ZORAN M. MANDIĆ
U SRCU METEORA SA HAMVAŠOM I VRANJSKIM
(fragmenti iz govora sa otvaranja izložbe u
Vladičinom Hanu)
Ime
Zorana Stošića Vranjskog, veoma je poznato, kako u domaćim srpskim, nekada eks
jugoslovenskim, tako i u širim likovnim krugovima. Naša mesta rođenja, moje
Vladičin Han i njegovo Vranje, po kome je “krstio” svoj, kako to jezički
posprdno Ličani vole da kažu, špicnamet, a na srpskom je nadimak, VRANJSKI,
grle se dole na jugu sve siromašnije i tužnije Srbije. Zato i volim, čak i bez
pristojnog honorara, da privilegovano govorim i pišem o njemu. Njegove
imaginativne slike kosmosa, ali ne i samo one, obišle su mnoge galerije, a ne
samo foajeje trećerazrednih belosvetskih hotela i zagušljivih čekaonica
železničkih stanica i aerodrumskih postaja, u svetu: Sentandreje, Bolcana,
Minhena, Pariza, Budimpešte, Ksantija, Baje, Skoplja, izvinite umalo da pomenem
Zagreba i Njujorka, čijoj je vampirskoj konfederaciji, nakon bezdušnog
natovskog bombardovanja nedužne, i u duhu velike i uvek velike Srbije vratio
Nasine medalje.O tome se možete najlakše obavestiti iz njihovih pažljivo
koncipiranih kataloških bio-bibliografskih i drugih informacionih rubrika. A, i
preko interneta. Vranjski je, a to je nezaobilazna činjenica, stekao veliki
zamašni umetnički ugled. Čak i kao, a neće se naljutiti, “srbijanska” prznica koja ne voli naivu. I gotovo, da u nas,
nema iole uglednijeg, a uz to etabliranog, istoričara, ili kritičara umetnosti,
koji nisu pisali o njemu i njegovim delima – Bratislav Ljubišić, Vasilije V. Sujić,
Dejan Ćorić, akademik dr. Dinko Davidov, Đorđe Kadijević, Zoran Markuš, ili
Sreto Bošnjak. A, njima su se svojim perom pridruživali pisci i pesnici
božanske mašte i znanja, kao veliki, nažalost uspokojeni, Antonije Isaković,
Jožef Ač, Saša Radojčić, pa i moja samopomenuta malenkost.
Kolekcija
crteža, koja je izazvala ovaj tekst, nastajala je i nastala u kontraverzama
rastegljivog vremena između 1975. i 1998. godine, kada je nažalost umrla moja
majka. Mada ja lično slikarima sve manje verujem kada govore o vremenu,
rodoljublju, majci i Bogu, ali u ovom osvrtu reč je o likovnim zapažanjima,
koje je Vranjski beležio u svojim posećivanjima jednog od najsenzacionalnijih
manastirskih kompleksa, pod zajedničkim imenom – METEORI, ili, jezički tačnije,
METEORE, čiju zajednicu čine zdanja : Svetog Varlama, Svetog Nikole Anapafosa,
Rusana, , Svete Trojice i Svetog Stefana, Koji su, prema izvanrednim
zapažanjima Bele Hamvaša, u pustim planinama od pščara, bez vegetacije, gde je
voda tako isprala provalije da je u strmim jarugama ostavila vsoke stubove,
izgradili vizantijski grčki kaluđeri, kako bi u njima živeli povučeno od uvek
dvoličnog sveta. A, sve to u geografskom centru Stare i neponovljive Grčke, Sokrata,
Aristotela i Platona, odnosno u severozapadnom potesu njene tesalijske ravnice,
iznad gradića Kalambaka. Oni,ili ti manastiri, su na vrhu visoko uzdignutih
stubova, koji liče na džinovska stabla okamenjenog drveća, a sežu iz tmina
surovih kanjonskih procepa, useklina i dubina. Pomenuti kaluđeri, su na tim džinovskim
stubovima, možda pre još dve hiljade godina sagradili kuće. Po svemu sudeći na
taj način što su – cigle, grede, krovovske pokrivače i prozore, izvlačili na
konopcima i užadima, jer drugačije se ništa drugo, na tako do nebeski udaljeno
mesto, nije moglo dopremiti. Podignuti
iz korena i njihovih uvala. Zaista, fantastično građevinarstvo, kao i u slučaju
egipatskih piramida. Na vrhu tih stubova ima toliko mesta na koje može stati
dvosoban, ili možda samo jednosoban stan. Ispred vrata, te magične kvadrature
nalaze se lestve od sajlastih konopaca, i njima se moguće spustiti u dubinu od
80 ili 100 hvati. Sistem manastira, muških i ženskih, - Meteori je jato ovako
zamišljenih kuća slično gnezdima roda ili golubarnika. Meteori nisu lepi, nisu
veličanstveni. Čovek ih, kako je to za sebe zapisao, već pomenuti, Bela Hamvaš,
po-gleda, ne zaboravlja nikad, ali ne pomišlja na njih kada sedi, lagano šeta,
razgovara. Pre onda kada ugleda ružnog insekta, ili kada čuje da se govori o
sablastima. Kao i gotovo sve što je iz doba Vizantije, koju je nenadmašno
naslikao i još uvek slika najveći srpski slikar, Milorad Bata MIHAILOVIĆ, i ovo je bizarno, čak
i više od toga. I drugde ima manastira. Nedaleko od Meteora nalazi se Atos, i
njegova svojstva sasvim su istočnjačka. I u Maloj Aziji ih ima mnogo. U, ili
na, Tibetu se nalaze celi gradovi
manastiri. Ali, nigde na svetu ne postoji ovakvo izazovno uzdizanje i ovakvo
uspenjsko bezobrazno povlačenje. U sebe. U zidove. U nebesa...Što je naročito
upadljivo ako čovek metaforički pomišlja i pomisli – u zapadnim i istočnim
manastirim su živeli – Bonaventure, Abelari, sveci, lame, BODHISATVE, ali još
niko nikada nije čuo da se u Meteorima bave nekom naročitom askezom, koja će i
kako će tajna iskupiti svet, niti da je iz ovih manastira potekao nekada neki
veliki duh. To je opet VIZANTIJA. Meteore nije stvorio onaj veliki ASKETA koji
se strasno odvojio od sveta i potražio nedostupno mesto na vrhu spaljenih
stubova, ali ni duh koji se u velikom broju povlači, koji je na hiljade ljudi
terao u samoću. U Meteorima stanuju poluludi, prljavi ljudi sa dva-tri učenika,
čija religiozna praksa mnogo više liči na papuanske vradžbine, nego na
hrišćanstvo.
