ZORAN M. MANDIĆ
KOMENTARI PISAMA NEVIDLJIVOG PESNIKA
(Stevan Raičković, FASCIKLA, POSLEDNJA
(Prepiska sa Crnjanskim), Tiski cvet, Novi Sad, 2010.)
Ovih dana u ruke čitalaca je dospela posthumno
objavljena, jedina za života «nedovršena knjiga» pesnika Stevana Raičkovića
(1928-2007), koju je, pod naslovom FASCIKLA,POSLEDNJA
(Prepiska sa Crnjanskim), za štampu priredio Miraslav Maksimović, a objavio Tiski
cvet Sime Matića. iz Novog Sada. Reč je o Raičkovićevim komentarima pet pisama,
prvo datira od 30.03.1963. godine, u kojima mu Miloš Crnjanski odgovara na
njegov urednički predlog da u biblioteci Albatros beogradske Prosvete, pod
zajedničkim naslovom Tri poeme, budu objavljene njegove pesme: Stražilovo,
Serbija i Lament nad Beogradom. Raičkovićeva želja za objavljivanjem
Crnjanskovih poema najviše je bila plod njegovog iskrenog, gotovo opsesivnog,
poštovanja autora Seoba, Romana o Londonu i Dnevnika o Čarnojevićima, odnosno ostvarenja
krune svog izavačko-uredničkog ideala u beogradskoj Prosveti, u kojoj je 1959.
godine, po nagovoru i «protežerstvu» Skendera Kulenovića, postao urednik, da bi
već naredne 1960-te pokrenuo biblioteku Albatros i u njenom prvom kolu objavio
tri, po obimu nevelike, sveske poezije: Misaono doba Svetislava Mandića,
Srebreno brdo Božidara Timotijevića i Ruj Boška Petrovića. Na samom uredničkom
početku Raičković je osetio i prepoznao u sebi veliku žudnju za objavljivanjem
nekog od rukopisa “nevidljivog srpskog pesnika” Miloša Crnjanskog, koji je
tada, paradoksima političke izolacije i raznotonih insinuacija, odvojen od svog
jezika, živeo u Londonu. Raičkoviću se,
nakon Crnjanskovih, zbog povređene sujete, “zatezanja» i nemirenja da bude
objavljen u FNRJ, a o čemu ova za njegova života “nedovršena knjiga” svedoči,
posrećio san Crnjanskovim pristajanjem
za objavljivanje zajedničkog izdanja njegove tri kultne poeme, i time
ostvarenja izdavačko- uredničkog ideala.
Pažljivom
analizom priređivačkog projekta Raičkovićevih komentara pet Crnjanskovih pisama
lako je uočiti ideju sa kojom se Raičković, pod nalozima unutrašnje
spisateljske pedanterije, iskreno mučio, a ozbiljnije bavio tek pred kraj svog
života. Tajna te ideje dugo je bila vezana za «skrovište» jedne crvene koverte,
srednjeg formata, na čijoj prednjoj strani je njegovom rukom bilo ispisano –
važna pisma. Među nekolikim njihovim dragocenim, brižljivo sklonjenim i
sačuvanim hartijama, nalzila su se zajedno, pored Crnjanskovih, pisma i pesme, koje je Raičković dobio od:
Isidore Sekulić, Sime Pandurovića, Slavka Vukosavljeviča, Dragutina
Tadijanovića, Mladena Leskovca, Miodraga Borisavljevića, koga je posećivao u
njegovoj skromnoj kući sagrađenoj na limanu Lavač na Dunavu kraj Apatina,
Skendera Kulenovića i dr. Važnost tajne “ccrvene koverte» duboko je vezana za čežnju Raičkovićeve mašte
na imaginiranju “lamenta nad Crnjanskim». Vremenom se ista čežnja preselila u «skrovište”
njegove Poslednje fascikle. U Fasciklu, koja se slobodno može imenovati -“Skrovište uobrazilje sa Milošom Crnjanskim»,
inicirane, teško dozivljivim u sećanje i pamet, rečenicama iz prvog, i potonjih
pisama, koje je Raičković inisijativno uputio Crnjanskom na njegovu londonsku
adresu.
