ЗOРAН M. MAНДИЋ УНУТРAШЊA ПРИЧA ГГК
Zoran M. Mandić
Unutrašnja priča GGK
Na početku.
Unutrašnja priča je jedno od najvećih božijih remek
dela.Duboko sklonjena, ontološki zakačena, negde unutra, odoleva objavama
detalja čulnih registracija. O njoj nema podataka čak ni u šifrovanim
pojedinačnim genom- kartama o kojima je zabeleženo mnogo banalnih zapisa u
zapadnjačkoj priči o DNK-a. Dostojevski je uzgred, u jednoj od crtica svojih
dnevničkih zapisa, pomenuo značaj unutrašnje priče, ali i kod njega je taj
pomen ostao, samo, na fonu nedvoršenog traga margine, kao jednom tamnom reviru
zabravljenog teksta ljudske duše. Darvin i Frojd su, u svojoj književnoj
netalentovanosti, potrošili mnogo vremena u traganjima za njom, ali su o tome
ćutali kao zaliveni, verovatno zato što u razumevanju dalje od naslute nisu
mogli da prodru. Unutrašnja priča je veoma bitna za svakog pisca, koji pristupa
gestovima autobiografskog ispovedanja.Bez dosluha sa njom poezija gubi smisao i
deluje veoma smešno u poslovima žanra koje nadničarski obavlja u obdukciji
proze. Pisac, bez nedovršene priče, liči na traljavog hodočasnika, u kome je
sever zamenio mesto sa jugom, a istok sa zapadom. Traljavim hodočasnicima sunce
se u glavi rađa na pogrešnom mestu. Zbog te pogrešnosti surove zime
urušavaju skokovite linije kretanja svakog takvog hodočasničkg duha kretanja,
pretvarajući ih u tragikomične figure predstave misija izgubljenog vremena. I
njegovih fusnota i fajlova.
Gospodin Geometar
je, pre odlaska za koordinatora regionalne komore sušara za žitarice i krupnu
rečnu ribu, radio na deponiji jedne seoske biblioteke. Više od trideset godina
intezivno je gnjavio ljude pričom o sakupljanju knjiga od kojih nije ni
jednu pročitao. Unutrašnost te priče ličila je na prljavu masnu krpu sa kojom
je pred gostima ubijao muve okupljene po ostacima hrane na stolu za kojim su
oni strpljivo slušalački sedeli. I pili rakiju, koju je Gospodin Geometar (u
daljem toku teksta GG) pekao od nerazvijenih salašarskih prskanih šljiva
pokajnica. GG-ova pokajnička rakija imala je klasičan miris alkoholne
nepodnošljivosti, a pekao ju je na farmi mačaka, koje su krvnički kresali
mačori iz susedstva, tako da se «stanovništvo» farme iz meseca u mesec enormno
uvećavalo. Nekoliko puta godišnje kao i miševi. U letnjem delu godine dvorišni
vazduh na GG-ovoj farmi mačaka nadvisivao je oštar miris nepodnošljivosti
GG-ove salašarske rakije. Na farmi mačaka GG je uzgajao i kišne gliste
smrdljivice zbog čega je, kao regionalni koordinator pomenutih sušara,
započeo Četvrti svestski rat sa komšijama iz advokatske komore i uprave
prihoda.
Pre Četvrtog rata
GG je, kao student geodezije sa osvrtom na tehnologiju spašavanja šećerne repe
u zimskom periodu, živeo u glavnom gradu jedne susedne fašističke zemlje. U toj
istoj zemlji važio je za najvećeg kritičara zapostavljene higijene u studentskim
menzama. Zbog svoje kritačarske upornosti strani studenti iz Mozambika, Bijafre
i sa Sejšelskih ostrva, izabrali su GG-a za predstavnika ekspresionista u
odboru za impresionizam Studentskog saveza susedne fašističke zemlje. GG ih je,
danju i noću, zastupao na basnomorfnim turnirima bajkopisaca i studenata sa
oštećenim sluhom. GG je taj posao obavljao za dnevnu naknadu, koja je mu je
naturalno isplaćivana u mleku i konzervama od konjetine, pa je ubrzo, zbog
takvog karaktera naknade, dobio nadimak GG Konj, ili skraćeno GGK.
Nakon odsluženog
vojnog roka, u istoj susednoj fašističkoj zemlji, GGK se zaposlio u jednoj
salašarskoj sušari sitne rečne ribe. Nakon žestokih intervencija domaćih
riboljubaca primljen je, posle odsluženog vojnog roka, na posao kao pripravnik.
Uz posao dobio je i mesto za spavanje u jednoj od boljih salašarskih baraka bez
kupatila. Predočeno mu je da je kupanje u sopstvenom znoju delotvronije od
svakog drugog kontakta sa bunarskom vodom. U to vreme oskudevalo se u hidroforima
za vodu i u agregatima za struju. Znoj i mrak su morali da se poštuju. Druga
mišljenja i zahtevi su bili zabranjeni. Čovek je snove o komforu morao da
krije, ili da ih se javno odrekne.
GG je, ubrzo
posle vojske, izašao na glas. O tom publicitetu pisale su provincijske novine.
