ZORAN M. MANDIĆ
ISCRTAVANJE APSTRAKTNOG LICA SVETA
Da je istina o postojanju govorne i rukopisne
muke sa rečima jednaka u intezivnosti
onoj s kojom se slikar hvata u koštac sa nepredvidivom gramatikom
linija, svedoče, i to veoma plastično sugestije sa crteža VLADE NJARADIA.
Slikara okrenutog kompleksnom dijalogu, koji se na njegovim pak-papirnatim i
drugim radovima odvija i teče između dinamičnih varijacija grafičkog dizajna i
nezaobilaznog mita i uloge fotografije, ma gde i ma koliko pomislili, kako su je
slikari sebično potisnuli daleko od svojih naslona i štafelaja. Rasplinut među
pasusima komentara nevidljivih slika sveta, na kojima dominiraju neobični
apstraktni pejsaži njegove prirode utisnute u scenografske opise mašina i
rampi, NJARADI ne propušta, da kvadrate i druge geometrijske slike i figure,
simbolički izoštri jezikom linije. I njenog, u metafori, ritamskog performansa.
Naglašavajući putanje, skladove i saglasja, njihove pulsirajuće izražajnosti,
kombinatoričkom upotrebom različitih tehničkih pomagala. Kako tradicionalnog
traga olovke, tako i opastelisanih, ili tušem, obeleženih rezova, koji na
njegovim crtežima osamostaljuju: šavove, kopče i baj-pasove, na prelazu iz
jedne u drugu asocijativnu celinu. Kompoziciono i geometrijski - bošovski sažetu.
A,
kada smo, već, kod muke s likovnim pisanjem, koja se tradicionalno, i to
naročito u postmodernoj eri, ospoljava na granici oštro suprostavljenih razlika
između,već viđenog i apstraktnog lica sveta, onda bi bio greh ne istaći
probleme tzv. napaćene slika, koja se, poput ringišpila, vrti u začaranom krugu
akademskog crteža i njegovih propozicija. Za verovati je da Njaradi nastoji da
zidove te lavirintne začaranosti probuši, na svojim crtežima, otvaranjem njenih
vrata i prozora. Na njima. A, iza kojih je, opet svet sa: simbolima, fikcijama,
mitovima, pričama i biblijama svoje (ne)stvarnosti. I, inventara njene sobe.
Svet uzleta i padova u memorisanju i opisima vizije. U kojima slikari prednjače
i kada se muče sa: istorijama, tehnologijama, propodeutikama i breviarima
umetnosti. Ali je, i zavodnički, kao Njaradi, prevazilace svojim skicama sveta.
Na kojima taj isti svet opstojava u likovnim metaforma i anamorfozama. Svet
Raja, Čistilišta i Pakla. Sa analizama i sintezama među koje je sa antitezama
sa svojih crteža ušao Njaradi. Ne obazirući se na ukusnost likvidnosti
linijskog aranžmana u docrtavanju nedocrtanog, i bojenju neobojenog, tela slike
- dušom rukopisa. I izvora energije njenih imaginacija. I njihovih epifanija...
Нема коментара:
Постави коментар