ZORAN M. MANDIĆ
U POTRAZI ZA NOVOM «KRVNOM SLIKOM» ŽENSKOG PORTRETA,
ILI, ČEKAJUĆI ANĐELE
Prvo samostalno predstavljanje slikara na
početku njihove likovne karijre nosi i vuče za sobom niz rizika.. Kako onih,
koji se, u stvaranju maske njegove umetničke budućnosti, isključivo vežu za
autorski izbor i prirodu: poetke, prakse i alata u trasiranju puta ka
zamišljenom cilju, tako i svih drugih osetljivosti u ospoljavanju nezaobilaznih
glasova kritike i publike. I to sudbinski često, samo sa ulogama nekoliko
aktiviranih kvarkova tih istih glasova, koji na imaginarnim terazijama uspeha,
neretko odnose važnu prevaga. Odnosno, uspevaju, ili ne, da prokrče putokaznu
stazu kako bi se započeto stvaralačko kretanje na njoj lagodnije odvijalo.
Mlada
akademska slikarka Emina Cvetković je na tom putu. A, nakon školovanja u Novom
Sadu ( u Srednjoj umetničkoj školi) i Beogradu ( na Akademiji lepih umetnosti),
ovom izložbom ispisuje prvu ozbiljnu stranicu svoje likovne legitimacije. I
bio-biblio-grafije. Nekoliko godina strpljivo uloženog rada na uljanoj
kolekciji, kojom se predstavlja na ovoj izložbi, kapital su bez koga nijedan
slikar nije imao šta da: mapira, traži i očekuje u volšebnom svetu umetnosti.
Niti da računa na hazarderske: privilegije, beneficije, popuste i darove
gledanja kroz prste.
Samopouzdanje iz čijih: ateljea, radionica i
akademskih klupa je crpela i prenosila lirsku energiju u rubrike svojih
portreta, naročito onih na kojima ironično dominira figura žene, više je od
preporuke za očekivanje da je Emina Cvetković snažnom i odnegovanom
intelektualnom i vizuelnom percepcijom osmotrila taj magični umetnički put
ispred sebe. Ili, vreme ex-ante. I nagovestila umeće kretanja njegovom
putanjom.. Umeće koncentrisano u želji da se promeni “krvna slika” ikoničkih
traktata i metodologija: crtanja, bojenja i pisanja likova predmeta i pojava
javnog sveta. Sveta privida i senki učaurenog u azilima i “holivudima” anatomke
geometrije. I njenih smešnih “10 manekenskih zapovesti”.

Žene na slikama Emine Cvetković nisu
Bogorodice. One na njima antologijski žive svoje ideje, logike i logose. I
svoje nefeminizirane ontologije. Naslikala ih je kao metaforičke prestupnice
koje umeju da uživaju nasparam svetlucavih laži i okoštalih vrednosti.Lepršavo
su moćne i u svojoj gojaznosti, a svojim neukalupljenim vizuelnim: formama, erotskim
pulsacijama i prisustvom dovode Svet i njegovu ideologiju “lepote” u pitanje. Zašto?
Zato, što u shvatanju sveta raspolažu gotovo sa istim: instrumentima,
postupcima i ključevima. I što umeju da slušaju srce i kada ne znaju koja staza
vodi, a koja se račva u: ljubavi, zanosu, čulnosti i strasti
Između korica tako vešto osmišljenog i
samerenog likovnog plana Emina Cvetković je, pored naglašenog htenja za
revizijom vladavine konvencionalnog crteža i akademijski naplašenog kolorita
udenula i jednu vrstu polemičke slikarske rasprave o stanju ljudske duše, koja
bolećivo vapi za promenom ljudske svesti o svetu, koji je odavno postao sebični
kanibal. I hrani se svojom biološkom supstancom. Sindromom imunodefincijencije.
I to pred anđelima koji su ostavili u samovanju i slikarstvo i poeziju. I, kako
nadahnuto reče ruska pesnikinja Aleksandra Petrova, zato je na mladim slikarima
i pesnicima odgovornost, da poeziju i slikarstvo, dok se ne vrate anđeli,
održe, makar, u poluživom stanju.
Нема коментара:
Постави коментар