ZORAN M. MANDIĆ
SVETLOST SA SVETOGA ZIDA
(Blagoje Svrkota: ČEKAJUĆI BROD ZA JERISOS,
Adresa, N. Sad, 2010.)
Šta dolazi; dan ili galebovi, ili neko koga
pesnik sanja čekajući, u samom srcu pravoslavlja na domak Svete Gore, brod za
Jerisos – pitanje je s kojim Blagoje Svrkota slikovito otvara novu, treću po
redu, knjigu pesama. Čitaocu se u promišljanju tog pitanja preporučuju
mogućnosti tajne mnogih odgovora, a među kojima je ponajveća ona koja se veže
za misli o doživljaju darova za radost, sumnju i tugu. U takvim doživljajima,
prevashodno vezanim za granice lirskog razumevanje poezije, koje nikada ne može
biti potpuno, važno je otpočinjanje čitalačkog razgovora sa neuhvatljivim
nitima smisla čija su zelena zrnca zbilje, kao male hesoveske činjenice života,
zavisna od prirode i jačine osećanja sopstva i njegovog vitla simbolički
pomešanog sa «otkrivenim zaboravom» unutrašnjih glasova egzistencijalnog rizika.
Pesnički glas Blagoja Svrkote, na jedru iznad stanice čekanja broda za Jerisos,
božanski je zalebdeo poput ptica koje su letele nad Egejskim morem kada je
osvajana Troja. Sa te metaforičke slike, snažno, uz bruj krušedolskih zvona,
dopire svemir anđeoskog osmeha iz “svetlosti
sa svetog zida”, u kojoj se poigravaju vertikale drhtavih melodija nezaboravnih
sećanja i asocijacija. A, u bašti tih nezaborava samo se pesnik tananih emocija
i istinskog lirskog žara može zaputiti u lavirint bezgranično bezvremene
vrtoglavice, tamo gde sve, pa i «freske bez bola» imaju svoj početak i kraj. I
svoj sasvim lični vertigo. Tamo gde srce i um pesnikov sa sugestivnim i
transcedentalnim mislima slede vremenski neograničeno mitsko i intuitivno
saznanje. Tamo gde su ljubav, čistota i čestitost duše uvek u duhu mita
nebeskog neboplavog kolorita. I zanosa, koji se najčešće, pesnik naglašava – zauvek,
dotiče sa pojasom njegove vedrine i pretvara u “strasnu muziku” trena uživanja.
Na momente stiče se utisak da mera otmenosti te muzike dolazi iz Ovidijevih
usta sa odsjajem nežnosti latica trešnjinog cveta. Onako, kako u dalekom
Japanu, iskre boje proleća dok ljubav budi snove na osetljivim stranicama
samoće.
Stihovi
ove knjige nedvosmisleno tvore putovanje kroz neprozirne hodnike snova o
večnosti razmeđa ljubavi na čijim se klackalicama čovek neretko sapliće o sebe
sam. I ostaje usamljen pred izrekom neočekivanog suda sudbine.i njene obnove u
svesti o kraju usplahirenog trena. Mora se čitalački priznati da Blagoje
Svrkota vešto varira lelujave tonuse raspoloženja u kojima poseže i za
osštricama ironije da bi istakao zanimljivu pesničku sagu o postojanju samo
jednog života. U tom lirskom “igrokazu” dominiraju esejmorfne intonacije
emotivnog svođenja sveta na likovnu i personalnu geografiju «dve obale» iznad kojih,
poput brodskog jarbola vibrira most ontoloških nedoumica sanjača rajskog vrta i
sunčevih pega. Sanjača, kome nije teško da uzvikne – Sve je pesma čega se
dotakneš, a da pritom izrazi žudnju za stazom puta vremena kojim se prestiže
prošlost setnija od sudbine i ljubavi
Teslinih i Laze Kostića.
Mora
se, i ovom prilikom i to, posle Svrkotinih putovanja za Sent Andreju, Misir i
evo za Jerisos, podsetiti da su se mnogi
analitičari u istoriji poezije saplitali o rizike sa kojima su njihovi vajni
diskursi naletali na hridine tumačenja raskoraka u poetičkim šematizacijama
razlika osećanja sveta. Katalog tih spisateljskih rizika prepun je “herojstva”
i “kukavičluka” u osvajanju “unutrašnjih kapija” kroz čije su vratnice putevi
vodili u pesnička uranjanja u fenomene figura: prolaznosti, vremenitosti i
raskorenjenosti. I u dodir sa neizrecivim. Na tom putovanju Svrkota je uspeo da
nesaglasje nevidljive sa vidljivom «obalom» smisla pomiri na kosim stranama
ulica života koje se, kao snovi i sećanje, seku i nestaju jedna u drugoj. Ali,
šta je to uspešna akcija mirenja krajnosnih tački, koju jedan pesnik izvodi u
dvorištu poezije sa čežnjom da radost nebeskog raja obasja snove ljudskog roda?
Da li je ta operacija ispevana u slavu kategorije ljubavi, ili je simbolička
zamena za prosti nepatetični potpis na veru u nešto što postoji, ili jednostavno
ne postoji, čak ni kao negacija? Najstrpljivijim u traženju odgovora na ova
pitanja možda bi mogao da pomogne savet Tang Sinjonga, koji glasi – Da bi čovek
uspeo u nečemu mora da nadmaši svoj limit.
Ovo
novo pesničko ostvarenje Blagoja Svrkote napisano je u duhu nesputavanja pohoda
za tim nadmašivanjem. Njegova tekstualna, filološka i metrički izvajana,
pitkost sa nizom nehermetizovanih formulizacija modela i realizacija matrica
okvira ritma i melodije, kakvi se mogu pronaći, samo, u najuspešnijim liriskim
posedima Srpskog jezika, recimo kod Ivana V. Lalića i Aleksandra Lesa
Ivanovića, zrači i greje, da ponovo citiramo Ovidija – dečijim snovima za
kojima žudi i ide odrastao čovek. Svrkota se upravo kroz metaforičku obradu
takvog odrastanja svrstao među najbolje
lirike savremene Srpske poezije. Pedantnost njegovog jezikovanja pedantno je
jezički ospoljilo i katrene njegove poezije fokusirane na građu ontoloških
poticaja čije unutrašnje sile ga i u ovoj knjizi drže na okupu i kao čoveka, i
kao pesnika, i kao estetu, koji je, pred najsvetijom kapijom pravoslavlja
«ogrnut letećim plaštom», kroz odškrinute
prozorore svoje lirike «udahnuo lepotu maternjeg jezika», odnoseći je u sve
naše Svete Gore. A, u toj nebeskoj iskri leta pesnikove mašte i snova naspram
Akantosa, «kao svetlost sa svetoga zida», ogleda se i nezaobilazni osmeh
čitaoca nad jednom ovako dobro napisanom knjigom o: ljubavi, svetosti, sećanju,
mitovima, simbolima, impulsima, veri i nadi. I naravno o rečima, koje su
propovedali: Gete, Šekspir, Lafonten, Igo, Servantes, Sv. Avgustin i naravno
Ovidije.
Нема коментара:
Постави коментар