ZORAN M. MANDIĆ
PAD SA
BICIKLA
Mnogi pripovedači
su na početku priča isticali tvrdnju po kojoj je vreme važnije od mesta
njihovog događanja. Pažljivom analizom tih tvrdnji dolazi se do zaključka da je
detinjstvo najvažnije i najuverljive vreme svake priče bez obzira na karakter
njihovih slika i dramaturgiju zapleta. U detinjstvu, pisao je Dostojevski,
sabrani su uzroci za sve tektonske promene, koje prate svakog pojedinca na putu
njegovog psihofizičkog odrastanja. I, naravno, skokoviti razvoj njegovog ega. I
bez čitanja Dostojevskog svako u sebi može da se uveri koliko je pogled na svet
sklon zavirivanju u zatamljene uglove. Dečak je u strahu ćutao, dok mu je
majka, preko, nad njim sagnutih glava priteklih bolničara, pretila oduzimanjem
dečačkih privilegija, pa čak i batinama kada mu se rane okraste. Možda je
suština povoda ove priče baš u pritajenom smislu zanemarivanja, ili čak i više
od te radnje, nepoznavanja uloge, karaktera i rada vremena u različitim
periodima čovekovog života. Insistiranje na takvom obliku neznanja odvelo bi ovu
priču u avanturu filozofskog posezanja za mislima iz kojih ne ume da se
književno iskobelja ni najveštiji narator, pa čak i onaj koji se u savremenoj
srpskoj prozi redovno zaklinje u Borhesa, Andrića i Tišmu. I u one čudno
montirane tzv. postmodernističke procese začeća i smrti priče.
Dečak je krišom pozajmio dedin bicikl, da bi se, nakon što se iskrao iz pogleda
ukućana, popeo na njega i u vožnji niz visoko strmu, a jedinu dnopoljsku, cestu
pao sa njega. Nakon pada Dečak je, kao hipnotisan, oguljenih i vidno krvavih
kolena i lakotova, ostao u zgrčenom ležećem položaju kraj starog nemačkog
bicikla. Ćutao, koliko zbog očekivanih i, svakako predstojećih, pretnji majke,
a toliko i bez vere za razumevanje njegovog odnosa sa biciklom od strane
njegovih ukućana i priteklih bolničara.
U tom stvarnosnom
opsegu: straha, ćutanja i neverice, Dečak je odlučio da svoju priča, zatvorenih
usta i sklopljenih očiju, ispriča samom sebi, pogotovo što je bio na, samo,
nekoliko stopa od vremenskog praga preko kojeg se napušta pubertet i žal za
moljakanjima i plačom. Priču je
započeo rečima.
- Prvi
kontakt sa biciklom dogodio mi se kada sam naleteo na njega dok ga je trotoarom
stare Gupčeve ulice vozio komšija vinar Vinter. Izletveši iz širokog dvorišta
naše stare švapske kuće naleteo sam na komišju Vintera koji se u tom trenutku
nalazio na svom biciklu. Poslednje što sam u tom sudaru upamtio bio je veliki korman koji ni najdugonogijim komšijama nije smetao tokom vožnje. Sudar je bio
iznenadan i veoma jak. Debeli komšija Vinter je sa bicikla odleteo na jednu
stranu, a mene onesvešćenog i nogicama zapetljanog u žbice našli su pod
prednjim tokčkom bicikla. Nakon neuspelog pokušaja mog osvešćivanja, pri
čemu su me mamini pomagači polivali bunarskom vodom iz velikih kofa, odnet sam
zapregom komšije Jencera u gradsku bolnicu. Na putu do bolnice, kažu da skoro
nisam disao, pa je majka pala u histerični plač i dernjavu na sve koji su
pokušali da je smire. U gradskoj bolnici sam smešten u jednoj od soba u
prizemlju. Nekoliko lekara, ili njihov konzilijum, me je zajednčki pregledao
konstatujući da je reč o ozbiljnom potresu mozga za čije lečenje je neophodno
vreme, mirovanje i nada u Božju pomoć. Iz privremene kome
sam se probudio u sam cik zore. Otvorivši oči, uz bolno pokretanje njenih
