ЗОРАН М. МАНДИЋ
БЕСТИДНЕ БЕСЕДЕ
(о играма тронова и
дронова престола)
Читалац, који је увек спреман,
безобзира на персоналну спутаност у усменом излагању, на поштено признање и
опис својих осећања, из прве ће, у оквиру одређених анкета, рећи да је уморан
од разних беседа, које се поводом добијања признања изговарају, а потом истакнуто уоквирене на
видним новинским местима и ступцима – објављују, објашњавају и коментаришу. На
тај начин он у извесном смислу, како је на то у једној прилици хипотетички
указао Х. Л. Борхес, брине и о многобројним каварењима језика учињених „да би
се постигло нешто што није било ни обојено“, нешто у чему се желело створити
„укус“ неке врсте магије. А, све то да би се публика убедила, или пак
претварала, да верује неуверљивим изјавама незаслужених славодобитника ових,
или оних комплимената и награда..
Уместо да се добитници, или тзв. лауреати
неизбежно стиде беседа за незаслужене награде и „ловорове венце“, којих је у
савременој Србији из дана у дан има све више и више него: стећака, споменика,
домова културе, или обданишта, а за које су се изборили разним закулисаним
радњама: трговинама, лобирањима, намештањима и најбизарнијим куповинама – то
уместо њих, као да мора, или треба да учини поштени читалац, док невин, без
разлога, црвени у парадоксалним навалама игри фигура рефлексија, спекулација и
одраза читалачког огледала. У тексту, већ поменути Борхесс неретко је
упозоравао на бестидност, као феномен који постоји, али који ће неминовно проћи
зато што све образованији читаоци све ефикасније прозиру и презиру њихове
лакоумне и лакомислеће носиоце. Међутим, као да се чини да је још увек рано за
„покрет“ отворених примедби, које по неким критичарим демократије и политике
бесмислено упропаштавају смисао искрености читалачке рецепције. И успављујуће
исповести свих „ја“ њених мишљења. Оне,
које је сам Бог послао на важне оперативне задатке препознавања катастрофичног
сатирања вредносних стандарда и моралних принципа. Међу „држаче сенки“ што
труну у прљавој води бахатих понашања. Бахатијих од сваког обећања за
исказивање потребе преваспитавања, покајања и гриже савести. Једнако у животу,
као и у тестаменту и међу сведоцима.
Зато је тешко са успостављањем ~режима примедби“, једнако са илустрацијама и
без њих, поготово за оне, који не раумеју поједина, нарочито скривена, издања
света. У којима је све различито изнутра међу појавама пражњена надулих шупљина
и жлезди. Умних, хормоналних и чулних. Контуралних и закрчених, као крвни
судови пренапрегнути неискуственом еротиком доживљаја улога тромбова и
несретног Деда Мраза.
Бестидност „великих“ и „малих“ имена
беседара, односно беседника (у форматима појединих: онемоћалих академика,
селектора националних пензионера, уредника, антологичара, председника удружења
разнотоних и разнобојних стваралаца...), који своје беседнице беседљиво, без и
трунке гриже савести, трпају у уши јавности поштеног, али све уморнијег читаоца, превазишла је и оне
највише врхове моралних превара, којима беспоговорно и вазално служе:
литерарне, уметничке, уско књижевне, па и научне савремености. Можда се при том
треба присетити речи Џорџа Куциа јужноафричког нобеловца: „Дође покаткад
тренутак када гнушање и стид токико нарасту да сваки рачун, сваки опрез бива
надвладан и човек мора да делује, што ће рећи, да и проговори.“, па макар и
против себе и етике награђивања у овом нажалост све безбожнијем и неуређенијем
свету којим владају накарадне и наопаке ствари и „мерила“.
