ZORAN M. MANDIĆ
PESMA O VRAPCIMA
( skica za esej moje majke Draginje Dragice, 1921-1998.)
Pre nego što sam se nagnuo nad ovim tekstom upitao sam se –
da li je lakše otvoriti dušu ili usta i prikloniti se sopstvenom sudu činjenica
života i smrti, koja ne prašta nikome, ni ljudima, ni pesnicima, ni grešnim
naručiocima molitvi. Usta naša, nažalost, uvek su više otvorena nego što
priliči pažnji sa kojom se uzima vazduh, pije voda, jeca, ili glasovima što
izviru iz njenog rezonatora. Uzdišu oni, koji varajući druge i bližnje najviše
obmanjuju sebe. Pomislih, tek nad skicom teksta, nagnut, da nije mudro,
učestvovati u svakoj priči, koja je najčešći saveznik: dilema, nesanica, kolebanja
i sumnje. Pomislih, ali ne odolih flertu sa strašću dileme što u svakom
iskrenom ljudskom srcu, na mahove, pojačava rad nade o mogućnosti rađanja
promene u polju prevaziđenih alata mišljenja i procedura entropije okoštale
prakse. Pomislih i uspravih se iznad nezapočetog rukopisa. A, onda započeh
pesmu o vrapcima, koji su se po jednoj od legendi, cikotali dok su bezumnici
razapinjali Hristosa.
...bezumnicima
kao da je bilo svejedno
kako će se u budućnosti opravdati bez
predosećanja onog što će se desiti u veri.
U hodu kada zemlja pobunjenički stane,
kada prestane okretanje zatvorenog kruga sa
cikotom vrabaca, sa kletvom...
Nemogućnost da izguram pesmu o otvaranju duše,
posle nekoliko njenih nedosanjanih redova, zaustavi me iza njene prve trotačke.
Beše to stanje bez daha, bez lakoće nedešifrovanog laveža uvek gladne i
nezasite zveri. Da li to zver duše – upitah se – na svojim pravilima istrajava,
ili drugih pravila nema? Da li su pravila sudbina moći straha iz koga se čovek
budi i pristaje na svoju nemoć? Da li to pesnici lažu, ili stavrno ne mogu da
se, u lavirintu ogledala, sporazumeju sami sa sobom? I shvatih, posle toliko
godina, da je nasilje mnogih pitanja izmilelo iz podstanarskog odnosa svetlosti
u tami. Da pesnik na vrhovima prstiju hoda u mračnom lavirintu vampira i pravi
se da svetlost ne čuje i ne vidi orgijanje šišmiša-čuvene krvopije iz
Južne Amerike. Ali, kome pesnik da se poveri u metežu potplaćenih senki,
lažnih pejsaža i sebičnih odraza grimasa sa kojima jedan svet gospodari
drugim. O, da, evo me opet u neizguranoj pesmi:
...imena, imena – kazuj neverniče,
skakutavče i gubavče nerazumni,
što
iz jama straha ni smrt svoju ne umeš da
spasiš, a kamoli da piješ krv
kao vino -
uraka spravljeno od
istočnoindijske paome...
Da
! - samozvani gospodari ućutkanih svetova, poput neprijatnih svrabova, rovare
ispod ljudske kože uplašenih. Jedu im epitel i piju im krvnu plazmu, crvena i
bela zrnca jednako, kao i trombocite. Iz redova najuplašenijih regrutuju
pljeskače, huškače i bukače. Nosioce i postavljače paradnih postalja. U
šahtovima njihovih duša organizuju se kladionice i turniri grbavaca.
Kako onda otvoriti dušu? Otvaračem za
pivo, ili čitanjem Hazardskog rečnika, koji, na «klatnu» Ekovog Imena ruže,
liči na minjaturnu kinesku vazu ukradenu u «prodavnici vazduha», ili na «kantu
za smeće» u koju je Stevan Raičković odlagao poklone svojih
neobrazovanih epigona? Ovde, baš na ovom mestu teksta, setih se kako je, pre
mnogo godina u Kikindi, Stevan Raičković, prilikom dodele nagrade Dušan
Vasiljev, jednom «uglednom piscu» u posveti na svojoj knjizi Balada
o crnom Vladimiru, za koju je isti jadnik dao poslednje pare, napisao – falsifikatoru
ljudske duše... O tim i njima sličnim “falsifikatorima” u Nesebičnom
muzeju zemlje Zavetina mogu se, u rubrici «Opalo lišće» pronaći
mnogi podaci. Pomenuta rubrika je podeljena na dva dela na čije obe margine su
ispisana početna slova najpoznatijih savremenih srpskih književnih «vampira». O
psihičkom vampirizmu pisali su Kafka, Berđajev i Dostojevski.