kapaka, ugledao sam visoku i mršavu ženu koja sedi pored mog kreveta. Bila je
sva u crnom. Zategnutog pogleda i tankih usana, koje su ličile na liniju
povečenu olovkom na nekom dečijem crteža pod naslovom – Moja mama. Više
iznenađen, nego uplašen pogledao sam pravo ženu u oči koja je sedela pored mog
bolničkog kreveta, a nije bilia ni moja majka, na kćerka komšije Vintera, ni
snaja komšije Jencera. Ko ste vi – upitao sam nemu crnu ženu ukočenog pogleda i
krutog držanja tela. U prvi mah mi nije ništa odgovorila. Tek nakon kraće
pauze, možda i od desetak minuta, ustala je i nagnula se nadamnom. Dragi moj
Dečače, ja sam Veštica koja je došla da ti pomogne. Naravo, nastavila je, da će
se za tvoje zdravlje raznim trikovima izboriti lekari. Ali, produžila je svoj
monolog, ono što oni ne znaju i nikada neće otkriti, ja moram to da ti kažem. U
sudaru sa biciklom, kada si naleteo na tvog komšiju Vintera, malo je u rečenici
za trenutak zastala, pa onda na nekom ubrzanom jeziku, rekla – tebi su se u
svesti otvorile mnoge slike iz tvog života od pre, tako da će ti se te slike
stalno mešati sa onima koje će tvoje oči i tvoj mozak tek da snime. Ali, nije
to ono najvažnije zbog čega sam kod tebe došla pre svitanja zore. Pucanjem
slikovnog zida u tvojoj glavi dovešće te u situaciju na koju moram da te, kao
veštica, upozorim. Prvo zbog svega što će ti se dešavati, a i zbog obaveze da o
svemu tome nikome ne pričaš, pa čak ni meni. Situacija je ozbiljna Dečače. Na
momente ti ćeš moći da vidiš sve što će se desiti u ex ante.futuru. I, u
momentu kada sam hteo da je pitam šta znače reči ex ante i futur Veštica je kao
senka nestala, tako da nisam bio siguran da li sam je uopšte video, ili je i to
bila jedna od čudnih slika koje su mi prve pritekle u pomoć, kada mi je dah
gotovo zastao nakon sudara sa komšijom Vinterom. To moje promišljanje situacije
o susretu sa vešticom je naglo prekinula koma u koju sam pao. Mnogu su za
vreme te višemesečne kome, pa čak i lekari neurolozi, izgubili svaku nadu.
Hranjen sam infuzijom sa nizom ubodenih cevčica, od eloksirane plastike, u moje
krhko dečačko telo. Tek, kasnije, i to nakon pet i više godina, shvatio sam da
sam se tokom kome hranio u mojim snovima. Sećam se da sam najviše jeo: ajvar,
beli i crni luk, blitvu, boraniju, koziji sir i u enormnim količinama pio
jogurt i kakao. Mnogo sam jeo i jabuke. Na trpezi u mojim komatoznim
snovima bilo je svega i svačega. Jedino, zbog alergije, nisam smeo da diram
jagode. Hrana sa trpeze mojih snova zaštitila je, na veliko iznenađenje lekara,
mršavljenje mog bolesnog tela. Posle skoro godinu dana probudio sam se iz
duboke kome. U trenutku buđenja opet pored mog boliničkog kreveta sedela
je žena. Bila je to moja majka. A, i pored radosti za prisustvo majke, osećao
sam malo razočarenje što na njenom mestu nije sedela Veštica.
Naravno, da je potrebna velika veština za izvlačenje priče
iz prostog sećanja. Sklon sam, a to mi kazuje moje čitalačko iskustvo, da
verujem da je to mogao Dostojevski.
Prava priča je uvek, ustvari, veštica na biciklu, a dečak
simbol snova zaključanih kao sefovi Starog i Novog zaveta. Dečaku je ostalo da
se odluči između nagodbi i nagađanja u veri. U tom odlučivanju setio se i reči
veštice: "Dečače, zapamti, u našim životima stvari se gomilaju, ali mnoge od
njih koje vidiš, a čija sećanja žive u tebi, ne postoje, međutim to ne treba da
te zbunjuje".
Нема коментара:
Постави коментар