U jednom od tih napisa moglo se pročitati kako se GGK na sastanaku salašarske
ćelije antifašističke partije odrekao svojih snova o komforu i svog sećanja na
studentske dane provedene u glavnom gradu susedne fašističke države. Pisalo se
mnogo o transu u kome je GGK mahanjem ruku perfomanski izveo svoja
odricanja. U znak zahvalnosti direktori su GGK-ovu baraku, iznutra i spolja,
ofarbali u plavo, a i dodelili su mu i broj 007, bez koga nije više mogao da
dolazi na posao, niti da ulazi u plavo ofarbanu baraku. Broj 007 GG je morao da
crnim flomasterom, ispiše na čelu, ili na leđima. Bio je likovno označen, mada
mu je ista nametnuta oznaka.
Vreme
direktorskih povlastica je tako GGK-a fizički deformisalo, pa je ubrzo, sa tom
deformacijom, izašao na glas najatraktivnijeg modela savremenih srpskih
karikaturista, koji su se na konkursu za veliku Žanomnijevu nagradu, natpevali
u procesu vizuelnog imaginiranja spoljne priče sveta. Trka i otimanje oko
modela GGK ličila je na čuveni “krstački rat», koji je vojska Nezavisne
konkurencije, na čelu sa šefom Kolumbovog pomorskog kabineta, započela u 16.
veku n.e. GGK u početku nije ni slutio sa koliko sreće su mu se otvorili novi
vidici u njegovom egzistencijalnom vilajetu. I, ko zna kako bi i da li bi došao
do tog saznanja da ga jednoga dana u njegovoj plavoj baraci nije posetio
izvesni slobodni menadžer komunikacija – SMK. Već na prvom susretu SMK je GGK
ponudio savete za njegovo buduće kretanje u žvotu uz uslov da o toj saradnju
potpišu ugovor u kome je SMK utvrdio visinu svog honorara od 15%, a koji bi se
obračunavao od osnovice cene naplaćivane navalentnim srpskim karikaturistima i
aplikantima velike Žanomnijeve nagrade. Prvi milion dinara GGK je za nepuna tri
meseca zaradio od četvorice srpskih karikaturista. Jedan od njih Mirko Žan Pjer
je GGK obećao i deo od novčanog iznosa velike Žanomnijeve nagrade. U jednoj od
digresija ove priče postoji i zapis po kome je Mirko Žan Pjer te godine i dobio
veliku Žanomnijevu nagradu i to u iznosu od pet miliona dinara. U pomenutom
zapisu ne stoje navodi od delu novčane nagrade koji je po obećanju laureata
pripao GGK.
Stanje teksta ove
biografske proze pružilo bi se u nedogled i pretvorilo u reku pasusa da je GGK
umeo da prodaju izdavanja svog modela pretvori u «švedski sto» pored koga bi se
okupljali i mnogi drugi kupci, a ne, samo, karikaturisti. Zbog tog neznanja
njegovo primitivno ponašanje oteralo je od “švedskog stola” mnoge:
psihologe, portretiste, pisce horoskopa, biologe, političare, savetnike i
kolumniste. Jedan od incidenata koji je GGK,model sa ušima do temenskog vrha
glave i sa nosnom pikinom do pupka, učinio pored svoga “stola” prekinuo je rad
na toku ove priče. Prekid je nastao u trenutku kada je iznervirani GGK
nesmotreno i nevešto pucajući iz lovačke puke na jednog psihologa – pogodio u
glavu svog nesretnog partnera SMK. U jednoj od digresija ove priče postoji
zapis da je nesretni SMK preminuo od povreda glave zadobijenih GGK metkom
namenjenim nekom dosadnom psihologu. Nedugo posle SMK smrti GGK je
uhapšen. GGK je umesto u zatvor smešten u psihijatriski Institut za promatranje
ekscentričnih antropoloških pojava. Na čelu tog Instituta u fotelji direktora
sedeo je psiholog koga je atentator GGK promašio.
Autor ovog teksta
nije imao nameru da se bavi rezulatatima psihijatriskog promatranja GGK, niti
dnevničkim zapisima direktora Instituta na koga je GGK pucao. Bavljenje tom
temom ugazilo bi duh ove priče i promašilo njenu osnovnu temu, a to je
sažimanje teksta o unutrašnjoj priči.
Na kraju!
Da, postavlja se
pitanje – Šta je unutrašnja priča. Da li književno sivilo postmodernista, koji
bi se u ovom tekstu, na mestu njegovog autora, bavili Frojdom, Jungom, Adlerom,
Dostojevskim, pa i Čehovom, navodeći nizove citata i “citadela” iz njihovih
knjiga, ili zaključak po kome ona ne postoji kao književna tvorevima.
Borhesovac Zoks bi verovatno stao iza tvrdnje da je tajna unutrašnje priče
vezana za “sveto ogledalo”, koje u svakom ljudskom modelu povezuje analizu sa
sintezom unutrašnjih učesnika praznog skupa ljudske duše, tužno priključenje na
metabolizam, posesivnost, šećer i seksualne fantazije.Unutrašnja priča
pojedinca je uvek u dvorištu gomile koja ga prijateljski ili neprijateljski
okružuje nelogizmima i aspiracijama konkurencije. A, to prilično podseća na
tvrdnju jednog protestantskog sledbenika koja glasi:”Prodorom u sopstvenu psihu
čovek postaje samoubica.”
I konačno u poslednjoj
digresiji ove priče stoji navod iz koga se može saznati da se u psihijatriskom
Institutu za promatranje GGK ubio skokom sa sedmog sprata njegovog zatvorski
izolovanog zdanja. Da li je tim gestom GGK skočio u ambis svoje unutrašnje priče,
pitanje je koje ovaj autor (p)ostavlja čitaocima i to bez obaveze da na njega
odgovore.
Нема коментара:
Постави коментар