Raičković, nije voleo ulizice, koje su prema
jednom pisanju krvoločnije i od najkrvoločnijih zveri, odbijao je njihove
predgovore za svoje pesmozbirke, gadio se otisaka prstiju sa jabuka koje su mu,
za vreme bombardovanja Srbije, donosili u Mali Pariz na Slaviji. Ni veliki
Milorad Bata Mihailović ne slika sveže srpske jabuke. On sa «zmijama» u Parizu
raspravlja o trulim jabukama i suštini nacije uma. I daće Bog da neko u
interviju sa njim zabeleži taj izvanredni esej – Portret o ubicama i trovačima
umetnosti. O, da, u posmrtna odela nevinih “bikova” srpske književnosti obukli
su se neviđeno drski njeni bakovi. Čak i oni, koji danas neukusno kukaju kako
su ih izbacili iz državnih stanova, pa sada čuvaju stan jadne starice Izergil.
U Nesebičnom muzeju zemlje Zavetina postoji dobro
sistematizovana zbirka otisaka njihovih prstiju. Na polici pored nje nalaze se,
možda baš Vinaverovi, komentari Bahove muzike, zbog kojih je jedan od
posetilaca muzeja u knjizi utisaka zapisao – Bah je više žderao i pio
vino crveno kao krv, nego što je komponovao. Da li je krv napitak nezasite
slave nekih današnjih pesnika, ili providni blef jadnih književnih zelenaša? I
to, danas, usred strašno pobunjene prirode, kada je jedan posetilac
izložbe pejsaža Milana Konjoviža u knjigu utisaka napisao – SRANJE.
...priroda je moć napaćenog govora,
niko joj nije ravan u strpljenju.
Naopaki svet umire.
Opamećeno vreme više ne ističe za
račun budala...
Ne laži u knjizi utisaka, rekla
bi
Isidora Sekulić
U Nesebičnom muzeju zemlje Zavetine postoji
i odeljak sa kolekcijom herbarijuma tetovaža. Taj kutak u posetama izbegavaju tetovirani
pesnici. Plaše se ožiljaka i oštećene kože na jezicima, kada su sa nje počeli
da uklanjaju progoretine svojih pisanija.. Tetrapakove i lanč-pakete
njihovih knjiga razvlače po ulicama psi lutalice. Izujedani prolaznici brane se
bacačima plamena. Knjižare Srbije i tako gore u svojoj genetskoj zabiti.
Kažu da se Andrić iz Ex ponta preselio na Itaku gde ga Crnjanski podučava golf
igri. Ali, šta sa velikim rupama nasred glavnog druma kojim vampiri odalaze na
svoje salaše u Hiperboreju.
Vampiri? U odrednici te izdvojene i demonizovane noćne
reči metafora seljački mlatara raznim glupim definicijama i
komentarima. U njenim raznobojnim fasciklama previše je podvučenih redova, ali
nijedan fenomenološki uređen, kojim bi se započeo rad na sastavljanju
Hajdegerovog, ili Šopenhauerovog, rečnika vampira. U zemlji Zavetine
postoji verzija skice za takav rečnik. Iako je nisam video, niti imao u rukama,
a kamoli pročtao, više sam nego uveren da će se jednog dana taj rečnik
pojaviti, i to baš u jednom od instituta Nesebičnog muzeja zemlje Zavetine.
Nadam se da će pisanje recenzije, za taj kapitalni prevratnički poduhvat, biti
ponuđeno BoTou iz InzAua. On ume dobro da raspali čekićem po glavi eksera
za koje mora da se zna gde ih treba pojedinačno ukucati. Pesma, opet –
Ukucavanje eksera je strastvenija operacija od
ukucavanja teksta u budžake dokumenata u
kojima ljudsko neznanje tim pojmom označava
po Borhesu –
neizmeran splet posledica i uzroka
U zbirci dokaza o sivilu raznih filozofskih diskursa
posleratne savremene srpske margarinalne poezije i tzv. “elitne” lirike posleratnih
srpskih dinosaurusa, otisci zuba na vratu teksta žrtve podstiču nesanicu
krezubih šefova kancelarija za podizanje reputacije književnih buvljaka. Ti
otisci se mogu dokazati pomoću matematički strukturnih oblika i primene zakona
delovanja boje krvi na čovekov vid, onako kako se na slikama op-artista
prikazuju fiziološki doživljaji optičkih efekata koji rezultiraju iz
kombinacije određenih traka i polja boja, a uz pomoć kojih je neki Karl
Šviters, za vreme dok su ga mučile nevolje sa postipacijom, komponovao svoje
kolaže i asambalaže od etiketa i zapušača. Među tim “dokazima” najatraktivnije
odrednice pripadaju pričama o podoficirima i oficirima za “vezu”, likovima
o kojima je najslikovitije pisao Miodrag Bulatović. Tako su ljudi sa
četiri prsta postali grupni simbol erozije vrednosti, koja se u
savremenoj srpskoj književnosti otela do te mere da je gotovo nemoguće u njoj
odvojiti posledicu od uzroka. A, uzrok je, prema rečima B. Hamvaša, uvek
najagresivniji izvor moći.
