Srbija , večno svoja
Zoran M.Mandić: "Srbija
u dubokim vodama"
Zavetine MI, Bgd. 2015.
Zbirku pesama "Srbija u
dubokim vodama" Zoran M. Mandić najavljivao je u prethodnim pesničkim
knjigama ali je tek sada dobila svoj konačni oblik. U poplavi rodoljubivih pesama bez
rodoljublja, mnogi savremeni pesnici na ovom motivu i tragičnim istorijskim
okolnostima u kojima se Srbija našla u poslednje tri decenije, zauzeli su
isplative i unosne društvene položaje koji će se srušiti čim vetar istinske
književne analize njihovih dela oduva lažni nakit pa ostane samo kostur,
tačnije ništa. Mandićeva zbirka , mudro i majstorski pisana , bez patetike i
velikih reči , ostaće kao trajno pesničko dostignuće , umetničko svedočanstvo
najvišeg reda o jednom vremenu.
Zaokupljeni pesništvom pojedinih
evropskih naroda , pežorativno nazvanim " evropejci", poklonici često
sumnjivih pesničkih teorija i nejčešće odvojeni od stvarnosti , pojedini srpski
pesnici zaboravljaju da je jezik na kome pišu i izlaze u svet srpski jezik ,
istovremeno i jedino sredstvo kojim
ostvaruju komunikaciju sa tim svetom. Mandić pesnik ne plaši se da bude
izričit: " Uvek ću voleti svoj maternji jezik" (1.) Svestan da se
" Pesma rađa u sebi u srcu" (2.) , i da je "Duh pesme ... /
najbliži duhu vatre" (3.), da reči tek napisane stiču auru i tek se onda
približavaju uzvišenom , duhovnom. Tako i gruba materijalnost biva ukroćena,
privedena najvišem Sudiji na suočenju. Pesnik taj put prelazi lako , a s njim i
čitalac ozaren svetlošću nepobitne istine.
Okrenut Hristovom liku, u
Mandićevoj poeziji nije slučajno pominjanje veličine Dostojevskove poezije ,
njene metafizičke dimenzije. Velike teme i ono što je najplemenitije u
evropskoj književnosti u kojoj delo ruskog pisca zauzima visoko mesto, prisutne
su i u pesmama ove zbirke ali uz obavezno isticanje jezika i njegove bitnosti za
srpski narod. Pesnik "Srbije u dubokim vodama" zna da se istinom i
najveće teškoće prevazilaze. Vera u poeziju , u njenu isceliteljsku moć , još
jedna je njena važna odlika .
Svestan vremena u kome vlada
brzina pesnik će zaključiti: " Žurba je sudbina pesme... / Naelektrisani
izlivi nestrpljenja / Nemar nad ćirilicom u eposi / nečuvenog nasilja engleskog
jezika " (4.).
Ali ,
povampireni " materijalistički svet" (5.), nikako nije opravdanje za
pesnikovo predavanje ili uzmicanje, povlađivanje trenutnim hirovima vremena:
" Kome se to / Za koga / mole srpski pesnici" (6.), da bi zatim iskazao svoje uverenje : " Miran
pesnik ne treba narodu / On ga svojim ćutanjem vređa " (7.).
Zato će , u
drugoj pesmi napisati protivstih : " Jedan pravi pesnik je kao jedan život
" (8.). Ovako oštri sudovi, istiniti bez ikakve ograde, ako se pažljivije
proanalizira srpsko pesništvu u poslednje tri decenije, sem nekoliko časnih
izuzetaka , nisu se mogli naći kod srpskih pesnika. Većina njih zadovoljila se
postignutim i prepustila se letargiji, jalovom eksperimentisanju i otkrivanju
već otkrivenog, zaboravljajući na svoje osnovno pozvanje i gubeći svaku vezu sa
stvarnim životom .
Izvučena na svetlost dana iz
dubina pesnikovog bića , precizna u svakom stihu i sintagmi , moderna i
metaforična , sa bogatstvom asocijativnih značenja, ritmički besprekorna ,
pesma " Srbija u dubokim vodama" doima se kao delo zbog koga pesnik
celog života stvara i prima se kao dar Proviđenja. Tu je sve : i
istorija i etos i nadasve duh Srbije .On vrhuni iznad svih nesreća
vremena koje su je zadesile ukazujući na njenu bezvremenost i neuništivost.
Srbija , " Kraljica svojih nesreća" (9.) kojoj je "Bog podario tvrdoglavost " (10.) , " Ne libi se da pada i ustaje "
(11.) , zato što su " Duboke vode njen
miraz" (12.). Ovako tačno i poetski nadmoćno sagledavanje udesa svog
naroda, dijahronično i sinhronično , bez patetike i velikih reči , daje pesniku
za pravo da zaključi " Srbija je večno svoja nacionalna / Narodna / Manjina
i većina / Nema Srbije bez Srbije " (13.) . Poslednji stih , kao sentenca
, sadrži sve što se može kazati. Zato i zabeleška * o datumu nastanka
pesme ( " u noći između 20. i 21.
maja 2014. god.) nalazi svoje opravdanje u njenoj konačnoj realizaciji.
U istom ključu može se čitati i
pesma " Vožd" koja ima
podnaslov " Esej o visokim rečima". Vožd je u srpskom jeziku visoka reč jer podrazumeva
najveće što se može dati za svoj narod. Njeno značenje je mnogo šire jer je u
nju ugrađeno narodno pamćenje i " Ta visoka reč sačuvala je i povest / Narodnog i u narodu probranog
ličnog /
Dostojanstva " (14.).
Navedeni stihovi karakteristični su za Mandićevu poetiku : Pokrenuti luk
od početne slike žrtve preobražen je u visoki ideal narodnog dostojanstva
i doveden do simbola . Obične , kolokvijalne reči zadobile su auru kao da su prvi put
upotrebljene. To sa rečima može samo pesnik koji je njima potpuno ovladao.
U pesmi " U koloniji "
posvećenoj slikaru Miliću od Mačve Mandić će se zapitati: " Da li to idemo
ili se vraćamo / U nekoj drugoj formi
" (15.). To večito odlaženje i vraćanje , taj večiti krug od prošlosti ka
budućnosti i budućnosti koja će postati prošlost, čije će postojanje označiti
samo druga forma , pitanje je koje postavljaju pesnici u svim epohama i na koje
ne nalaze odgovora , nezaobilazno je i u Mandićevoj poeziji. Prošlost se ne sme
zaboraviti jer " Od pamćenja se možeš koliko toliko / Skloniti ali iz
ropstva zaborava / Nemaš kud " (16.). Za pesnika , zaborav je sinonim za
smrt. Otuda je pamćenje , makar i najstrašnije , uvek bolje jer omogućava
izbor. Pesnik " Srbije u dubokim vodama " zna da je život ono najveće
što čovek ima i da do duhovnosti može dospeti samo onaj koji ga je u potpunosti
iskusio. Kao i Srbija kojoj duboke vode ne mogu ništa i koja iz njih izranja duhovno
uvek jača i nadmoćnija.
12.04.2016.
Нема коментара:
Постави коментар