NAJEZDA FESTIVALSKIH KIRBAJA
(Mala priča o velikom Sioranu)
Vreme u kome živimo sve više je talac najezde festivala. Poslednjih
godina,poput virusne groznice, festivali, u Srbiji niču, kao pečuke posle kiše,
od seoskih poljana do glavnih gradskih trgova. U njihovu mrežu grupice
samoproklamovanih "veličina i vedeta" bahato uvlače i razvlače poeziju i prozu,
a sve to uz garniranje dodelama brojnih novoustanovljenih književnih nagrada.
Pri čemu se nagrade dodeljuju tzv. velikim, ili čak najvećim, inostranim
autorima. Naravno da posle brojnih festivalskih vašara kreću uzvatne
posete organizacionih lidera, predsednika i direktora - zemljama iz kojih su
dovučena njihova tzv. najveća književna imena, dok se potom računi šalju
gradskim, pokarjinskim i republičkim sekretarijatima i ministarstvima za
kulturu. I sve to ne bi bilo tako strašno da se festivalske parade ne održavaju
pod "firmama" i tendama društava i udruženja književnika i pisaca. A, zbog tako
velikog rasipništva ta ista društva i udruženja ostaju bez novca koji bi mogli
da troše i drugi njihovi članovi, posebno oni iz senke. Poznata je istina da se
za organizaciju samo jednog festivala, recimo poezije, traže od države sredstva
u iznosu od dva-tri miliona dinara i da ti iznosi planu za dva-tri dana sve
ružnijih festivalskih fešti, kirbaja i krkanluka. Nakon festivalskih groznica
organizatori tradicionalno, i to horski, uzimaju na napadački nišan
državu i njenu političku infrastrukturu, kritikujući sve i svakoga zbog
činjenica da su ostali bez i jednog dinara u preostalih 360 dana godine, tako
da nemaju para, ne samo za redovan rad svojih društava i udruženja, nego ni za
servisiranja računa za komunalne troškove i potrošenu struju. I, ko je taj,
pitaju se poreznici Srbije, ko će jednom da stavi tačku na sve to i
autoritativno okonča rasipničke igre bez granica. Alavost festivalskih
izumitelja i organizatora prevšila je svaku meru, pogotovo što se svi njihovi
programi odvijaju u strogo zatvorenim krugovima. U krugovima "demokratski" necenzurisanih selekcija učesnika i laureata i njihovih nastupa, samo, po
pozivu. Na srpskim književnim festivalima najuočljivije su grupe privilegovanih
stalnih učesnika, od kojih mnogi liče na jadne ponavljače u školama. Čemu
onda svi ostali pisci bez privilegija – jedno je od logičnih pitanja, koja u
siromašnoj savremenoj Srbiji ne postavljaju samo njeni poreznici. Isti oni koji
plaćaju i trpe direktore manifestacija od nekoliko dana, a posle kojih i dalje
dobijaju pristojne plate, iako ništa ne rade, niti imaju šta da rade. Da
li i oni imaju neka ekonomska prava u ujdurmama i simpozijskim kolima i
okruglim stolovima, koje kreiraju njihove vođe. Iako, smo odavno prestali
da učimo od Starih Grka, vreme je da se vratimo na karaktere načina njihovih
proslava. Vreme je za odvažno odupiranje "kulturi" koja projektuje i produkuje
nekulturu bahatosti u funkcionisanju mehanizama dodela privilegija i
povlašćenih statusa. Vreme je da se na skupštinama pisaca više ne mogu birati "vođe" i po njihovom diktatu njihovi upravni odbori, a da na tim izborima
ne prisustvuje manje od polovine (50 + 1 odsto) njenih članova, kojima je
jedini spas u poštenom tajnom izjašnjavanju i glasanju. Virus festivalskih
groznica nije ptičji grip, pa da se njegov epidemijsko-pandemijski nalet, ne
može zaustaviti. Rešenje je situirano u metodama efikasnih eliminacija alavih
festivalskih vođa, njihovih slugana i pomagača. Za kraj treba se setiti šta je
sve podrugljivo mislio, filozfski i ironički napisao veliki Emil Sioran o:
nagradama, intervjuima, ordenima, akademijama i privilegijama. Živeo je Sioran
skromno i tiho, hranio se u studentskim menzama Pariza, živeo u
potkrovlju, a jedino prevozno sredstvo mu je bio bicikl... Nije imao čak ni
nacionalnu penziju koju danas u Srbiji uživaju mnogi neostvareni "stvaraoci" -
kalankusteri, koje niko ne čita, dok oni jadni, nažalost, ne čitaju
Siorana.
Нема коментара:
Постави коментар