Зато беседа, као говор припремљен за
конкретну свечану прилику у листер оделима, препуна цитата и елитистичких
поређења, не само да је изгубила углед поверења, које треба да се озонски шири,
него и драж истине и елементарног хришћанског поштења. И симетрије сагласности
предлога разлога и повода са одлуком. И исходом. Зашто? Зато што као таква више
није ни узвишена китњаста композиција речи, већ банални препис разних
дисонантних глупости, које непоштени беседник унапред приписује себи. Неко је
то назвао отимачнимом цитата. Трпање у шупљу врећу Богом сачуваних лепих и
паметних мисли. А, неко захвалама предлагачима за част уласка у какву:
академију, парламент, или неки (пост)модерни фајнал-фор, или не дај Боже у
збирку предлога балканских кандидата за Нобелову награду.
Унизивачи суштине и имагинације
баште беседе, као личне части говора, не схватају да је беседа, истовремено, и
коментар, и проглас, и оксиморон и иронија, када се нешто важно и заслужено
говори. Када се нешто о важном поручује. Када се зна да тло бесде, као и
најмањи врт, има свој тло. И своју гравитацију. И да врт без таквог ослонца
никада није врт чак ни у својој најшаренијој фази. Када све буја и претвара се
у мирис ведрине. У душу хране и храну душе. Када се не зна када је врт лепши.
Да ли у освит зоре, или у предвечерје, када сунце затвара своју „радњу“ и
предаје боје духу старогрчког позоришта. А, да се при том зна да је у тој ни
мало једноставној игри сунца и природе све подрђено Божијим заповестима. Игри
препознавања на рубу мимикрије. У улогама војника и двојника. На „фронту“ на
којем једне боје „гину“ у другима да би поново
васкрсле у боје. У нови живот смрти. У нову смрт живота. У вечност
хумуса истине. У веровање у Богочовека. У веровање да у васељени постоји тежња
за етиком.Да смо тај универзум ми у којима постоји морална свест. И да ту нема
места за нагађање и лицититирање са спекулацијама. Јер тамо где рецимо песник
сања да ће надживљујући себе пронаћи пут до врта истине, као метафоре Бога,
започиње прича о томе како га, као и читаоца с почетка овог текста, уморише
напор и невоља тог надања. И веровања да ће после себе моћи да траје као сенка.
Као онај игриви поклон што стално измиче између прстију. Између делова света
згасности у тамном. У души неке мале вечности која траје онолико колико и само
незнање о њој. Јер, свако од нас је увек таман онолико колико је. И преписан. И
подвучен.И неподвучен. Писац није птица зато што птица има право да не буде
писац. Да не сапиње своју слободу писањем и његовим немирима. Да лети искрено
без обавезе док не падне уморна, гладна и смртна, Као писац.
Беседници, као наручиоци сопствених
награда, неумитно завршавају на ђубришту историје: речи, сећања, препорука,
успомена, па и налога (ових или оних?). У „Фарадејовом кавезу“. Пре, или
касније. Откривени у крађама и прекрађама. У лажима и паралажама. У
изопаченостима цитирања. У лудилу парафраза и диктума. И све то у Србији у
којој се годишње, према неким изворима, подели и више од 300 награда А, немоћно
неспремни да у каквој исповести проговоре о својим преварама. Немоћни да
затраже и опроштај речима: „ Ову награду ја „тај и тај“ добио сам захваљујући
кругу мојих: доушника, пришипетљи, увлакача и полтрона, па је тако овај
славодобитнички венац око моје главе више омча, којом лажи и намештања морају
бити обешене.“.
А, врт истине? Врт истине, иако
замагљен питањем о његовој суштини, говори немуштим језиком да нема ни велике
ни мале вечности чак ни за оне што мисле да су најбољи. И најнесрећнији из тог врта излазе под руку са
својим малим срећама. И остају
богољудска бића чистих руку, језика и снова.А, слава, заслужена или
незаслужена, је срање онтолошке несигурности славара. Они који славе увек
рачунају на којекакве попусте судбине. Често ирационално верују да ће их њихови
свеци ослободити терета хипотека. Моралних и естетичких. А,свеци никада нису
открили кога они славе.
Нема коментара:
Постави коментар