ZORAN M. MANDIĆ
VAN GOGOVA
STOLICA PORED FROJDOVOG KAUČA
Poziv na pisanje ovog teksta stigao
mi je iz misterioznog trenutka sećanja, koje mi se, s vremena na vreme, bezobzira na stanovite
vremenske razlike u lavirajućem poretku opstrukcija godišnjih doba, otvara
usred sna. I to onog, koji sam nakon buđenja, mogao da zapišem, pa čak i
komentarišem. A, sve to, kao “pokretni praznik” famozne “istorije okvira”, koja
se zavodnički u mojoj glavi vrzma nekoliko decenija i tera me da je, bez
emocija, ravnopravna napadam i branim od nje same, uz mogućnost da je ponekad
izvedem u šetnju po beogradskim kafanama, naročito onim, koje se tiskaju u i
oko kvarta Palilule. Iako, takva očekivanja teško padaju piscu koji ima decu,
svaki put sam nastojao da u promišljanju sudbine tačnog broja pretpostavljenih
božijih okvira dodam nešto iz disanja svog mišljenja. Ali da se vratim osnovnoj
ideji ovog teksta.
Zašto Van Gogova stolica i Frojdov
kauč iz opisa jednog mog sna? Da li je žrtva varke sećanja sanjač, ili njegov
dvojnik, onaj koga je Konfučije, u trpezariji Pakla, učio kako se, umesto, uz
pomoć setova: viljušaka, kašika, noževa i čačkalica, hrana mora uzimati parom
štapova dugih dva i po metra? Ne znam!
Međutim, moje neznanje o misterijama sećanja krcato je slikama. Reč je o
slikama bučnog kolorita u kojem se ritmovi nijansi, naročito žutih i belih
tonova, pretvaraju u milosrdne zvuke violina, koje u večernjim časovima, u
društvu sa bis gitarama, odlaze na Konfučijeva predavanja, ali u trpezariji
Raja.
Na jednoj od tih slika prepoznao sam
sebe u obilasku Muzeja reprodukcija, kopija i falsifikata. Zapanjujući je
podatak o veličini Muzeja koji se prostire na površini većeoj od one koje
zauzimaju Srbija i grad Njujork. Izložbeni prostor muzeja se prostire
horizontalno u jednoj liniji bez lavirinta sporednih prostorija. Na belim
zidovima okačene su reprodukcije formata 5 x 10 metara, koje se svakih dvadeset
sekundi smanjuju na format ogledala 180 x 120 cm. Reč je o radovima 50 grešnih
umetnika, od kojih se 25 hrani u tršezariji Raja, a ostali u trpezariji Pakla.
Svakog dana dvoje od njih dežura u Muzeju na način što jedan sedi u stolici Van
Goga, a drugi leži na Frojdovom kauču. Njima je tokom dežurstva zabranjen svaki
razgovor, kako između njih samih, tako i sa posetiocima, koji izložene
eksponate obilaze u društvu Konfučija. Tokom mog boravka u Muzeju nije bilo
drugih posetilaca, a na mene čak ni Konfučije nije obraćao pažnju. Ignorisao me
je u stilu kako to čini Bog u prodavnici ogledala. Nisam se ljutio. Uz zvuke milozvučnih violina i šarmantnih bas
gitara u farmericama smišljao sam priču o Van Gogu na Frojdovom kauču i o
Frojdu u Van Gogovoj stolici, Ni u jednom od kasnijih snova nisam otkrio ko je
od njih dvoje bio stanovnik Pakla, a ko Raja.
Нема коментара:
Постави коментар