Poslednja
Raičkovićeva FASCIKLA u posthumnom aranžmanu njenog priređivača, a uz odobrenje
Raičkovićevog sina Miloša, kao čuvara očevih autorskih: prava, privilegija i
posthumnih regula i procedura postupanja, donosi niz neverovatno uobličenih
zapažanja, koja je Raičković ostavio u ingenioznoj «dogradnji» književnog i
građanskog lika Miloša Crnjanskog.
U
arhikteturi svojih komentara sadržina Crnjanskovih pisama Raičković je suštinu
svoje analize posvećivao spoznaji ontologije i stvaralačkog duha sa kojim je
Crnjanski zadužio istoriju srpske književnosti, bojeći je, i ostavljajući joj,
neprocenjivo autentično misaono i
jezičko blago. Te akcente Raičković je posebno ostvario u poslovima
kompresovanja segmenata karaktera i prirode Crnjanskovog neobuzdanog
impulsivnog temperamenta, sa kojim je ironično voleo da kritikuje tzv. «raskoš« grafičke opreme
pesničkih knjiga, ispoljava naglašenu osetljivost neslaganja sa nasiljem
štamparskih grešaka, navodno zbog čitalaškog sveta, pretpostavlja latinično
ćirilčnom pismo, za koje je, opet, Raičković, kao jedan od njegovih poborničkih
velikana, tvrdio da je najsavršenije na svetu. I pored dvoumljenja u
završavanju, za života, jedine svoje
nezavršene knjige Raičkoviću je uspelo da, i pored tog kašnjenja, maestralno,
za života, opedeli crte i linije fundamentalne fizionomije i karaktera građe za
lik svoje buduće završene knjige. Lucidnošću velikog majstora analize Raičković
je u svojoj verziji lika Miloša Crnjanskog otvorio prostor za sameravanje
«važnih sitnica», koje svojim napomenama i sugestijama najuverljivije dosežu
magične dimenzije opisa, slika i antislika njegovog portreta. U prikazu tog
portretu, citirajuću Crnjanskog, Raičković je u izvesnom smislu pravio i svoj
autoportret. U tom autoportretisanju on je sa neouobičajenim ushićenjem,
naspram mirnoće i opreznosti svog opreznog duha, istakao, i podržao,
Crnjanskovo neslaganje sa štampanjem predgovora i pogovora u pesničkim
knjigama, kao i njegovo verovanje po kome je veoma lako udati se za pesnika dok
je mnogo teže živeti sa njim.
U međurednim tekstualnim operacijama svojih
komentara prepiske sa Crnjanskim – Raičković stidljivo operacionalizuje
poziciju usuda koji sa energijom emocionalne i mentalne transmisije «nevidljive»
pesnike i ljude povezuje i spaja, čak i u njihovim fizičkim i geografskim
razdvojenostima. U ovoj FASCIKLI zajedno dišu London Crnjanskog i Raičkovićev
Beograd. U delu knjige pod priređivačkim naslovom Iz slučajnih memoara
objavljena je Raičkovićeva pesma u kojoj dominiraju opsesivni lirski iskazi o
susretima sa pismima iz duguljastih i kavadratastih koverti. Priređivač je, u
knjizi, smelo, sa čime se za života Raičković možda ne bi i saglasio, priredio
i izložbu crteža na kojima su se sa Raičkovićevim fizičkim portretom bavili:
Zuko Džumhur, Karel Zelenko, Uroš Tošković, Olja Ivanjicki, Marin Soresku i dr.,
a u knjizi je uz belešku priređivača,
uvršten, jedan Raičkovićev autoportret, i njegov tekst nekrologa o Crnjanskom,
objavljenog u januarskog svesci beogradskog književnog časopisa Savremenik za
1978. godinu.
Na kraju knjige odštampana je istorijska fotografija
na kojoj, jedan pored drugoga, zajedno na nekoj književo-predstavljačkoj sceni
sedi «reprezentacija posleratne srpske književnosti» u sastavu: Branko Ćopić,
Stevan Raičković, Vasko Popa, Aleksandar Vučo, Dušan Matić, Miloš Crnjanski,
Meša Selimović, Ivo Andrić i Petar Džadžić
Нема коментара:
Постави коментар