Prvi
korak za razumevanje Meteora je duh BAL-KANA. Njegovog meda i krvi, ili krvi i
meda. Na kojem i u čijem su toponimu utkani su sve sami sporni, teški,
pokvareni običaji, misli, ideje, sve samo fino licemerje, opsenarska laž,
slatka srpska izdaja, sve same sporedne staze, zadnje misli, bedni nagoni
skriveni pod masku, izgubljeni u ljudskoj podlosti – sve to preuzeto od
dronjaka naroda, preuzeto i sačuvano. BALKAN nije stapanje visoke kulture i
varvarstva, kao što su se nekada sjedinili divlji Grci i procvali sredozemni
svet, ili kao što su se sreli Rim i najveći broj naroda iz doba seobe. Onih
kojih se danas zajedno plaše Zapad, papa i Buš. Čista divljina i čista kultura
su srodne krajnosti, zato se slažu i privlače međusobno. METEORI su dokaz da
VIZANTIJA još postoji. Na srpskom i grčkom BALKANU. Nju muhamedanci nisu mogli
da ubiju, sečivom i nabijanjem na kolac. Ona je, umesto da bude halapljivo
pojedena, pojela muslimane, ali šta vredi kada je balkanski ološ propustio
priliku da postane jedan jedini kulturno, jezički, politički i isorijski
emancipovan narod. Dugo, dugo,može se pričati, pisati, pevati i pamtiti o
predelima i udelima istorije ovog slučaja, ali, zar to ne treba ostaviti samim
čitaocima da čitaju i dopisuju, i da pritom polude u traženju istine. Treba
reći još i samo ovo. Monasi i monahinje Meteora žive u takvom duhu da ne mogu
da umru i odu, pa su zato svoje monaške kuće i gradili samo oni, koji su molili
smrt, kako bi pribavili dozvolu za izlazak iz života, da mogu da umru. Oni su
potvrda da postoji demonsko JA, koje je nesposobno da umre, pomaže sebi na taj
način što provocira ubicu. Samo nedemonsko JA zna da živi, ne da umre, a ne zna
da se živeti može tek smrću. Ne zna kakav put vodi smernosti, kako bi se
uklonilo i zbog toga je prisiljeno da izazove svoje ubistvo. To se, po Hamvašu,
dogodilo Vizantiji, tiposu demonskog JA. Onog koje su oponašali Nemci ubijajući
Srbe i Jevreje, čiji zaborav tako zdušno brani njihova Amerika.. Ona je izazvala
Muhamdanstvo da je ubije. Međutim Muslimani su verovali da nekog treba ubiti
tako što se on proburazi. Nisu znali da je ubijati mnogo teže nego kasapiti.
Ubijati treba tako što se neko proguta i usisa i svari.. O tome Muslimani nisu
imali pojma. I zato se Vizantija osvetila svom ubici. Ona je usisala i svarila
Muslimane. Kao što ćemo mi usisati
svariti sve one koji nam uzimaju Kosova i ne vraćaju naše srpske zemlje na
Balkanu. METEORI su dokaz da se ne treba bojati. U crtežima Zorana Stošića
Vranjskog ima nešto i od “mrva” ispalih iz ovog teksta sa Hamvašem, briljantnim
analitičarem metafora, koje je, bez navođenja izvora, “uvozio” sa njihovih
najlepših izvora, koji se bavi(o) istorijskom sudbinom senzacionalnih Meteora. U njima, mora se
reći, da je Vranjski vešto likovno žonglirao paralelama I parabolama njihovih
linija. Usuđujući se da jedne označi
pravim a druge krivim, da između njih “nevinih” i “okrivljenih” smesti svoje
utiske viđenog i izmišljenog. Učinio je to u svom prepoznativom stilu kroz koji
neuki čitaoci i neiskusni posmatrači lako zalutaju.
Нема коментара:
Постави коментар