ЗОРАН М. МАНДИЋ
СМИСАО ПИСАЊА
(мали есеј о непорецивости)
Појам смисла никада није обухваћен у својој општости. Муке филозофа шириле су
ту необухваћеност и њима уносиле још већу конфу- зију. Отуда и толико
празних речи у записаним изрекама, било да су писане "другом", или,
"са- мом себи", као што је то чинио Марко Аурелије Антонин.
Песници су се на "други начин" опходили према том "великом
појму" посвећујући бројна певања ликовима: љубави, среће, божан- става,
славе, усхићења, радости, пријатељства, посвете, или смрти. А, међу њима
посредовали у истицању и крунисању смисла, као "врховног бо- жанства"
живота. Њихов дар за убедљивост, па чак и метафоричког, казивања и записивања
свр- стао их је у најпоузданије "апостоле" смисла. И његовог
недореченог стања унутар сваког људ- ског бића. У коме се човек
најсигурније гнезди. Одмара и чуди између таласа светлости и таме. И
самопрерачунава досадним бројкама, познатим и непознатим статистикама и треперењем
књиго- водственог знаковља. Симболичких размена и за- мена симбола.
Можда и не знајући да је сваки појединац по себи – један смисао.
Библијски укоричен у ниску дубоко унутрашњих покретача његове душе. И тела,
које се бесциљно клати између оклевања и похоте. На осетљивом месту ритамског
припајања једног даха другом. На вре- менском појилу унезверених
сличности. И њихо- вих поремећених, готово непомирљивих, односа и веза са
разликама.
Смисао је, говорили су религиозни фило- зофи, област веровања. Из кога
мора бити искљу- чен сваки облик чулности. И све преточено у за- мишљену
слику. Као могуће изненадно приказа- ње одабраних речитих, али и добро
лекториса- них, сведока. Њихову првопозваност не признаје ни један
истински песник. Ма како и ма колико се трудили да их заведу. За собом, или у
својим књигама.
Песма је увек више стање. Највиши ниво и стадијум бестелесне страсти. Врх, или
апогеј, како су говорили Стари Грци, свега и свакога. Па, чак и оних који ту
страст нису осетили. Залу- тавши у магли сопственог бића. Међу речима,
знаковима, причама и њиховим лимесима. И не- написана песма је то стање.
Она увек постоји и никада се не говори наглас. Слободна је и неса- храњива.
Смисао смисла је непорецив и његов немушти коментар.
Нема коментара:
Постави коментар