ZORAN M. MANDIĆ
OPISI ZBIVANJA IZMEĐU ČESTICE I SVETA
O Knjizi pesama Šetnja po sobama Tanje
Milutinović
Zdanje pesničkih “soba” Tanje Milutinović liči
na borhesovsku povezanost njegovih spratova čijim tunelima krstare nečujni
liftovi istraživača i osluškivača cikličnih intima i mena osame. Pesnikinja je
u “šetnji”, sa Marinom Cvetajevom, Silvijom Plat, Momčilom Nastasijevićem i
Bulgakovim Majstorom i Margaritom, kroz jezički vešto uređen strofarij
ontoloških “soba”, tragajući za mapom
čulnih pulsacija, gotovo likovno, osenčila. ravnopravna mesta vertikala i
horizontala malih nevidljivih uglova u čijim mikro odajama caruje sloboda
ispovedaonice. Ambijent i atmosfera njihovih metaforičkih komfora adresirani su
na malobrojnu, ali ozbiljnu, čitalačku publiku, a iz kojih transmisijonim prenosom
složenih vibracija ega , oni najsmeliji mogu da se koriste povodima, vešto
imaginiranih lirskih zamki, iz intelektualnih ljubavnih pesama Tanje
Milutinović. I na njihovim posedima uporede se u istraživanju i osluškivanju
sebe i karaktere svojih uloga sa znakovima i impulsima situiranim u složenim
emocionalnim poljima intime.
Pesnikinja je u briljantno sažetom i jezički
prečišćenom korpusu od, samo, pet nevelikih ciklusa (Zoe, Cvetajevoj,
Trilogije, Pesme života i Strahovnica), uspela da, i uz rizike različto
fundiranog «potezanja reči» utemelji
neophodan integritet celine, bez koga je savka pesnička knjiga uskraćena za
jasnoću stilske, metričke i lingvističke ukupnosti njenog osnovnog govora/peva.
U ovladavanju gradnjom takvog utemeljenja subjekta knjige pesnikinja je njenu
sveukupnu unutrašnju organizaciju zavrtela oko ciklusa mapiranog pod naslovom Trilogije, stavljajući ga u poziciju epicentralne uloge
ose potezanja i razvoja reči u završnim «pesmama života».
Trilogije u poeziji mogu da budu tehnički
povezana poglavlja: filozofski - prošlost, sadašnjost i budućnost, ili
empedoklovski - sunce, zemlja i mesec, ili biblijski - vera sumnja i nada, ili
šekspirovski - drama, proza i esej, kao duhovno čistilište poezije, ali uvek i
ono, kjerhegorski - ili, ili, ili...Sve su to «sobe» kroz koje u šetnji
pesnikinjin duh žene prolazi, sam, ili sa senkom princeze Zoe, veoma slične
figurativnom sameravanju oličenja vizantijski metaforičkog pri-kaza «potezanja
reči po beskonačnosti» u post-likovima Marine Cvetajeve, Silvje Plat, Tanje
Milutinović... U zvuku tog, “do golog bola potezanja reči” sve se u sebi može
potražiti, na putu iskustva, sećanja i uspomena, između zbivanja i istorije,
ili između čestice i sveta. U sobama traženja “stope samoće” redovno dele
prostor sa ishodima njegove «zavere», pa otuda u ovoj pesmozbirci i ideja da se
baš u «šetnjama» takvim prostorima najličnije mogu izgovarati ode tišini
obojene molitvama za oca i miran san. Tanja Milutinović čini to sugestivno, ali
i sa oprezom pesnikinje zbog koga nijedna reč ne sme biti uzaludno potrošena,
ili, pak ostavljena kao tromb u kapilarima pogrešno odabrane poetike intelektualnog
uvođenja reči u ljubavnu poeziju. Ona to čini i kada odlučno progovara
simboličke primedbe stvarnosnim figurama tela i telesnosti – pesme i
pesnikinje.Kada se iz odore autorke preoblači u odelo čitatanja gestova, odraza
i grimasa sopstvenog dela.
Tanja
Milutinović je pesnikinja sa vanserijskim sluhom za registrovanje, osvajanje i
postavljenje matrice pesničkog sistema uz pomoć koga ona vešto rastvara i poetički
varira i ulančava svoje skokovite, hajneovske, “logije”, u prvom činu kao
začudne čulne estetike zasebnosti, u drugom kao nadmoćne koncesije jezika u
polju strasti i u trećem kao retoričkog pitanja upućenog tvoračkom nadzoru
svevidećeg Stvoritelja.Svojinom takvog
sistema danas se može pohvaliti veoma mali broj savremenih pesnika, a i među
njima mnogi, u «gluvoći» svog neznanja,
još uvek nisu ovladali svešću i intuicijama o tom daru.
Tanja Milutinović ima tu svest, pa
zahvaljujući tom posedu ona, i to ne samo šetalački, opseda zatomljene «sobe»
neprozirnog sveta ontologije. U tim pohodima njene pesničke priče postaju “analize”
osećanja duha i daha, koji se otimaju “sintezama” glupih pesničkih zapisa. Njene
sobe su uvek skice za formu egzistencije
osećanja i straha, ili osećanja straha i to usred molitve intonirane na
ontološkom tepih tišine. Forma tih “formi” podseća i na upozorenja kroz koja
ZMM peva u svojim “okvirima”. Takav pristup je neretko nedostupan i
nerazgovetan za mnoge urednike, kritičare, spikere i piare književnosti, jer
oni, nažalost, ne umeju da odšetaju od okoštalh obrazaca svoje prevaziđene
litera-ture.
Knjiga Šetnja po sobama Tanje Milutinović je
zaista sjajna i dobro napisana pesmozbirka.
U Somboru, oktobra 2010. god.
Нема коментара:
Постави коментар