ZORAN M . MANDIĆ
ISPOVEST SUVIŠNOG KRITIČARA
Prelistavajući
tek pristiglu knjigu Razotkrivanje Sanje Knežević, u prošlogodišnjem izdanju
Udruge 3000 godina Zadar, u kojoj se studiozno razmatra pitanje Kamovljeva
kompleksa u romanu Ispovijed isuvišna čovjeka hrvatskog pesnika i romanopisca Tomislava
Marijana Bilosnića (1948), sa velikim iznenađenjem sam u njoj pronašao i moj
prikaz istoimenog romana, objavljen u novosadskom Dnevniku 4. jula 1986.
godine. Posebno me je obradovalo što se uz analizu Bilosnićevog romana, kao
jednog od prvih hrvatskih savremenih političkih romana s ključem, što je
uslovilo, kako to ističe u svojoj studiji Sanja Knežević, njegovo anatemisanje
i isključivanje, odnosno zabranjivanje, iz javnosti prilikom prvog objavljivanja
1985. godine, a zbog čega je Bilosnićev roman ostao podosta vremena izopšten i
prećutan u hrvatskoj književnoj kritici i istoriji, te do danas nije pravilno
vrednovan. Obradovalo me je što je njegovo ponovno objavljivanje trideset
godina nakon što je napisan, a, dvadeset godina od svog prvog, nažalost
zabranjenog, izdanja, kao i ova kraća studija, prilog, i to argumentovan, za
ispravljanje iste književno-istorijske nepravde. Zbog čega su u knjizi
objavljene i sve kritike napisane o Bilosnićevom romanu, odmah nakon njegovog
objavljivanja, U kojima ga je kritika dočekala na dva posve različita načina –
jedna struja otvoreno i sa odobravanjem, dok je druga ostala skeptična prema
ovakvoj vrsti rukopisa i zadržala se samo na površinskom sloju romana. Među
onima, koji su, te daleke 1985. godine, bili verni sopstvenoj viziji knjževne
po-etike, i nisu bili skeptični, našao
se i moj prikaz Bilosnićeve Ispovijedi isuvišna čovjeka. U kome sam bez
kalkula, kao i Igor Mandić, koji je, kao književni kritičar NIN-a, te godine
isti roman uvrstio na drugom mesto svoje lestvice kandidata za njegovu nagradu
Roman godine, zapisao, da je Bilosnić u beleškama svoje «ispovijedi» vešto osenčio
lik junaka-buntovnika, koji je, u složenim političkim okolnostima krutih
društvenih okvira, počeo dovoditi u pitanje ne jednu, već i sve odluke
autoriteta. U borbi za slobodu, a protiv Društva, koje sprečava demokratsko ostvarenje
i ospoljavanje ličnosti, njegove slobode govora i izražavanja, jer kao autoritarna vlast negira, uništava,
oktroiše, oduzima i zabranjuje svako lično iskazivanje osobenosti, posebnosti,
sposobnosti i mogućnosti da se nešto samo sa sobom učini. Društvo, kao, u to
veme, privilegovani krug, odnosno centar, znanja, po kome, samo, nosioci vlasti
znaju, i treba da znaju, šta je za druge, a naročito njihove oponente, bolje i
lekovitije. Jer, su oni prvi, iznad i jedini u svemu. Od političkog, do
emocionalnog i građanskog odlučivanja. Jer, su oni, ti koji privilegovano seju
strah, uspostavljaju kontekst, relacije, privilegije, bele knjige i liste za
odstrel.
Bilosnić
je u svom romanu vispreno optužio jednu takvu nedemokratsku praksu,
diskreditovanje i diskriminaciju slobodnog čoveka. Onog, koji uvek teži da bude
svoj ,sam i
veran
samom sebi. Pišući o toj “optužbi”, raduje me da sam te daleke 1985. godine, u
vremenu žestokih državnih pravila i zabrana svakog oblika talasanja imao
izrazito emocionalan pristup, kolumbovski plovivši kroz uzbudljive Bilosnićeve
dnevničke fragmente. O nepriznatoj osobi, koju Igro Mandić u pogovoru prvog
izdanja, povezuje sa Kamovljevim kompleksom, odnosno s kompleksom Janka Polića
Kamova, i locira u kategoriju netipičnih
političkih, po-etičkih i romaneksnih tvorevina na prostoru bivše i nekada “velike”
Jugoslavije. Nisam se uplašio agenata književnosti tada, kao što ih se ne
plašim ni sada, kada sam shvatio da danas najbolje profitiraju oni kritičari
koji sve hvale i u svojim pohvalama ne kazuju ništa više od želje da ostanu u
krugu onih od kojih će imati koristi. Društveno statusne, a boga mi, i
finansijske. Zato, ovaj tekst, u izvesnom smislu i ironički intoniran, podseća,
ne samo, na sudbinu suvišnog čoveka, nego i na sudbinu suvišnog kritičara. I,
to onog njegovog lika, koji je preživeo vreme zabrana srećno uplovivši u luku
provere prošlosti jednog svog neuokvirenog, tuđom rukom, teksta. A, suvišnost i
isuvišnost ključni su pojmovi svakog, pa i današnjeg, vremena. A, Janko Polić
Kamov (1886-1910) i Tomislav Marijan Bilosnić, takođe, su ključni u osećanju
lične slobode u promišljanju fenomena smrti civilizacije i surove pohlepe
urednika njihove vlasti.
Нема коментара:
Постави коментар