ЗОРАН М. МАНДИЋ
САГЛЕДАВАЊЕ ПРОЦЕСА УЗВИШЕНЕ ДУХОВНЕ ЦЕЛОВИТОСТИ ЈЕЗИКА
(Мр Милан Ђорђевић: Логосни (инте)грал језика, Пешић и
синови, Београд, 2014.)
Књига Логосни (инте)грал језика је нова карика у замашном
књижевно-истраживачком раду београдског писца мр Миланa Ђорђевића (Горњи
Милановац, 1938.), која се мозаички уклапа са материјом његових претходно
објављених наслова: Математичка лингвистика и песништво (1987) и Coincidentia
oppositorum у песништву (1999), а у којима је спровео теоријску анализу
усмерену на откривање изворног сродства певања, мишљења писања у структури
карактера песничког језика. Ђорђевић је аутор и књиге Право у херменеутичком
кругу (2002), која је осмишљена у формату научне студије о правном феномену по
методологији филозофско-лингвистички проширеног херменеустичког опсега његовог
семиолошког, археолошког и мисаоног дела. Резултатима тог ноума, функцијама
научне теорије (искуствена, хеуристичка, логичка, утилитарна) придодата је и
херменеутичка функција као стратегија синтезе. У библографском попису
овог аутора налазе се и јединице две песничке књиге Звоно земље (1975) и Делта
(1981) у чијим је „аркама“ запловио морем своје књижевне каријере, током које
је био главни и одговорни уредник часописа: Огњиште, Књижевност и Serbien
literary magazine.
За стубно полазиште књиге Логосни (инте)грал језика Ђорђевић је
метафорички, на фону компаративног сагледавања функције, историје рада и
одраза институције језика, употребио „интеграл“, као један од најважнијих
појмова математичке анализе са предикатима који легитимишу дух синтезиске
„разбрајалице“ његових неодређених и одређених функција у пољу свеобухватног
инверзног диференцирањах њихових примитивних и интегралних сума. Суштина идеје
таквог теоријског приступа концепцијски је ситуирана у покушају
оспољавања логосног коментара и приказа „језика прије језика“. На том путу он
је на оргиналан начин истакао био-психо-информациони темељ културе и филозофије
језика и његовог археотиполошког смисла, позивајући се притом на став др
Радивоја Пешића по коме је човек и биолошки писмен. У предговору ове књиге
један од њених рецензената Милоје М. Ракочевић истиче да је ова књига написана
са циљем по коме се биће и природа језика, као систем система, мора разумевати
кроз јединство свих језичких нивоа и узвишене духовне целовитост. Теоријски
систем истраживања те идеје Ђорђевић је аналитички и то на веома оргиналан
начин пласирао кроз више поглавља: Нова лингвистичка парадигма, Фонема као
неуролошка инскрипција, Фонемометријски ниво језика, Парадигматична трострукост
у језику, Питање фонемометријског изоморфизма као оријентације у језику, Језик
прије језика као предразумевајућа инстанца важења, Питање језика прије певања и
мишљења, Смисао појма раније у граматичком језику, Реченица као универзални
пропозициони модел, Фонемско-фонетска артикулација, Граматички и логички смисао
језика, Интенционалност као интеграл мишљења и речи (истовременост разлике и
идентитета, казивања и казаног)... Веома инспиративно је и поглавље под
насловом Винчанска граматолошка парадигма. У истом тексту аутор се позива на
речи Жака Дериде по којима су „најчвршћи темељи наших филозофских појмова
одређени односима логоса и писма, са напоменом да су размишљања о бити:
математике, политике, економије, технике и права у најприснијој вези са
размишљањима и обавештеношћу о повести писма“. У истом тексту аутор
пишући о расветљавању егзистенције у трансцедирању знака према свести, истиче
значај и важност граматолошке про-је-кције у системима писма Лепенског вира и
Винчанског писма професора Пешића, који је открио онај битни светлосни облик
(forma substantialis) преко кога нам је посредовано разумевање и самог
бивствовања. Аутор у књизи цитира бројне источне и западне филозофе,
мислиоце, граматологе, писце, лингвисте и теоретичаре: Блеза Паскала, Карл-Ото
Апела, Мишу Крунића, Ханд Георг Адамера, др Бошка Томашевића, Ненада Мишчевића,
Ернста Касирера, Ђуру Коругу, Гаја Петровића, Мартина Хајдегера, Вилхелма фон
Хумболта, Умберта Ека и др. За потврде неких истражаивања аутор је користио и
фрагменте из поезије П.П. Његоша и неколицине савремених српских песника.
Речју, како у поговору виспрено истиче др Ђуро Коруга, аутор се у овој замашној
филозофско-лингвистичкој студији залаже за доказе о генетској предиспозицији за
писменост човека на бази логичког кавдрата као оруђа за везу унутрашњег и
спољног света, а све то кроз прелиставање меморије рациа о постојању исходишта
митолошког бића у нама, које своје корене има у старом Египту, Хоровом оку, где
„логички квадрат четири круга“ представља (инте)грал информационог бића по
себи, за себе и за друге. У једном делу лингвистичке равни ове књиге њен
аутор наводи мисао Герхарда Кауфмана по којој „певати значи пустити да из речи
зазвучи прареч“
Нема коментара:
Постави коментар