ZORAN M. MANDIĆ
OSLUŠKIVANJE NEVIDLJIVOG VRTA OSAME
Prve pesničke knjige oduvek su bile veliki i
rizični izazov za bilo kojih oblik preporuke sa kojom ih je trebalo (pri)uključiti,
ili jednostavno uvesti u veliko složeno dvorište zajednice savremene poezije. U
tim izazovima rizike njihovih pristalica neretko su pratile neugodne opekotine
izazvane nesmotrenostima u prepoznavanju: čitanja. uticaja, podražavanja i
preuzimanja registrovanih pesničkih iskustava i modela. No, i pored svih tih
opsanosti prve pesničke knjige preporučivao je šarm hrabrosti njihovih autora
da istraju u želji pojavljivanja i učestvovanja na javnoj sceni pisane reči. Ulaznicu
za one, među njima, najhrabrije trebalo je tražiti i nalaziti u njihovom daru
za sažimanjem celine figura pulsacija unutrašnjih tačaka i osećanja bića. A,
pogotova i najviše, ako jav tih pulsacija dopire iz dubina stanja osame kao
glavnog oslonca lirike.
Pesnički
prvenac NOĆ TE UVEK ČEKA Milića Vulovića, pesnika iz Kule, sa brižljivo
selektovanom i tematski dobro organizovanom kolekcijom opusa od 37 pesama,
sugestivno nudi jezički pedantno prećišćenu prirodu jednog takvog orkestriranog
java pesama o tišini i vibracijama osame. I pretvaranju poseda njihovih
unutrašnjih lirsko-metaforičkih krugova u čežnju za osluškivanjem: snova,
mirisa i boja vrta osame, koji sa odrazima svojih ogledala, egzistira u
nevidljivim dubinama «malog neba» duše. Među rasutostima “zbilje” skrivenog
lica i “odvezivanja reči” u procesu spoznaje karaktera “trica i kučnina” pred
čijom najezdom iz pepela «stvarnost suncem skriva lice». U pesničkoj kući osame Milića Vulovića tako
se smenjuju i koncentrični nizovi osvrta na egzistencijalne i socijalne
pejsaže, koji, poput pahulja, «dogorevaju» u kantama smeća od «taloga uma» i
«srče srca». Od kapi plavog mutnog svoda što se niz zemaljske oluke slivaju
među rebra grada u kome se, sa zaspalim senkama, ceri i vrišti tišina. Sažetost
liričnosti, ritamski snažno komponovanih, krugova navedenih osvrta prepuna je
muzike: straha, sumnje i zebnje u pokušaju ospoljavanja melodije osluškivanja
čarobnog nečujnog govora kroz koji «trave i oblaci» pronose «sneno čelo
pesnikovo» i zagledanost u žive boje «krhotina i okrajaka» vladavine oporosti i
opskurnosti detaljističkog dizajna sveta. U kome pod prozorom reke noći – život
žudno, kao ljubavnica, mami trunkama kapi ljubavi i korake ponovnog vraćanja na
početak. Na ironijski “osmejak osame”.
Na mesto na kome “srce kao trska drhti na usnama pesničkih knjiga”, koje
obnavljaju sećanja, hrabre zebnju i idu za opojnim mirisom slutnje o
neporecivom. I neizrecivom.
Ovakve
prve pesničke knjige, napisane na jezičkim i metričkim premisama, sažimanja
brojeva i otkucaja emocionalnog sata, u izvesnom smislu, liče na narativno
ukroćene objave glasa “sa neke nepoznate obale” . I promovišu (pri)zvuku tananosti, zbog koje Sofija Brajner
de la Penja nije, čak ni sa karminom na usnama u svim bojama, izlazila iz svog
sveta. Zadovoljavajući se šivenjem kostima za nasukane pingvine koje je
izbacivala kroz otvorene prozore svoje feminističke osame. A, vetar, koji duva
iz utroba takvih pesničkih ostvarenja, nekada i preglasno, oponaša žudnju s
kojom su Stevan Raičković, Desanka Maksimović i Vladimir Čerina ispisivali note
na partiturama muzike za ples drveća i pucketanje zelene trave. U snovima iz
kojih dopire škripa zakržljalih brava.. I neodoljiva buka cveća sa zviždukom
ulice u poverljivom razgovoru sa zvezdama.
Pesnik
Milić Vulović je u kutiji svojoe
pesničke prvopoznatosti: rastao uz uzvišice snova, kretao se linijom vedro
svetloplavih nijansi “nepoznatog vrta” i padao niz strme litice ontologije svoje autobiografske geografije. Na tom
putešestviju ispisao je lično ime na pesku poezije. Ostavio zanimljiv trag o
mitovima osame i tišine bez kojih bi čovekova fenomenološka praznina bila još
praznija. I bolećivija. Taj trag je, poput tetovaže, ironijski urezao na
vratima nezamislive tamnice: snova, fascinantnih noći i limenih kanti za
otpatke. I sa njim ravnopravno ušao u red pesnika koji zaslužuju preporuke i
verovanje u njihovu lirsku viziju. U
odgovoran početak avanture sa rečima kojima je nedozvoljeno prosto i
kvazi jezičko nagomilavanje u poeziji.
U Apatinu/Somboru, 30. januara 2010. god.
Нема коментара:
Постави коментар