Mandić o Lauševićevoj knjizi: Život na nišanu zla
Svaki čovek je deo greha bez kog nije ni mogao na ovaj svet.
Prinuđen da zaspi i sanja da - nije on, kaže kritičar Zoran M. Mandić.
KNJIGA “Godina prođe, dan nikad” Žarka Lauševića odjeknula
je kao literarna bomba iznenadivši sve koji su, i kao čitaoci, i kao pisci, ili
kao književni tumači, našli u polju njenog teksta. Za verovanje je da pažljivom
čitaocu nije promaklo zapažanje o magnetnom karakteru tog polja iz koga je
gotovo nemoguće izaći, ili se osloboditi pre iščitavanja knjige, u jednom dahu,
od prvog do poslednjeg reda. Naravno da se to odnosi i na književne nevernike,
koji obično u svom nesavršenom stilu žure da prvo svakoj knjizi nađu mane, a
potom ih rubiciraju u nekom od smešnih klasifikacionih kataloga.
Laušević je ispisujući redove svog literarnog prvenca
zakucao na vrata književnosti, ali bez kalkulacija i potrebe za traženjem
poetičkog alibija u nekom od njenih žanrovskih zajednica. Pisao je čineći ono
što je u tom trenutku morao i dugovao samom sebi. Ono što u vrt smisla i
nesmisla predmetno izvire, naročito iz naopakih i tragičnih činjenica života.
Laušević je to učinio na neobičan način, koji je najsličniji pohodu kroz sećanje,
koga se svaki čovek tek na poslednjoj stanici čistilišta prolaznosti i snova
oslobađa. Učinio je to osamnaest godina nakon tragičnog događaja i žestokog
sudara njegovog života sa iracionalno izazvanom smrću, a sve to na strašnom
mestu, na onih fatalnih minus šest u mraku bez sočiva i sa metaliziranim
mirisom skorele krvi u sedam koraka i padeža: Noć. Noći. Noći. Noć. O, noći.
Noći. Noći. I upravo, ta Noć, u dnevniku tragedije, kao kafkijanskom povodu
njegove knjige, razdvojila je stubove neba i zemlje “čistog” i “praktičnog” uma
prelivajući ih, poput svedoka, iz jednog u drugi dramatični iskorak sećanja.
Ali ne kao potrebu za formulisanjem oblika krivice i priznanja, nego kroz
sugestivni tok iskrenih opisa osećanja nestanka lične slobode posle Noći koja
se nikada nije (i neće) završiti. Knjiga takvog sadržaja, posvećena majci sa
dramatično naglašenim uvodnim motom koji glasi “A, moram”, dovoljna je samoj
sebi, bez obzira na to što njen glas distonira kroz meandre istrage i
promišljanja pakla ostatka čoveka, koji više ne može biti slobodan. I koji je
duboko svestan nerušivih okvira te neslobode. Iako se, namerno, u ovom tekstu
ne vraćam na podatke o vremenu i mestu tragičnog događaja koji je zadesio braću
Laušević i druge njegove učesnike, ne mogu da ne kažem da je život, kao i
književnost, uvek na nekom od fatalnih nišana zla, koji čoveka često prinude da
zaspi i sanja da - nije on. O tom snu Laušević je napisao jednu veoma bitnu
knjigu. Neprolaznu knjigu o neprolaznosti greha. Knjigu koja u sebi spaja etičku
sa estetičkom slikom sveta aktera i odnosa života i smrti. Stvarnosti i snova.
Knjigu o naopakim činjenicama života, a u kojoj iznošenje sećanja u izvesnom
smislu, kako je to voleo da kaže Kami, rehabilituje svako očišćenje kroz čiji
ured mora da prođe svaki čovek, svaki božji rab sa ukupnošću njegove
emocionalne, intelektualne, pokajničke i mentalne prirode. A svaki čovek je,
kako je to u jednoj prilici izjavio Dostojevski, deo greha bez kog nije mogao
na ovaj sve.
Нема коментара:
Постави коментар