...Moć
je i dan i noć,
prijatelju – pevao je u sebi
Branko Miljković.
Moć kada si nemoćan gubi svaki smisao, a
pospana nemoć luta čak i u svom snu.
Vatra i ništa je isto kao i
ništa i vatra.
Preskupi geometri sudbine neovlašćeno
vršljaju po tuđim životina...
Oskar Davičo je umeo da napiše pesmu. Znalački je ulazio
u njenu dušu kao u prodavnicu ogledala. Pesnike za koje se za svog života
založio ostavio je čitaocima kao deo svoje gorke ostavštine. Nije trgovao,
rizikovao je .Dobre fragmente je odvajao od loših celina. A, nije mu bilo
nepoznato ni lupanje po prstima onih koji su se nalogodavcima
uvlačili u dupe.Možda Oskar Davičo i nije najbolji primer za esej o čišćenju
septičkih jama nagrađivanja i nagrđivanja, ali, u ovom tekstu, njegovo ime
zaslužuje mesto u jednoj od nesebičnih fusnota neopalog lišća.
Zasluge, privilegije i nacionalne penzije u književnoj Srbiji liče na
protiv-požarni put zarastao u ambroziju i korov. Šetnja kroz njegovu
nedostupnost rušilački remeti disanje i vid. Njahrabriji šetači postaju njihovi
omiljeni invalidi o kojima danas jedino brine Doktor Smrt.Onaj isti koji
je predložio da se književne nagrade u neintegrisanoj EU Srbiji ubuduće
dodeljuju Deda Mrazu i njegovim savetnicima.
U Nesebičnom muzeju zemlje Zavetine upoznao sam Doktora Smrt. Ličio mi je
na jednog od golobosih likova dr. Dobrivoja Zečevića, koji su, od Raške do
Novog Sada i Beograda, šestarili po nervoznom trnju i nisu se umorili. On je i
umoran znalački lečio pisce sa ravnim tabanima i još ravnijim vijugama.
Da su ga poslušali njihove knjižurke ne bi danas po ulicama razvlačili psi
lutalice. Doktor Smrt je u jednom od svojih nesebičnih muzeja otvorio besplatnu
školu za opismenjavanje pasa lutalica. Najbolje svršene polaznike nagrađivao je
slanjem na internacionalne domaće festivale moderne poezije. Na jednom od tih
festivala psi lutalice su tražili da čitaju svoje pesme.
...Na odelenju za ritam srca
posle prvih infuzija vikao sam –
Ne spominji đavola.
Kada su odlučili da me izbace iz bolnice
zaštitili
su me psi lutalice.
Doktor Smrt me još uvek leči od njihovih
zaštitničkih ujeda.
Okvir tih ujeda još uvek čeka na razumevanje u
KOVU
Daće Bog da ne umrem od lakomislene
sepse...
Mogao bih ja u ovom tekstu i o sepsi, ali kuda sa tolikim vampirima koji
su me izbacili iz upravnih odbora saveza mirnodopskih invalida SSP. Vreme je da
krenemo rekla mi je majka na samrti. I pazi se sepse, ne objavljuj, ne nudi se
lažnim anđelima, ne spominji đavola, redovno doručkuj svoja osećanja i ne
donosi u eri korova cveće na moj grob. Dodala je još -
...Jadaj se kiši,
ne plači na suncu.
Zlobnici su iz kuće Bahove muzike
ukrali bas gitaru.
Ovo,
ipak nije pesma o otvaranju duše. Reč je o istrgnutoj stranici iz knjige
utisaka na kojoj je moja majka, negde između Dnopolja i Apatina, napisala
početak čuvenog porodičng eseja – UPUTSTVO ZA OPSTANAK. Izvinjavam se mogućim
čitaocima na slobodnoj interpretaciji sadržine sa istrgnute stranice od pre.
Pre nego što sam započeo pesmu o vrapcima.
Нема коментара:
Постави коментар