Milica Lavrnić Mandić, slika LIKOVI (ulje na platnu, 100x120)
LIKOVNA GALERIJA STARA KAPETANIJA ZEMUN
Sombor, 2007.
ČASOPIS LIKOVNI ŽIVOT
br.117/118
god. XIX
APATIN
Zoran M. Mandić
MILICA MANDIĆ, slike
Slike
Milice Mandić se vide, prepoznaju i identifikuju iznutra kao according
memory (crteži po sećanju). U sferi izmeštenog (među)prostora i
akauzalnog (među)vremena. Ona je na njima posvećena evociranju mita punoće
u ljudskoj kulturi i egzistencijalnoj poziciji modernog subjekta. Na
momente zaklonjenog maskom, ali ne samo kao magijskim rekvizitom
pomoću koga maskirani treba da se oslobodi svoje ličnosti. Depersonalizuje
i dobije moć u borbi protiv: duhova, demona i ljudske pakosti, a naspram
božanstva svetlosti, koja ima dva kraja, kao ogledalo. Prvi koji ide od
bezbojnosti do žutog sažimanja, drugi, koji je temelji ispod prvog u
modroljubičastom, kao sumrak nad močvarom, kao spoj dva elementa principa
univerzalne alhemije: muškog i ženskog, tvrdog i isparljivog, u
"živom zlatu" cinobera.
A povrh
svega ili auch das noch, kako je to slikovito umeo da izgovori Franc
Kafka, na ovim se platnima Miličin dar oslobađa prinuda trenutka i
prigoda, sučeljavajući govor svog kolorita i u njemu naseljenih
likova i figura, sa intenzitetima smisla u ozračju nostalgije za puninom
bića i bića slike u
provizorju sveta i njegovih udesa. Takva dela zato i
odbacuju jeftinu likovnu zvukovnost, mirisnost, i pevljivost, kao i
bezprizorno džeparenje oko tuđih štafelaja, po istorijama i meniima umetnosti
i njihovog pamćenja. Sugestivno pridružuju svog tvorca profilu
kultivisanog senzibilnog autora čija je percepcija zahvaćena
složenim i gustim zvukovima imaginativnosti.
Negde na dnu
"činija" ovih slika je sve ono što je njihov autor, koji je
suvereno ovladao kanonima i ritmovima crteža i slikarske tehnike, osećao i
pamtio u žudnji za dočaravanjem lika celine sveta i savršenog poretka
stvari i njihovih fragmenata u njemu. U correspodancesu geometrije lica i
snova gde je suština slikarstva tajna pred kojom posmatrač mora da se oslobodi
lažnog traga i sliku posmatra kao pikturalni zapis, koji nije ostvaren da
bi se odgonetnuo, pogotovu što je slika koncipirana da stvori stanje,
prožme te ili ne.
Нема коментара:
Постави коментар