ПУТОВАЊЕ КРОЗ
БЕЗВРЕМЕНУ
АРТЕРИЈУ МИКРОКОЗМЕ
АРТЕРИЈУ МИКРОКОЗМЕ
На сцени савремене српске
поезије, последњих деценија евидентно оболеле од многих вирусних оболења и
култова њених лажних и превазиђених домината, песник Благоје Свркота изборио се
за повлашћено место у кругу песника из чијих стихова зрачи енергија свеже
језичке крви.
Оно што је најуочљивије у кретању
раста, фигура и сазревања песничке мисије Благоја Свркоте везано је за градњу
стубова његовог укупног поетичког здања
у коме свака његова нова песничка књига представља статички ослонац за плански
осмишљено ново крило лирско-медитативне поезије. Такве грађевине плене, како
магнетном привлачношћу своје архитектуре, тако и мозаичном повезаношћу
стилистике њених ентеријера међу којима влада удружење логике понашања мисаоне
светлости у лавиринтима емоционалних пејсажа.
„Концерт из Вијене“, нова збирка
Благоја Свркоте, од првог до последњег реда, испевана је у духу ове
констатације. Њена појава, сугестивним сликама метафорички фаворизованих
„метеорских киша“, наставља низ лепеза „углачаних и ланчаних мостова“ са
градњама лирских путовања започетих у
њеним претходницама: „Где је Сентандреја“ (2005), „Путовање у Мисир“ (2009) и
„Чекајући брод у Јерисосу“ (2010).
Токови тог низа реторички,
готово андрићевски, шармантно се „заплићу“ у екс понто немире бројних питања о
томе шта јеси и шта заиста хоћеш, као отисци сећања са чијих „плоча нематерије“
проговарају „нервозе“ говорних разлика срца и мисли. И то оних разлика са чијих
вертикала сежу регистрације најтананијих дрхтавих мелодија фенoменологије,
онтологије и историје људског духа неретко „насуканог“ на хридине пакосних
социологија и патологија свакодневља.
Почетак и крај тих „судара“ у
„Концерту из Вијене“ Благоје Свркота метафорички раздваја да би их,
приземљујући једно у другом, на невидљивој површи „чистог жара емоција“,
обновио у вртовима обичног света. Истог оног изнад кога се први у васељену
винуо Гагарин, а кога су несебично, кроз Христосове беседе, гласове Ренесансе и
друга историјска поглавља сликали и коментарисали: Рафаело, Леонардо, Донатело,
Еразмо Ротердамски и Шекспир. Такве обнове изазивају у читаоцу хировито
посезање за приче о звездама и дамарима врелије крви живота, кроз чије
географизоване поседе харизматично језди Дунав, који, на известан начин, из
свог архива и диригује филхармонијом Свркотиног „Концерта из Вијене“.
Ноте на партитурама ове музике,
и то не само Штраусове, која допире из те бечке вечности, па и из санаторијума „Кирлинг“ у коме је
почетком јула 1883. године умро Франц Кафка, Благоје Свркота је исписао
колоритом „милосрдних боја срца“. А, такве песничке чаролије придржавају, и на
моменте иронички, усправљају и грле свитање и светлост у Свркотиној поезији,
сазданој од седам кућа песама и прозаида, од седам утока магичног слива
укотвљеног у океану милијарди секунди и часова сећања.
Ову књигу, поред пажљиво
уређеног корпуса медитација, чини и позив на промишљање „тужних секвенци“
покрадених снова. У тим позивима, речи су озвучене пулсацијама унутрашњих
немира и упозорења сумњи у постојање чистоте људског духа и емоција око којих
се све окреће и које се окрећу око свега. И, управо мисаона песничка анализа
тих немира и сумњи чини угаони камен основне идеје ове књиге, идеје која се
залаже за владавину љубави и анђелске мелодије срца, за владавину поистовећења
естетичког и божанског, као луче која осветљава историју васцеле људске збиље.
Луче, која његошевски обасјава
тврду и камениту микрокозму са постављеним важним егзистенцијалним питањима о
месту и судбини појединца у трагичним оквирима стварности. У свету намученом
самим собом. У свету ирационалних парадокса и хроника истина о тужним исходима,
несрећама и катастрофама. У свету умља и безумља. У свету перцепција
јевађелисте Луке и импресија Рубљова. У свету лептировог лета.
Зато ове песме, нарочито оне са
дугим метричким кораком, личе на покрет искрених ода љубави и бескрају у коме
се срећа огледа у прсту судбине, а судбина у потреби срца да га озари и испуни
светлошћу.
Отуда и запажање да се тематски
ова књига може поделити у две целине:
Прву, коју чине интервали добро организованог
скупа чисто лирских фрагмената фокусираних на концертни говор осећања, која
заједно чине једну велику унивезалну љубавну песму.
И, другу,
у којој доминира код нарације песникове перцепције упаковане у прозни
ход његових дужих песама, које, због путовања кроз (без)времене артерије и вене
микрокозме, нису морале да савладају арије маште. И које су у анатомији језика
свог аутентичног критичког духа остале песнички неокрњене, иако ироничне и
скептичне наспрам апокалиптичних вибрација злих времена.
Ранијим песничким путовањима од
Сентандреје, Мисира и Јерисоса, Свркота је свом опусу, ево у Бечу, додао нови
каталог песичких слика, које ће бити упамћене, не само по свом модерном
језичком дизајну, него и по резонантној чујности флуоросцентне упечатљивости.
На Васкрс, 2012. год. Зоран М. МАНДИЋ
Нема коментара:
Постави коментар