Miodrag Radović
ESEJI KAO ŠEJKINI CRTEŽI
Zoran M. Mandić Mali naslovi, drugo dopunjeno
izdanje (Intelekta, Valjevo 2008)
„Moj bol je fragmenat! Moja radost je fragmenat!“ veli Tin
Ujević u jednom od svojih užarenih i lucidnih eseja kojima je znao dati stempel
prosvijetljenja i inovavnosti. Mali naslovi Zorana Mandića doimaju se
kao sadržajni fragmenti jedne filozofije, jedne poetike, jednog života i
literature. Putujući ovom književnom brodicom kroz oniričko magličaste predjele
života, smrti, ljubavi sa invokacijskim malim naslovima koji kao da su uhvatili
čovjeka u sopstvenim kučinama i tricama iz kojih se ne umije ispetljati ali
koje su istodobno imanentne njegovom biću.
Katkada te ljudske slabosti, ako to tako tanko mogu
reći, bivaju razotkrivene jasnom vivisekcijom čovjekove potrebe za vječnim
životom, što se može tumačiti potiskivanjem saznanja da se može umrijeti i sa
„zlatnom činijom“, kao i bez činije. Mandić je ovim rukopisom ukazao, a da nije
iskazao eksplicite, uputio a da nije označio izravno posrtanje onoga koji je
izgleda potpuno zaboravio da je „smrt ta koja nas, i pored svih nejednakosti,
izjednačava, ona zauzdava našu sujetu, našu pohlepu, našu lažnost, našu
surovost“, kako veli Aleksandar Tišma u jednom tekstu iz 1967. o
fizičaru Etingeru koji je tada još najavio mogućnost čovjekove
besmrtnosti.
Biblijska lapidarnost i istodobna
dekonstrukcija doktrinarnosti u pripovjedanju, a sve u funciji kreiranja
svoga vrta saznanja koje je uvijek podložno promjenama, kao i samo zapisi,
prepuni fatalnih obrta, oštrih rezova ali i permanentne zapitanosti koja svemu
daje smisao ali i sve umije obesmisliti.
Zoran Mandić je uspio u jednoj nakani, a to je da napiše
valjanu knjigu, koja se doima i kao vokabular pojmova, kao Šejkini crteži, ali
i kao Melkijadesov laboratorij ili Buendijina osvojena
teritorija. Ona može biti i poezija u prozi i proza u poeziji, može
biti san koji se prepliće sa javom i obračun koji ne imenuju i time ne unižava.
Sve je u „Malim naslovima“ na svom mestu, svaka riječ, svaki
fragmenat, koji zrcali iskričavu misao koja kruži i čini beskrajne krugove koji
ne ovise o čovjeku, ali koje on uporno pokušava odgonetnuti i iskočiti iz njih
no to mu ne uspijeva jer tu vlada potpuno nejasna harmonija cenrifugalne i
centripetalne sile koje održavaju savršenu ravnotežu, a čovjek hoće van nje jer
prividni haos izaziva u njemu opšti haos koji ne razumije najbolje i osjeća
vječnu tjskobu i grč pred nepoznatim. A zapravo se boji smrti koja je kraj,
mada bi čovjek volio biti besmrtan i u „zlatnoj činiji“.
Ova je knjiga koliko fragmentarna toliko i paradoksalno
cjelovita, koja volšebno slika kišovski kolorisane enciklopedičnosti u potrebi
da naznači život, san, ljubav, majku, masku i dopre do uma i njegovih krhotina,
do „biblijskog popisa svih reči“, do „dokumenata istorije“, da slika život u
njegovoj cjelovitosti i da naposlijetku „izbriše sopstvenu biografiju“ kako
veli Mandić na kraju ovog djela, što je opet simbolično oslikana smrt ili
bjelina koja potražuje novi krug pretraživanja i osvajanja prostora slutnje i
sumnje, otkrivanja novih „imaginarnih brojeva“, brojeva koji „dolaze iz vremena
koje izbrojati ne možemo“ kako veli Jursenar u eseju o Kajou.
Нема коментара:
Постави коментар