karaktera
kardiologa, posmatrača i autora razuđene intelektulne energije i harizme.
Pisca, potpuno posvećenog spremnosti za analitičko osmišljavanje vibracija
«srca i duše”. kosmičkih zagonetki i bezobzirnih nameta i imputa
stvarnosti. U tom osmišljavanju dr. Zečević je na volšeban način razotkrivao i
razgolićavo diskretnost šarenila kostima stvarnosti svodeći je na pozorište
vladavine dvolične igre simbola njenih dotrajalih etičkih i estetičkih
apsurda. Činio je to, na sebi svojstven način, ustoličavanjem
trilogijskih i tetralogijskih formami, pri čemu je sa pažnjom negovao scenu za
metaforičk ples “golobosih” konstrukcija odabranih aktera i
subjektizovanih naratorskih figura. U toj pažnji dominantan prostor teksta
redovno je bio rezervisan za mističku igru laguma prošlog u ateljeima zanosa
budućih «anđela» glasonoša i čuvara, bez predpostavljanja i uzdizanja salona
prozukle stvarnosti nad privilegijama njihovih poruka. I ilustrativnih ishoda.
Pažljivom čitaocu Zečevićeve literature, naročito njegovih proznih aranžmana,
neće promaći utisak njegovog čeznutljivog tragalašta za sameravanjem istorije
anemije smisla stvarnosti. Ta ljupka poglavlja, naročito u troknjižju Divan
je Novi Sad, prreferiraju liriku uzbudljivih priča o «leukocitima i
eritocitima» obolele stvarnosti i njene socijalne politike. A, to je
mogao na napiše, samo, pisac visoke spoznaje suštine etičkog utemeljenja
čoveka. I to pre svega centriranog u filozofskonm promišljavanju fenomena
prolaznosti.
Književni govor Zečevićevih tekstova snažno je dizajniran orginalnim jezičkim
rešenjima koja ulcama i i digresijskim sokacima njegovih proza teku i protiču
između burnih ironijskih naboja. Valeri te ironije nadmeću se me]u sobom snagom
primera, koje dr. Zečević plasirao u prezentaciji imaginiranja bibliskog
dijaloga između Adama i Eve, objavljenog pod naslovom Ni ona ni on. U
przentu i prezentaciji tog dijaloga moćno se služio psihološkim smicalicama dve
psihologije, jedne koju mušakarac patetično nudi ženi i druge iz koje se žena
legitimiše niskom svojih tradicinalnih osporavanja pojma slobode žene. Susret
te dve psihologije poredbeno podseća na Karavađove likovne obrade predstava
«zla» inficiranog virsima slučaja tzv. lažne ljubavi. Iz tih razloga
“satirična hipertenzija” Zečevićevih tematskih predstava, koje u dramatskom
dijapazonu sežu do Uzvišenih Srpkinja, zaslužuje pohvale koje su u sličnim
tematski m pristupima: A. Milera, M. Kapora, ili I. Andrića, putovale i
ospoljavale se kroz prevratničke krugove anti-harmonijskih saveza žene i
muškarca. Eve i Adama. A, sve to kroz nikada dešifrovane naloge sudbine. I
njenih konstrukcija. U problematici sa kojom su se sučeljavali i staro-grčki
liričari.
Ovaj tekst nastao je kao potvrda unošenja u bogobojažljivu evidenciju priča i
romana o «impresivnim (kroz trnje) putevima pisaca». Pisaca, kojima je za
života uspelo da se domognu imanja svog stvaralačkog lirsko-epskog katastra. I
da na njemu, čak sagrade, svoj autentični “pesnički salaš“. Mesto
okupljanja i prepoznavanja antologije ( i kardiologije} lepote
samovanja u ličnim uzdazima lepote pisanja. Estetike istiskivanja iz sebe
istine o hipotetičnostima postojanja lažnih ogledala u svetu «odelenja
za ritam srca» . I svih drugih ritmova zbog kojih se prepoznata stvarnost
preselila u poeziju i prozu Boga disanja. U književni pokret jednog
istaknutog lekara i redovnog srpskog profesora medicinskih nauka. Istaknutog
srpskog lekara na odeljenju za ozdravljenje teško obolele zbilje. U Raškoj,
Kazinovićima, na «pesničkom salašu» u Čeneju, u Novom Sadu, ili u sremskoj
Kamenici i na njenom Institutu za srce. Naravno da je tačno makoliko zvučalo
patetično, da je iz fantasmagoričnog duhovnog habitusa kardiologa
dr. Dobrivoja Zečevića iznedrio još jedan Zečević – doktor autentične
književnosti.
U Apatinu/Somboru
januara-februara 2010. god.
Нема коментара:
Постави коментар