ZORAN M. MANDIĆ
POSLE DVADESET I DVE GODINE
(Prilog kritici toaleta čistog i praktičnog uma)
Sajmovi knjiga, kao i niz drugih sastajališta u nas i u
svetu, najviše pripadaju javnim trač-sedeljkama, na koje se dolazi da bi se
«stvari» književnih činjenica uvrnule, zavrnule i prevrnule u korist
iracionalnih «književnih mozgova». Onih, koji iz svoje marginalne i
autsajderske posrednosti žele da deluju neposredno, bezobzira na odsutvo svesti
o njihovom, ne samo, takvom delovanju, nego i prisustvu tamo gde im nije mesto.
Na kome zagađauju prostor koji nepotrebno zakrčuju. U tim i takvim dešavanjima
beogradski Sajam knjiga nikada nije zaostajao i manjkao. Posetioci iz raznih
provincijskih i velegradskih sfera, uglavnom, na sajmove knjiga, dolaze sa
bagažima nekakvih knjiga, objavljenih kod izdavača, koji nisu uspeli da obzbede
novac za zakup štandova na kojima bi se kupci njihovih sumnjivih usluga
predstavili i provomisali svoje literarne trice i kučine. Zato je prava sreća
kade se, posle više od dve decenije, na sajmovima knjiga obnove susreti, kada
se, u magičnom trenutku pojave, širom otvore zamandreljena vrata sećanja i kroz
njih šiknu slike prethodnog vremena sa drugim kulturama govora, dijaloga,
oblačenja i objavljivanja. Energija tih susreta neobično je profilisana u arhivima
stanja svoje skrajnutosti, pa otuda i oduševljenje u svedočenju njenog
oslobađanja iz ralja zaborava i nepažnje sećanja. A, kada se sve to dešava u
pokretu, na nogama i probijanjem kroz gustu posetilačku gužvu, osećaj
zadovoljstva naglo izmiče svojoj kontroli i prerasta u emocionalni šok. U neko
čudno ispunjenje čula upalama i priraslicama emocija, kao u filmu U zadnji čas
Etora Rikarda Arete.
Nepatetična slika jednog takvog slučajnog susreta na
ovogodišnjem beogradskom Sajmu knjiga okrznula je potpisnika ovog teksta
pojavom Igora Mandića. Ona se začela nekada, pre dvdeset i dve godine, u
Osijeku. U vremenu koje se nazivalo misaonim zbog brojnih tegova, koje mu je
istorija okačila o vrat, da se previše ne bi uznosilo i sagibalo u pamćenju
obračuna i kompromisa. Kako primata imena jezika, tako i njegovih fusnota iz
kojih i danas duvaju divlji vetrovi u poravnanju rupa od granata gramzivosti i
nečasti.
Da, on IM je, na trenutak u velikoj žurbi zastao, da
bi u istom trenu panično nastavio potragu za najbližim toaletom, i sve to uz
škrti alibični komentar – Vratiću se. Onaj, kome je taj komentar bio namenjen
sa zakrivljenim prepolovljenim osmehom, nastavio je gustom prolazničkom
putanjom svog kretanja. Nije se okrenuo, ni da uzvrati, niti da pogledom
isprati paničnu potragu za toaletom. Prva slika, kao u Čehovljevim
jednočinkama, ostala je kratko da leprša u napetoj naduvanosti sajamskog
polovnog vazduha, da bi nestala brže nego što se pojavila. I ko je taj Igor
Mandić da bi prve slike patile zbog njegove potrebe da nađe toalet. Ko su,
uopšte pisci, pogotovo oni samozvani postmoderni kontrarevolucionari koji
zavide Igroru Mandiću što je u zadnji čas u velikoj sajamskoj gužvi našao svoj
put do toaleta.
Toga dana na malim i velikim štandovima srpskog
knjigotavorenja najviše su se šepurili pisarčići iz raznih njenih pokrajina,
dijaspora i enklava. Bože, tiho mi je šapnula na uho jedna mlada pasnikinja,
kako su kreature uvek ružne i to mnogo više od jadnih nepušača. Naravno, da je
ona pokušala da se naruga i neuspešnim «liturgijama i misama» nekih savremenih
neoboženih pisaca koji, čekajući poziv iz Stoholma, uporno nastoje da svetsku
književnost pretvore u aforizam. I nastane u njemu svoju književnu «večnost”.
Ne znam, koliko je trajalo pražnjenje Igora Mandića u jednom od sajamskih
toaleta, ali sam ga u jednom trenutku ponovo ugledao što je bilo dovoljno
pomenutoj mladoj pesnikinji da nas svojim foto-digitalcem ovekoveči. I to prvi
put posle 1989. godine, kada ona još nije bila rođena, a koje je godine Igror
Mandić slučajno prisustvovao neslužbenoj promociji moje knjige pesama
Čitaonica. Pokazujući mi snimak mlada pesnikinja je uzviknula – Pa na ovaj malo
iskrivljenoj fotografiji ima mesta i za još neke likove. Da, odgovorio sam, na
toj fotografiji nedostaju Josip Cvenić, urednik izdavačke delatnosti osiječkog
Radničkog sveučilišta Božidar Maslarić i Ljudi na mostu Vislave Šimborske.
Nedostaju naslovni portreti iz 1977. godine nedeljnika Nedeljna Dalmacija kao
važnog dodatka splitske Slobodne Dalmacije, zagrebačke Revije OKO, splitskog
časopisa Mogućnosti i ledene kocke moje crne Čitaonica u kojoj nažalost ne
postoji ni jedan toalet.
Zlobnici će, ako pročitaju ovaj tekst, reći da se tako ne
piše o duhovitoj paničnoj potrazi Igora Mandić. I pored opasnosti za nastajanje
takve mogućnosti hteo sam da zabeležim trenutak koji sve zabeleške, foto i
sećalačke Beleške krize, čini ravnopravnim i korisnim za budućnost uspomenama u
kojima je sve manje slobodnih mesta.
Igora, verovatno više neću sretati, a i kako bih, kada će on
posle naredne dvadeset i dve godine imati 94, a moja malenkost 83 godine. Možda
će tada u «zadnji čas» ona mlada pesnikinja doneti neku drugu foto-vest.
Popunjeniju malo iskrivljenu fotografiju i drugim likovima.
Beograd, 23. oktobra 2011. god.
Нема коментара:
Постави коментар